Annons

Första köp: Spegellös Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

freland

Ny medlem
Jag har bestämt mig för att införskaffa i en spegellös kamera och har efter långt sökande fastnat för Fujifilms X-T2 modell samt deras X-T30 modell men är även lite sugen på Olympus OM-D EM-10 III.

Jag vill fota porträtt, gatufotografering, släktträffar, olika events samt arkitekturmodeller för skolan. Jag vet att mycket handlar om objektiv men för nu undrar jag bara om kamerorna. Jag har fotat en del sedan innan och kan grunderna.

Har någon erfarenhet av dessa kameror eller kan komma med allmänna tips, eller tips på en holy grail kamera ni använt? Tänker en budget på 10 000 för kamerahuset.

Uppskattar all hjälp jag kan få!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att införskaffa i en spegellös kamera och har efter långt sökande fastnat för Fujifilms X-T2 modell samt deras X-T30 modell men är även lite sugen på Olympus OM-D EM-10 III.

Jag vill fota porträtt, gatufotografering, släktträffar, olika events samt arkitekturmodeller för skolan. Jag vet att mycket handlar om objektiv men för nu undrar jag bara om kamerorna. Jag har fotat en del sedan innan och kan grunderna.

Har någon erfarenhet av dessa kameror eller kan komma med allmänna tips, eller tips på en holy grail kamera ni använt? Tänker en budget på 10 000 för kamerahuset.

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Skulle tro att Fuji är ett säkert val, utifrån de användningsområden du räknar upp. Jag har ingen egen erfarenhet av Fuji, men jag har läst många som är väldigt nöjda med Fuji och deras omvittnat fina optik.

Vad som däremot är av vikt, är att du tycker det är bekvämt att handha kameran, så vad som är viktigare än valet mellan Fuji och Olympus i det här fallet, är hur du upplever handhavandet och inställningar, d v s, hur är det att jobba med kameran ?

Åk till en butik och kläm och känn, bestäm dig sedan. Rent prestandamässigt tror jag det spelar kvitta vilken av fabrikaten du väljer, om det inte är så att du är ett proffs med väldigt speciella krav och behov.

My 5 cents.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att införskaffa i en spegellös kamera och har efter långt sökande fastnat för Fujifilms X-T2 modell samt deras X-T30 modell men är även lite sugen på Olympus OM-D EM-10 III.

Jag vill fota porträtt, gatufotografering, släktträffar, olika events samt arkitekturmodeller för skolan. Jag vet att mycket handlar om objektiv men för nu undrar jag bara om kamerorna. Jag har fotat en del sedan innan och kan grunderna.

Har någon erfarenhet av dessa kameror eller kan komma med allmänna tips, eller tips på en holy grail kamera ni använt? Tänker en budget på 10 000 för kamerahuset.

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Jag kan väldigt varmt rekommendera Fuji iaf. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med och de har helt fantastiska objektiv.

En av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahuset är ju att ha ett som ligger skönt i handen och som man gillar att använda.

Om jag personligen valde mellan X-T2 och X-T30 så skulle jag tveklöst välja X-T2 iaf.
 

PMD

Aktiv medlem
Åk till en butik och kläm och känn, bestäm dig sedan. Rent prestandamässigt tror jag det spelar kvitta vilken av fabrikaten du väljer, om det inte är så att du är ett proffs med väldigt speciella krav och behov.
Fujis kameror har en aning större sensorer än Olympus kameror, vilket kan märkas i dåligt ljus (beroende på situationen). Olympus kameror har bildstabilisering inbyggd i kamerahuset, vilket gör att man får stabilisering oavsett vilket objektiv man har på kameran. Det kan spela roll beroende på vilka objektiv man vill använda.

Annars håller jag med om att det viktigaste är hur kameran är att hantera, vilket ju är olika från person till person.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle personligen undvika Olympus under E-M1 nivå då dessa saknar PDAF för att följa rörliga motiv (för naturfoto är alla Olympus dock ett bra val p g a bra bildstabilisering i huset). Visserligen inget som krävs men då det finns på Fuji skulle jag välja Fuji istället. Man straffas ju inte på andra sätt med Fuji. Man kan fundera på Panasonic då de flesta modeller har bra följande AF med Panasonicobjektiv.

Anledningen att välja Olympus eller Panasonic skulle vara den väldigt effektiva inbyggda bildstabiliseringen i kamerahuset hos bättre Panasonic som G8X (beg 3500kr) eller aktuell kameror som G80, G90 eller G9 och vad jag vet alla Olympus. De bästa i G9 och E-M1 II klarar ca 6 EV stabilisering i praktiken. Enbart Fuji XH1 har inbyggd stabilisering i huset men det är av begränsad nytta för porträtt eller gatufoto av människor.

Titta på XT2 eller XT30. Den förstnämnda har större sökare och lite fler reglage och den senare som är ett steg ner men en generation nyare har bl a bättre autofokus.

För människor, om man skall använda JPEG direkt ur kameran tycker jag Fuji har snyggare bildfiler med snygga övergångar mellan toner. Olympus har lite hårdare skärpning och lite mindre nyanserade övergångar men det är min uppfattning då båda anses ha bland de snyggaste JPEG på marknaden. Panasonic har gjort stora kliv framåt på sistone och har fått till en väl avvägd brusreducering på sina JPEG och snyggare färger.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag gick från Panasonic till Fuji. Med facit i hand så blir Fuji med några gluggar avsevärt tyngre att bära på. Något jag kan ångra lite, eftersom jag egentligen trivdes bra med Pannyn. Bytte väl egentligen för att testa något nytt. Visst kan jag uppleva att Fuji ger ett litet snäpp bättre bilder, men enorm skillnad är det inte. Däremot skillnad om man som jag, går omkring med diskbråck i nacken hehe...
 

Bengf

Aktiv medlem
Fuji har många modeller, deras X-E3 väger väl bara 340 gram, nackdelen är väl att man inte får samma prestanda som dom bästa modellerna, även om själva serien i sig förbättras hela tiden mot föregångarna och objektiven passar givetvis hela vägen, en del andra kamera märken kan ha olika fattningar och egna objektiv.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
X-T30 är egentligen T-3 utan vädersäkring och lite smått som knappt märks.Otroligt mycket kamera för pengarna och skulle passa mycket bra för användningsområden som trådskaparen beskriver.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag gick från Panasonic till Fuji. Med facit i hand så blir Fuji med några gluggar avsevärt tyngre att bära på. Något jag kan ångra lite, eftersom jag egentligen trivdes bra med Pannyn. Bytte väl egentligen för att testa något nytt. Visst kan jag uppleva att Fuji ger ett litet snäpp bättre bilder, men enorm skillnad är det inte. Däremot skillnad om man som jag, går omkring med diskbråck i nacken hehe...
Håller med dig.

Gillar verkligen mitt Fujisystem enormt skarpt (skulle jag endast få lov att ha ett enda system så skulle det bli Fuji X APS). Men som ett renodlat resesystem och lättviktssystem så är ju [panasonic] m42 helt underbart (om man klarar sig med dess tekniska kapacitet).
 
ANNONS