Annons

Slöa sidor/problem på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
...men nu börjar tröghetsfaktorn bli lite för hög, tyvärr... (eller är min dator trött nu?)

Och varför hoppar sidan till innan den hittar tillbaka till den ankarpunkt man var på innan - liite irriterande...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Browser?

Vilken browser kör du Lena? Vi har märkt att Netscape har grava problem med det sätt vi gjort layout på (nästlade tabeller). Jag kör själv IE5 och den klarar det fint. Värst är det i forumen tror jag, den designen skall vi ta och förenkla så det inte behövs så många tabeller.

Kan du ge ett exempel på "hoppar till"-problemet? Jag förstår inte riktigt.
 

Mira

Aktiv medlem
Har oxå IE5... och det är inte lika trögt idag, så det var nog min dator som var trött...

"Hoppandet" är däremot kvar...
...om du har scrollat ner en bit på en sida, klickar på en länk till en annan sida och sen backar tillbaka till den första sidan så hittar den inte direkt ner till den punkt du hade scrollat till, utan sidan öppnas i topp-läge innan den hoppar ner till ankarpunkten.....
.....hängde du med?

Det här upplever jag särskilt jobbigt på sidan om Nya kommentarer, där det blir ett väldigt hoppande för varje bild du kikat på och sen återgår till Nya kommentarer.
 

Jimsan

Aktiv medlem
Det verkar som om webbläsaren inte orkar köra den här sidan under en längre tid.
Har provat att övervaka min webbläsares minne samtidigt som jag surfat runt bland forum och nya bilder.
Sidan käkar RAM-minne som det värsta kakmonster. Efter ett tag börjar sidan gå otroligt långsamt och ladda om sig själv. Därav hoppandet.
Jag brukar starta om vebbläsaren. Då går det att köra problemfritt ett tag.
Sitter på en Mac med IE5.
 

antonio

Medlem
Vad jag har märkt är att det tar väldigt lång tid att ladda Pricerunner.com-loggan till höger. Det verkar som om deras server är segare än fotosidans. Kanske skulle kunna lägga över den loggan på den egna servern, så slipper man åtminstone anropa två olika.
 

lindau

Ny medlem
"hoppande"

Jag har ocksŒ problem att kšra sidan med Mac & IE5. Netscape 4.7 funkar dŠrimot utmŠrkt. ..
I IE sŒ laddar den tvŒ gŒnger, jŠtteirriterande. .
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: "hoppande"

lindau skrev:
Netscape 4.7 funkar dŠrimot utmŠrkt. ..
Skrev du det där med Netscape eller IE, David? Den använder fel teckenuppsättning vid foruminmatning...

När jag är tillbaks efter semester om ett par veckor skall jag försöka få tag på en Mac så jag kan gå till botten med de här problemen.
 

CHEETAH

Ny medlem
trög... mkt trög!

:mad: Sidan är VÄLDIGT sölig. Jag tror det kan bero på er kodning av sidan. Servern kanske också är för dålig. Ni har väldigt mycket javascript vad jag förstår och det är aldrig bra. Jag kör IE 5.0 i Mac OS 9.0 G4 450MHz så det ska inte vara något problem. Troligen är inte sidan kodad på ett bra sätt... för mycket funktioner till ett högt pris. Skulle förvåna mig om denna sida funkar i alla webbläsare i alla system också... förenkla är mitt förslag!

MVH /CHEETAH

P.S. Varför står det "Registrera svaret" i stället för bara "Svara" eller "Posta"!? Det låter lika fjantigt som i det där miljon-tävlingsprogrammet som SVT gjorde i våras... när programledaren sa "Då låter vi datorn kolla om svaret är det rätta...!". Ni kan förenkla mykcet på den här sidan tycker jag... D.S.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag hade problem att skicka bilder med en G3 och IE 4.5. Bilderna gick inte iväg helt enkelt. "Garinerna" under Nyheter, Galleri osv funkar inte heller. Måste det vara IE 5 eller senare?
Med G4:an på jobbet med IE 5 är det inga problem.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Just nu kör jag sidan med Mac OS X [10.0.4] och IE 5.1 och det går betydligt fortare än med OS 9.1 och IE 5. Men fortfarande så springer [har inte klockat med litar på magen] en medelmåttig PC med win2k och IE 5 ifrån mig ganska lätt. Det känns ju segt alltså. Min hårdvara är G4 450 MHz med tillräckligt mycket minne.

Har egentligen ingen aning om vad segheten beror på och litar på att Christer ordnar detta så småningom. Återkommer med nya resultat när jag testat med version 10.1 av OS X i september.

/ PJ
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tror att Javascript-koden för menyerna ställer till en del på Mac av någon anledning. Jag har möjlighet att göra alternativa gränssnitt för olika medlemmar, så jag skall ta fram ett par alternativ med och utan menyer så får ni testa. Tyvärr har jag inte själv tillgång till en Mac så jag får använda mig av er som försökskaniner...

Forumdesignen är tämligen komplex i sin uppbyggnad med flera nästlade tabeller. Vår superdesigner Erik håller på med att förenkla designen så det går att implementera på ett smidigare sätt, med hjälp av CSS istället för en massa HTML. Det medför dock att det kanske ser lite tristare ut för Netscape 4-användare, men det kommer ändå funka att läsa och så.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Möjligt att stänga av menyerna

Nu kan man via Din Fotosida stänga av menyerna.

Då det finns buggar i bla IE5 på Macintosh som gör att det läcker minne då man använder komplex sk DHTML blir det segare och segare att läsa sidorna. Då menyerna innehåller klart komplex kod så kan detta vara en av orsakerna till prestandaproblem. Det vore mycket intressant att höra om det blir någon skillnad när ni Mac-användare (och IE4 på PC) slår av menyerna.

Jag har också kört Fotosidan med nya Netscape 6.1 på PC, och det ser ut att funka.
(Jag lär få höra om det inte funkar på Mac :))
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Yes. Mycket snabbare utan menyerna på OS 9.1 och IE 5. Men att det ska gå gradvis segare med menyerna på har jag inte märkt.

Heja Christer! / pj
 

Jimsan

Aktiv medlem
Underbart att det flyter på nu när man surfar.
Sitter på en Mac med system 9.1 och IE5.
Nu slipper man hoppande slöa sidor.
Sidorna kommer fram direkt och man kan bläddra runt bland länkarna utan att behöva starta om webbläsaren.
 
ANNONS