Annons

Objektiv till Canon eos 50d

Produkter
(logga in för att koppla)

Tecibel

Medlem
Hej på er!

Nu var det länge sedan jag gav min utrustning den uppmärksamhet den förtjänar men känner att jag vill börja använda den igen.

Jag har funderat på om jag ska köpa helt nytt system under en längre tid, spegellöst (Fuji) för de mindre storlekarnas skull. Men med allt vad det medför (kostnaden, helt nytt system att lära sig osv) har jag kommit fram till att fortsätta med min fullt fungerande Canon eos 50D ett tag till. Jag har fyra objektiv till den, Marco, telezoom, 50mm och ett normalzoom som inte längre presterar som det ska (objektivet är köpt 2010 eller 2011).

Därför har jag börjat kolla på nya objektiv till min Canon istället. Jag känner att jag behöver ett nytt normalzoom och är sugen på ett 35mm-objektiv (men mest för att det skrivs så gott om just 35mm, har aldrig provat ett själv). Jag trivs bra med fast brännvidd och använder min 50mm mest (speciellt sedan zoomen började krångla). Jag fotar för skojs skull.

Jag gillar fast bländare och har tittat på
Sigma 17-50mm f/2,8 EX DC OS HSM som normalzoom, men har inte kollat närmare på 35mm till min modell. Vet att min kamera är något äldre och undrar dels och sigman är kompatibel med mitt kamerahus samt vilka andra modeller av objektiv som kan vara intressanta.

Tack på förhand

/Therese
 

befl

Aktiv medlem
Att rekommendera något objektiv när det finns en uppsjö att välja på är onekligen svårt. Men jag kan svara på att Sigmat är kompatibelt med 50D. I och med att det är APS-C på 50D fungerar både EF och EF-S. Eftersom du har motsvarande i dag och du behöver byta det tycker jag att det känns logiskt gå till motsvarande som du tänkt. mvh Benny
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, det är inte lätt. Vill du ha något/några fasta objektiv har Canon serien med EF 24 mm f/2,8 IS USM, EF 28 mm f/2,8 IS USM och EF 35 mm f/2 IS USM. De ser likadana ut, är rätt moderna och fungerar bra i förhållande till priset.
Du får alla tre till lägre pris än vad en av EF 24 mm f/1,4L II USM eller EF 35 mm f/1,4L II USM går löst på.

Fortsätter vi i Canonvärlden så finns ju normalzoomen EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Kan fortfarande anses vettig, även om det kommit flera andra bra normalzoomar på senare tid.
 
ANNONS