Annons

Leverera bilder till paret

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har bröllopsfotat ett par gånger bara och har definitivt inte levererat några 400 bilder.
Jag har kanske exponerat 4-5-600 bilder på minneskorten, men sen digitalt redigerat och levererat ett 50-tal.

Är hundratals levererade bilder norm i branschen?
Har en verkligen 400 klockrena keepers efter ett bröllop?
Jag brukar leverera 3-500 bilder för en HALVDAG. Blir lite fler en heldag :)
Det är rätt standard och ja, de flesta är keepers. Men du kanske bara tänker på bilder på brudparet? Isåfall är 400 bilder på dom ganska många. Men det finns fler saker att fota än dom under en hel dag.

/stefan
 
Vilket mått & kvalitet gör du bilderna för sociala medier?
Jag behöver lite siffror helt enkelt för att kunna jämföra & förbättra. Jag har googlat om detta en hel del, men hittar inga "svar" på siffror/mått. Visst, alla verkar göra olika & det är väl så. Men jag vill ju ha lite fakta "på riktigt" & Fotosidan är ju ett bra bollplank om man inte har några där man bor att bolla med. Så jag är jättetacksam över alla tips & svar!!
Som jag skrev tidigare är 2048 pixlar på bildens längsta sida ett bra mått.
 

pemrby

Aktiv medlem
Du skriver att 400 bilder skulle ta 3-4GB och att det skulle vara mycket plats på kundens dator. Men moderna datorer har ju terabyte diskar och till och med mobiltelefoner 128-256 GB. USB minnen på 4Gb går knappast att köpa längre och en 128Gb sticka kostar några hundralappar. Du verkar beskriva ett problem som inte finns (borde finnas) 😊
 

Melmis

Aktiv medlem
Du skriver att 400 bilder skulle ta 3-4GB och att det skulle vara mycket plats på kundens dator. Men moderna datorer har ju terabyte diskar och till och med mobiltelefoner 128-256 GB. USB minnen på 4Gb går knappast att köpa längre och en 128Gb sticka kostar några hundralappar. Du verkar beskriva ett problem som inte finns (borde finnas) 😊
Ja visst är det så.
Men det är vad jag fått till mig av några kunder & då är jag lyhörd & försöker hjälpa till att lösa problemet utan att ta bort kvaliteten.
Det är det som kan vara lite klurigt....
 
Ja visst är det så.
Men det är vad jag fått till mig av några kunder & då är jag lyhörd & försöker hjälpa till att lösa problemet utan att ta bort kvaliteten.
Det är det som kan vara lite klurigt....
Förklara för kunden att den kan få bilder som inte håller högsta kvalitet om de inte har plats för att lagra bilderna. Alternativt levererar du bilderna på ett USB-minne. Att vara lyhörd mot kunden är viktigt men det är minst lika viktigt att förklara för kunden hur saker och ting fungerar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ja visst är det så.
Men det är vad jag fått till mig av några kunder & då är jag lyhörd & försöker hjälpa till att lösa problemet utan att ta bort kvaliteten.
Det är det som kan vara lite klurigt....
Sluta ge dom så många mappar med samma bilder fast olika redigeringar och storlekar så minskas storleken rejält.
Jag ger dom faktiskt inte 100% kvalitet pga storlekarna blir så vulgärt stora utan sänker det till 80% kvalitet.
Har man superhögupplösta kameror så kan man även nöja sig ge dom typ 24MPx. Själv ger jag dom fullstora bilder.

/Stefan
 
Sluta ge dom så många mappar med samma bilder fast olika redigeringar och storlekar så minskas storleken rejält.
Jag ger dom faktiskt inte 100% kvalitet pga storlekarna blir så vulgärt stora utan sänker det till 80% kvalitet.
Har man superhögupplösta kameror så kan man även nöja sig ge dom typ 24MPx. Själv ger jag dom fullstora bilder.

/Stefan
Vad innebär "vulgärt stor" i ditt fall? Hur stor blir en JPG-fil i originalstorlek och minimal kompression för dig?
 

Melmis

Aktiv medlem
Sluta ge dom så många mappar med samma bilder fast olika redigeringar och storlekar så minskas storleken rejält.
Jag ger dom faktiskt inte 100% kvalitet pga storlekarna blir så vulgärt stora utan sänker det till 80% kvalitet.
Har man superhögupplösta kameror så kan man även nöja sig ge dom typ 24MPx. Själv ger jag dom fullstora bilder.

/Stefan
Har precis fått en kurs skickat till mig från Moderskeppet (super) där dem går igenom detta & ett flertal som jobbade med bilder/fotografer fick titta på tryckta foton & dem kunde endast se skillnaden på den bilden där de hade lagt lägsta kvalitet.
Resten av bilderna var otroligt svårt att se skillnad på om de hade högsta kvalitet eller lägre. Och bara genom att sänka kvaliteten till 80% LR eller 10 i PS gör att bildfilen blir bra mycket mindre, fast de tryckta bilderna blir fortfarande topp!
Visst ska bilden tryckas otroligt stor ska alltid största kvaliteten finnas!

Tack Stefan :O)
Skickar du endast en mapp med färg? Inget mer?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har precis fått en kurs skickat till mig från Moderskeppet (super) där dem går igenom detta & ett flertal som jobbade med bilder/fotografer fick titta på tryckta foton & dem kunde endast se skillnaden på den bilden där de hade lagt lägsta kvalitet.
Resten av bilderna var otroligt svårt att se skillnad på om de hade högsta kvalitet eller lägre. Och bara genom att sänka kvaliteten till 80% LR eller 10 i PS gör att bildfilen blir bra mycket mindre, fast de tryckta bilderna blir fortfarande topp!
Visst ska bilden tryckas otroligt stor ska alltid största kvaliteten finnas!

Tack Stefan :O)
Skickar du endast en mapp med färg? Inget mer?
Japp, skickar bara 80% bildkvalité till dom. Tror inte ens om man pixelpeepar på normala bilder att man kan ser skillanden. Det är först när man börjar redigera dessa ytterligare den börjar falla sönder.
Storleken går från över 18MB till under 8MB vilket är mer rimligt att leverera.

Angående mappar så får de 4st. En mapp är förberedelser, en vigsel, en porträtt och en reception. Blir lättare för dom att gå igenom bilderna.
Alla är färdigredigerade så de får den stil jag gillar för deras bröllop.

/Stefan
 

pemrby

Aktiv medlem
Full kvalitet är tveksamt begrepp i sammanhanget då ju all jpg komprimering är "förstörande" - även 100%. Frågan föranledde mig att prova då jag alltid brukar köra 80% i jpg. En 30mpixel fil gav följande storlekar:

100%: 8,2 MB
80%: 3,05 MB
60%: 1.20 MB
40%: 0,98 MB

Jag öppnade dessa som lager i PS, betraktade i 100% zoom och tände/släckte lager efter lager. I håret och ögats iris kunde jag se en liten skillnad mellan 100% och 40% komprimering - annars ingen synbar skillnad. Ingen kund skulle se denna skillnad. För en detaljerad landskapsbild skulle jag absolut inte gå ner till 40%. Däremot ser jag ingen som helst anledning att leverera med kompressionsgrad över 70-80% oavsett syfte. Prova detta själv på dina bilder!

Att leverera en uppsättning för sociala medier i 2048p tycker jag är en bra idé. Här kan man absolut komprimera hårdare (40-50%). Tester verkar visa att man genom att själv komprimera "lagom" och hålla ner filstorleken så motverkar man att t.ex. Fb går hårt åt filen i sin komprimering och här hjälper du ju din kund (och dig själv) med en uppsättning "lågupplöst".
 
Över 18MB blir filerna. Så ett bröllop på 600 bilder blir över 10GB.
Hade jag gjort som Emma med 4 mappar med olika versioner och storlekar så hade det blir rätt mycket mer. De flesta är nog mer vana med bilder under 5MB.

/Stefan
Du levererar 600 bilder alltså? Det är ett bra erbjudande för dem som vill ha många bilder. I undantagsfall gör jag också det men det allra flesta är inte intresserade av mängd utan av kvalitet. De har tid att hantera så många bilder.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Nu fotar jag inte specifikt bröllop men det kvittar, om jag bildbombar t.ex. ett event eller en tävling (fotar mycket bodybuilding och fitness) så är leverans alltid efter publiceringsmedie. Men generellt ser det ut såhär om det inte finns specifika önskemål som t.ex. webshoppar eller artikelflöden med besätmd pixelbredd brukar kunna lämna;

JPEG Max, whatever upplösning som är kvar efter crop, JPEG 12/100%
- Färg
- Svartvitt
- Profil (om kund vill ha särskilt tema på alla bilder, tvåtonsinslag, sepia, you name it)

JPEG Web, 1500px maxmått, JPEG 10/80% (instagram, facebook, 99% av allt webinnehåll)
- Färg
- Svartvitt
- Profil

...och i vissa sällsynta fall om särskilda bilder från jobbet också ska användas i andra sammanhang så kan jag slänga med TIFF:ar också, men då är det bara till företag som vill ha dem i reklammontage osv. senare där AD:n ska få mer kontroll över att påverka färgrymden.

Största bildleveransen jag skickat iväg tror jag låg på 16GB, på den tiden hade jag ganska taskig uppkoppling så jag köpte ett USB-minne och åkte till kund med en påse fikabröd och minnet i en ask som en snygg gest bara men idag även om jag skickar 3-5GB någonstans är det bara Dropboxlänkar, alltid. Är kund korkad/oteknisk bifogar jag nedladdningsinstruktion till länken också.

2800 är bara ett påhitt, den siffran är helt dragen ur luften för att en Macbook Pro-skärm är 2800x1880, den har ingen relevans alls någon annanstans.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du levererar 600 bilder alltså? Det är ett bra erbjudande för dem som vill ha många bilder. I undantagsfall gör jag också det men det allra flesta är inte intresserade av mängd utan av kvalitet. De har tid att hantera så många bilder.
Både ja och nej. Jag levererar inte 600 bilder. Jag levererar det antal bilder som håller rätt kvalitét och representativt av dagens händelser och gäster. Det kan bli både mkt färre och fler.
De flesta av mina kunder uppskattar nog kvantitet också ihop med kvalité.
Jag har över 1000 från mitt eget bröllop från 07 på morgonen och fram till 2-3 på natten och det tycker jag inte är för många. Men det är alltså inte 1000 bilder jag skulle vilja visa familjen. Kanske nån hundra och kanske 20-talet att visa för allmänheten. Allt övrigt är för personligt bruk.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Här är en bröllopsfotograf som jag följer på youtube sen nån månad tillbaka. Han heter Taylor Jackson är enligt mig en duktig fotograf. Han levererar 5-900 bilder, så det är snarlikt vad jag också gör. Mitt sätt att fota liknar hans väldigt mycket förutom att jag inte gör hybridfotografering.
Här är en video där han just pratar om antalet bilder.
https://youtu.be/vOxQDfTTtBs

/Stefan
 
Här är en bröllopsfotograf som jag följer på youtube sen nån månad tillbaka. Han heter Taylor Jackson är enligt mig en duktig fotograf. Han levererar 5-900 bilder, så det är snarlikt vad jag också gör. Mitt sätt att fota liknar hans väldigt mycket förutom att jag inte gör hybridfotografering.
Här är en video där han just pratar om antalet bilder.
https://youtu.be/vOxQDfTTtBs

/Stefan
Den ska jag kika på.

Jag såg att det försvann ett "inte" ur den sista meningen i mitt tidigare inlägg. De kunder jag refererade till har alltså INTE tid att hantera så många bilder. :)

Om man inom det pris man tar kan leverera både kvalitet och kvantitet så gör man såklart det.
 

Melmis

Aktiv medlem
Påseende

Hur gör ni då?

Kunden får ett gäng bilder för påseende där de ska välja ut vilka bilder de vill ha...
Vattenstämpel? Storlek på bild (storlek/kvalitet i siffror)?

Har ni något bra tips?
 
ANNONS