Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
J jag kan faktiskt räkna riktigt bra. Fast du har tydligen svårt med att läsa och speciellt mellan raderna

Canon talar i början av intervjun om systemkameror som de anser kommer kommer minska med 50%.

Senare uppskattar sin egen försäljning kommande år till 5-6 miljoner kameror. Detta måste röra sig om alla typer av kameror. Tydligen räknar de alla sina kameror som prosumer eller pro.

Detta har jag redan tidigare nämnt i den här tråden. Fast du har ju lite svårt med att läsa och förstå.
Du verkar inte kunna läsa innantill heller!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Imponerande kräftgång för Sony i Japan som du refererar till. Backar från 100 procentenheter till 64 på fyra månader för att sprattla till med en ökning till 66 i december. Se bifogad bild.

För övrigt är, som alltid, dina omfattande fabuleringar helt utan verklighetsreferenser...
Det viktigaste är hur många kameror de säljer. Jag tror det är rimligt att anta att samtidigt som Sony tappat andel så har marknaden ökat, eftersom en del av Canon och Nikons kunder annars hade valt en DSLR.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Och att Sonys kameraförsäljning sjunker med nästan 20 procent per år framgår ju av den senaste kvartalsredovisningen.
Döma av informationen som finns så går det ju dock sannolikt rätt bra för Sony vad gäller just systemkameror.

Ökad omsättning och vinst för deras kamera-division trots klart lägre total försäljning är ju en tydlig indikation på att de säljer bättre i ”premium”-segmentet och att det väger upp tappet i kompaktkamera-segmentet.

Andra indikationer är ju att Sony förra året gick ut med att de gått om Canon och Nikon i USA vad gäller FF-segmentet. Och deras A7 3 har slagits om första platsen med den klart billigare A6000 vad gäller mest populära spegelfria kameror på Amazon.com under en lång tid, tyder ju också på att det går helt ok i en sviktande bransch.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag uppfattade det så att Sony ställer om sina prognoser för 2019, och att det beror på deras kompaktkameror, man har sina H, HX och W modeller som sviktar, man har ju även fortsatt med RX100, 1,2,3, osv, RX10 i olika versioner fins också. Man gör väl sensorer till telefonerna också och dom går inte så bra, måste nog bli minuspost där.

Dom förvirrande kommentarerna om Canons kommande strategi fins det tydligen inga svar på, uppfattade det så att Canon uttalade sig om hela kamera industrin, att dom inte då var undantagna utan att alla påverkas mer eller mindre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror inte vi skall tillmäta siffror som spår framtiden allt för stor tilltro. Trots enorm datakraft och väldigt fina modeller kan vi inte spå vädret de kommande dagarna.

Att kameraindustrin har problem är säkert sant. Det behöver man bara besöka stora turistmål i Europa för att se med egna ögon. Besök Wien och Schönbrunn, Venedig eller Dalmatiska rivieran så är det uppenbart.

Ingen har en kristallkula som visar oss framtiden. Nu är tydligen Facebook ute och Instragram det som gäller. Vem kunde förutsäga det för 2 år sedan?

Kanske är det mode om ett par år att ha en stor kamera hängande från axeln.
Prognoser är förutsägelser om framtiden. De som uttalar dem har oftast ett syfte med vad de säger.

Jag kan hålla med om att Canons uttalande var väldigt förvirrande. Man pratar om siffror för olika marknadsnischer i en enda röra. Kanske var det journalisten som inte kunde kameramarknaden.

Min slutsats av det hela är att Canon tror sig kunna sälja totalt 5-6 miljoner kameror.
Av total marknaden är 5 miljoner ILC kameror år 2021. Canon tror sig kunna ha en marknadsandel på 50% vilket låter som en hög siffra.
 

thommya

Aktiv medlem
Tror inte vi skall tillmäta siffror som spår framtiden allt för stor tilltro. Trots enorm datakraft och väldigt fina modeller kan vi inte spå vädret de kommande dagarna.

Att kameraindustrin har problem är säkert sant. Det behöver man bara besöka stora turistmål i Europa för att se med egna ögon. Besök Wien och Schönbrunn, Venedig eller Dalmatiska rivieran så är det uppenbart.

Ingen har en kristallkula som visar oss framtiden. Nu är tydligen Facebook ute och Instragram det som gäller. Vem kunde förutsäga det för 2 år sedan?

Kanske är det mode om ett par år att ha en stor kamera hängande från axeln.
Prognoser är förutsägelser om framtiden. De som uttalar dem har oftast ett syfte med vad de säger.

Jag kan hålla med om att Canons uttalande var väldigt förvirrande. Man pratar om siffror för olika marknadsnischer i en enda röra. Kanske var det journalisten som inte kunde kameramarknaden.

Min slutsats av det hela är att Canon tror sig kunna sälja totalt 5-6 miljoner kameror.
Av total marknaden är 5 miljoner ILC kameror år 2021. Canon tror sig kunna ha en marknadsandel på 50% vilket låter som en hög siffra.
Vem säger att Facebook är ute och Instagram inne? Och isåfall på vilket sätt?

Thommy
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej det är nog inte det som kommer göra skillnad. Canon har redan förlorat ett antal drabbningar. Sony är klart störst på spegellösa FF kameror i Japan. Där kommer Canon ha svårt att ta igen tappet..Detsamma gäller USA.
Vi vet att Canon är konservativa och skyndar mycket långsamt. De lyckas år för år vara marknadsledare men korthus kan falla ihop väldigt snabbt.

Jag har Canon kameror och objektiv för jag valde det för 15 år sedan. Man blir fast i alla prylar och det är grymt dyrt att byta.
Skulle definitivt inte valt detsamma i dag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej det är nog inte det som kommer göra skillnad. Canon har redan förlorat ett antal drabbningar. Sony är klart störst på spegellösa FF kameror i Japan. Där kommer Canon ha svårt att ta igen tappet..Detsamma gäller USA.
Vi vet att Canon är konservativa och skyndar mycket långsamt. De lyckas år för år vara marknadsledare men korthus kan falla ihop väldigt snabbt.

Jag har Canon kameror och objektiv för jag valde det för 15 år sedan. Man blir fast i alla prylar och det är grymt dyrt att byta.
Skulle definitivt inte valt detsamma i dag.
Vad du än skulle valt idag kan om femton år visa sig vara ”fel” det också.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har Canon kameror och objektiv för jag valde det för 15 år sedan. Man blir fast i alla prylar och det är grymt dyrt att byta.
Skulle definitivt inte valt detsamma i dag.
Det vore intressant att höra vad du hade valt för 15 år sen om du fick åka tillbaka i tiden och göra om.

Jag valde Canon för nästan 30 år sen, och om jag finge göra om det så vet jag inte riktigt om jag hade valt annorlunda.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När jag skaffade min första EOS för nästan trettio år sedan var det inte ett noga övervägt val. Kompisen jobbade på Canon och hade bra personalrabatt. Svårare än så var det inte.
Jag har aldrig ångrat att det blev Canon, och fortsätter nog med Canon länge än.
 
ANNONS