Annons

Fuji, köpråd objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Hej!

Klurar lite hur jag ska tänka kring inköp nästa år kring objektiv. Har i dagsläget en xt-1 som jag är nöjd med (även om lite fler pixlar inte hade skadat). Fotar nästan uteslutande stilla motiv; landskap, natur, städer & resor. Blir lite gatufpto här och där också. (Flickr för den som är intresserad: https://www.flickr.com/photos/162134345@N07/ )

Har idag NiSi filter m75 (mindre filter för spegellös, max 67mm filtergänga) och:
-Samyng 12mm manuellt fokus
-35mm F2
-50mm F2 Minolta Rokkor mf vintage
-50-230mm xc
-18-55mm (trasigt)
-18-35mm Sigma art F1.8 (Nikon)

Tidigare var min 18-55 den som följde med på resa och utflykter när foto inte var primär aktivitet. Tyvärr tappades den och är ur bruk.Vill max kunna resa med tre objektiv. 16-50 F2.8 har för stor gänga och känns lite tungt och dyrt. Värt att köpa adapter till Sigman? Mf är ok och blir låg kostnad, men är rädd att det blir för tungt och risk för att skada objektivfattningen. Kan ibland sakna ett ljusstarkt objektiv, samt att Samyang blir väl extremt ibland. Har funderat på dessa:
-23mm F1.4 (dock dyrt)
-23 mm F2
-18mm F2 (+ för lätt vikt och smidigt)
-14mm F2.8 (aningen nära 12mm Samyang?)
-16mm F1.4 (aningen dyrt och onödigt ljusstarkt för brännvidden?)

Intresserad att höra er input!

/Johan
 

HaraldN

Aktiv medlem
Ett nytt, helt 18-55/2.8-4 känns på ett sätt som det naturliga, om du använde det du hade mycket.

Är i lite samma sits själv, har 18/2, 35/1.4, 56/1.2 och ett Samyang 135/2 (samt ett gäng manuella Nikon med adapter). En normalzoom för resor eller när för många objektiv är osmidigt vore bra, men 16-55/2.8 känns väl klumpigt (och dyrt). Hade 18-55/2.8-4 tidigare, men var inte så förtjust. Kanske borde ge det en ny chans helt enkelt.

MF på det mest ”praktiska” objektivet (alltså det som får följa med när foto mest är ett sätt att dokumentera) känns lite avigt?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Ett nytt, helt 18-55/2.8-4 känns på ett sätt som det naturliga, om du använde det du hade mycket.

Är i lite samma sits själv, har 18/2, 35/1.4, 56/1.2 och ett Samyang 135/2 (samt ett gäng manuella Nikon med adapter). En normalzoom för resor eller när för många objektiv är osmidigt vore bra, men 16-55/2.8 känns väl klumpigt (och dyrt). Hade 18-55/2.8-4 tidigare, men var inte så förtjust. Kanske borde ge det en ny chans helt enkelt.

MF på det mest ”praktiska” objektivet (alltså det som får följa med när foto mest är ett sätt att dokumentera) känns lite avigt?
Håller med i allt du säger. Ett nytt 18-55 är absolut mest lämpligast för resa, men det är inte riktigt ett "kul" objektiv för när man ska engagera sig i fotograferandet.

Lutar nu mest mot 18mm F2, då kan jag framöver ha: 12mm, 18mm samt 50-230 (vilket förmodligen byts ut mot 55-200 på sikt), detta kit är då perfekt för landskapsfoto för min del.

Vad är din erfarenhet av 18mm?
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har själv Fuji's 16/1.4 och det är ett av de bästa objektiv jag nånsin haft. Det är väldigt skarpt och har mycket hög kontrast. Det har också snabb AF, grym byggkvalité och vädertätning. Det har också en väldigt kort närgräns vilket i kombination med den stora bländaren gör att man kan få till ganska unika bilder med det. Det är ett mångsidigt och nästan perfekt objektiv. Använder mitt främst till landskap. Ett objektiv jag verkligen kan rekommendera. Visst, det kostar lite men det är absolut värt sitt pris enligt mig. Sen kan du ju också såklart vänta med att köpa det tills när Fuji kör en av sina cash backs.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Jag tycker 18/2 är ett jättebra objektiv, vet att det får blandade omdömen. Fokuserar snabbt (visserligen jämfört med 35/1.4 och 56/1.2 som väl anses vara bland de trögare) och är väldigt smidigt på kameran. Fokuserar riktigt nära. Optiskt är det toppen, så vitt jag kan bedöma.

Använder det inte särskilt mycket, men det beror bara på att jag inte är helt såld på brännvidden och det är ju väldigt personligt. Det känns som ett vidvinkligt normalobjektiv, snarare än ett vidvinkel, om det är begripligt. För mig känns 35 mm mycket mer naturligt, så det sitter nästan alltid på.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Jag har själv Fuji's 16/1.4 och det är ett av de bästa objektiv jag nånsin haft. Det är väldigt skarpt och har mycket hög kontrast. Det har också snabb AF, grym byggkvalité och vädertätning. Det har också en väldigt kort närgräns vilket i kombination med den stora bländaren gör att man kan få till ganska unika bilder med det. Det är ett mångsidigt och nästan perfekt objektiv. Använder mitt främst till landskap. Ett objektiv jag verkligen kan rekommendera. Visst, det kostar lite men det är absolut värt sitt pris enligt mig. Sen kan du ju också såklart vänta med att köpa det tills när Fuji kör en av sina cash backs.
Intressant, vid närmare efterforskning ser jag att 16mm släppts i två utföranden, 1.4 och 2.8. Tror den mindre bländaren är aktuellt för mig, om de håller liknande kvalité. Ska kolla närmare på den, tack.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Jag tycker 18/2 är ett jättebra objektiv, vet att det får blandade omdömen. Fokuserar snabbt (visserligen jämfört med 35/1.4 och 56/1.2 som väl anses vara bland de trögare) och är väldigt smidigt på kameran. Fokuserar riktigt nära. Optiskt är det toppen, så vitt jag kan bedöma.

Använder det inte särskilt mycket, men det beror bara på att jag inte är helt såld på brännvidden och det är ju väldigt personligt. Det känns som ett vidvinkligt normalobjektiv, snarare än ett vidvinkel, om det är begripligt. För mig känns 35 mm mycket mer naturligt, så det sitter nästan alltid på.
Låter lovande, själv är jag tvärtom att jag inte är såld på 35mm brännvidd. Måste ta mig en funderare över detta, tror denna kan vara riktigt bra till mina ändamål. Tack för svar.
 

SallyIV

Aktiv medlem
16mm 2,8 är i samma serie som 23 2,0 och 35 2,2 - alla är optiskt inte 100% men i jpg är allt korrigerat.
Och varför köra Fuji och inte jpg utan krångla till det med RAW och efterbehandingsprogram med tillhörande krångel med licenser, lagring, PC-strul?

18mm är synnerligen bra, finns till vettigt pris på Tradera eller FS, ryms i en bröstficka.
14mm är en favorit, men o så stort..
27mm är en annan kul grej, enda problemet är att vid start skjuter objektivet ut några mm och har man det på kamera i trång väska san det gå sönder. Mycket bra street.
Behöver du inte långt så är XC 15-45 klart kul, hittade ett på Cyber för 1 900 :- beg - löjligt billigt.

-J!
 

Hujeta

Aktiv medlem
18mm är en lätt o fin pannkaka, jag använder den mycket! Mitt street photo-objektiv!
Har du några bilder att dela? Misstänker att dina månbilder inte är tagna med pannkakan ;)

16mm 2,8 är i samma serie som 23 2,0 och 35 2,2 - alla är optiskt inte 100% men i jpg är allt korrigerat.
Och varför köra Fuji och inte jpg utan krångla till det med RAW och efterbehandingsprogram med tillhörande krångel med licenser, lagring, PC-strul?

18mm är synnerligen bra, finns till vettigt pris på Tradera eller FS, ryms i en bröstficka.
14mm är en favorit, men o så stort..
27mm är en annan kul grej, enda problemet är att vid start skjuter objektivet ut några mm och har man det på kamera i trång väska san det gå sönder. Mycket bra street.
Behöver du inte långt så är XC 15-45 klart kul, hittade ett på Cyber för 1 900 :- beg - löjligt billigt.

-J!
Håller med, man klarar sig riktigt långt på Fuji's JPG i mina ögon. Är själv utan program för efterbehandling sen ett par månader, fast jag börjar sakna ett simpelt program bara för grundläggande justering så som att ta bort fläckar.

Tack för din insyn, så jädrarns svårt att bestämma sig. Har ett par månader kvar innan inköp visserligen. Väljer främst mellan 16mm och 18mm, då med mindre bländare. Lite sugen på 23mm F1.4 men då sticker priset iväg så jädrarns mycket. Mig gör det ingenting om de korrigeras med profiler, sålänge slutresultatet är bra. Det är ändå om jag skulle behöva ljusstyrka, men oftast har jag ändå stativ samt att jag har kvar Samyang 12mm F2 om jag vill köra astro...
 
ANNONS