Annons

bildbehandlingsprogram till EOS R

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej
Har nu äntligen bestämt mig och beställt en canon R men då kommer frågan om vilket program ( på datorn:) ) man skall använda
Kör med Lightrom nu men det kommer ju inte att funka med dessa filer eftersom det har några år på nacken och jag vill inte ha en månadsutgift utan betala 1 gång och få uppdateringar ett tag
Vad har ni för förslag till detta ?
Gärna något som fungerar ungefär som LR men inget krav
Sitter just nu på en burk med Win 7 men ev. får man ju uppdatera denna lite senare

Tackar på förhand för hjälpen
 

PeterWem

Aktiv medlem
Om du läst tidigare tråd om EOS R ser du att både Canon Digital Photo Professional 4 och Lightroom inte kan hantera det labyrintmönster som uppkommer vid stora bländare. Tydligen inte bara RF-objektiv som jag tidigare trodde utan även EF-objektiv också.

Capture One och program som använder VNG4 såsom RawTherapee och Luminar har inte denna brist. Inte darktable heller, men darktable saknar stöd för CR3-formatet än så länge.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Om du läst tidigare tråd om EOS R ser du att både Canon Digital Photo Professional 4 och Lightroom inte kan hantera det labyrintmönster som uppkommer vid stora bländare. Tydligen inte bara RF-objektiv som jag tidigare trodde utan även EF-objektiv också.

Capture One och program som använder VNG4 såsom RawTherapee och Luminar har inte denna brist. Inte darktable heller, men darktable saknar stöd för CR3-formatet än så länge.
Luminar är inte bekräftat om det använder VNG4 men mönstret syns, såsom hos Capture One, inte heller där.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej
Har nu äntligen bestämt mig och beställt en canon R men då kommer frågan om vilket program ( på datorn:) ) man skall använda
Kör med Lightrom nu men det kommer ju inte att funka med dessa filer eftersom det har några år på nacken och jag vill inte ha en månadsutgift utan betala 1 gång och få uppdateringar ett tag
Vad har ni för förslag till detta ?
Gärna något som fungerar ungefär som LR men inget krav
Sitter just nu på en burk med Win 7 men ev. får man ju uppdatera denna lite senare

Tackar på förhand för hjälpen
Nu har jag inte EOS R. Men det borde gå att använda Adobe DNG converter för råfilerna så att du kan fortsätta med LR.
Win 7 får man uppgradera till Win 10 utan kostnad innan årsskiftet.
 

mac60

Aktiv medlem
Nu har jag inte EOS R. Men det borde gå att använda Adobe DNG converter för råfilerna så att du kan fortsätta med LR.


Win 7 får man uppgradera till Win 10 utan kostnad innan årsskiftet.[/QUO

Jag gjorde på det sättet när jag köpte min 5d mark3 men skulle vilja slippa det.
Vet att jag laddade hem Win 10 när man kunde göra detta men hittar inte den filen längre.
Var kan man uppdatera grattis nu?

Peter: skall kolla förslagen så fort jag kan, tack för dom
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Uppgraderingen är fortfarande gratis tom. årsskiftet.
Nu gjorde jag det inte själv men fick det fixat när min dator var på service pga trasig hårddisk.
Supporten för Win 7 skall upphöra men tills dess kan man uppgradera vad jag förstår.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det går att uppgradera och aktivera, även om Microsoft inte skriver det någonstans. Jag har inte testat med en köpelicens, men med en med Win8 laddad i BIOS/UEFI så gick det att göra en ren installation rakt av. Detta gjorde jag på min gamla bärbara som hade en Win7-nedgradering installerad och som skulle ersätta en annan persons "e-postdator". Det påstås gå att få det att fungera även med en köpelicens ("retail"), men jag har inte testat. Jag har dock ett testobjekt stående, men det har inte blivit av.

Varifrån påståendet om just årskiftet kommer förstår jag dock inte när Microsoft officiellt inte anger att detta fungerar...
 
ANNONS