Annons

35mm Fuji F2 eller Nikon AF-S DX 35/1,8G?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cigarrdanne

Medlem
Hej.

Har beslutsångest gällande köp av 35mm objektiv till min Fujifilm X-t100

35mm Fuji F2 eller Adapter Nikon G-Fujifilm X+Nikon AF-S DX 35/1,8G.

Vad rekommenderar ni?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du inte har Nikon-objektivet och bara vill testa med en billig adapter för att det är kul så köp original istället.

Vill du ha ett manuellt objektiv är det bättre att du köper t ex Samyang 35/1,2 till Fuji X istället för ett Nikon (med adapter) som aldrig egentligen är tänkt att användas manuellt.
 

Cigarrdanne

Medlem
Följdfrågor

Om du inte har Nikon-objektivet och bara vill testa med en billig adapter för att det är kul så köp original istället.

Vill du ha ett manuellt objektiv är det bättre att du köper t ex Samyang 35/1,2 till Fuji X istället för ett Nikon (med adapter) som aldrig egentligen är tänkt att användas manuellt.
Är nybörjare så här kommer några dumma frågor.

Autofokus funkar inte med adapter+annat märke på objektiv utan då måste man köra med original-objektiv eller?

Kräver inte alla objektiv som inte är fuji orignal en adapter tex den samyang som du nämner?

Är det alltid bäst bild med fuji-objektiv till fujikamera och adapter är nödlösning om man redan har andra objektiv från annat märke sedan tidigare?

Jag vill kunna växla mellan autofokus och manuell fokus.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är nybörjare så här kommer några dumma frågor.

Autofokus funkar inte med adapter+annat märke på objektiv utan då måste man köra med original-objektiv eller?
Oftast inte, eftersom tillverkaren då måste räkna ut hur båda fokussystemen kommunicerar och sedan översätta mellan dem. Förutom det behövs bländarstyrning om det ska fungera som ett orginalobjektiv. Det finns i vissa fall adaptrar som gör båda dessa sakerna, men jag tror inte att det finns någon mellan Nikon F och Fuji X. Överhuvudtaget är det dåligt med fullfjädrade adaptrar som ger automatik från Nikon F med andra system. Däremot finns det någon mellan Canon EF och Fuji X, men den kostar en hel del.

Kräver inte alla objektiv som inte är fuji orignal en adapter tex den samyang som du nämner?
Inte om de är gjorda för den aktuella fattningen, dvs passar direkt på kameran rent fysiskt. Observera dock, som sagt, att det Samyang jag pratar om är helt manuellt. Du får ratta både fokus och bländare själv på objektivet.

Är det alltid bäst bild med fuji-objektiv till fujikamera och adapter är nödlösning om man redan har andra objektiv från annat märke sedan tidigare?
Originalobjektiv fungerar alltid bäst. Sedan kan en bra konstruerad adapter och ett bra objektiv förstås ge bra bildkvalitet, men det är något annat än själva hanteringen.

Jag vill kunna växla mellan autofokus och manuell fokus.
Köp något av originalobjektiven.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan bara poängtera vad Martin skriver. Kör med Fuji objektiv på Fujifilm kameror.
Jag äger både en massa Canon L-Objektiv och ungefär lika många Fuji objektiv.
Vi ett tillfälle var mina flesta objektiv nere i Kroatien och därför skaffade jag mig mig den bästa adaptern för Canon till Fuji objektiv. En Fringer adapter som även hanterar all metadata, Auto fokus och bländarhantering.

Efter en hel del tester var jag besviken. AF fungerade men man kunde få prova flera gånger innan AF satt korrekt.

Sedan dess har det gått ett par år och Fringer har gjort många firmware uppgraderingar. AF-S fungerar hyfsat men AF-C är fortfarande en katastrof.

Vad jag gjorde för att fota mitt barnbarns kalas var att ta min äldsta fungerande Canon, en 1D MKIIN från 2005 och fota kalaset. Var lite ringrostig med den kameran men ryggmärgen kom snart ihåg hur man bar sig åt. Bland annat den här bilden.
Att använda adapter är en nödlösning enligt min uppfattning. Jag köpte senare en ny Canon kamera för mina Canon objektiv. Det var den bästa adaptern.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3664890.htm
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag äger både X-T100, adapter och Nikon 35mmDX, det är INGEN bra kombo. Fokusringen på Nikon 35mmDX är totalt värdelös för manuell fokusering. Du kommer ångra dig om du kör på den kombon, det funkar endast för stillastående motiv. Det är kul att fota närbilder på största bländare då Nikon objektivet är riktigt skarpt, men det är typ det enda det fungerar till som adapterat objektiv på en Fujifilm.

Satsa på Fujifilms original-ojektiv! Adapter och lite billiga objektiv att leka med kan du köpa senare för en billig peng.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har kvar ett par Leica R-objektiv. Både ett 90/2 och ett 21/4. De var en gång kända som bland det bästa man kunde köpa.

Har en manuell adapter till dessa. Det går att få godkända bilder om man tar sig tid. Fast även dessa är mycket sämre än de sämsta och billigaste av mina Fuji objektiv.
Bland dessa tycker jag 18/2 klår upp mitt 21/4 Leica riktigt ordentligt. Det har hänt mycket på objektivfronten sedan 80-talet.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Som många varit inne på: Håll dig till originalobjektiv i första hand. De funkar att fokusera manuellt också, om du vill (i praktiken är det dock sällan någon höjdare).

Jag använder gamla Nikon-objektiv (utan AF) med adapter på min Fuji, men det är mest för att det var ett billigt sätt att kunna använda objektiv jag ändå har. Mer kul än användbart, i realiteten, men funkar i princip bra.
 
ANNONS