Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

ntz

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Till Alf, och Nikolaus framförallt...

Ser ingen mening med att fortsätta försöka förklara något som är uppenbart.... Av någon anledning jag ej förstår väljer ni att blunda för det faktum att ett orimligt stort antal bilder (verkar variera med tiden) som läggs framförallt i poolen Bildkritik definitivt inte hör hemma på en "sida för fotografer".

.
Mats, det finns en stor mängd bilder på kritikerpolerna och på fotosidan överhuvudtaget som jag inte tycker om. Det finns till och med sådana som jag rentav avskyr, men detta innebär inte att jag vill eller kommer att verka för att dessa skall förbjudas. På samma sätt som jag inte förespråkar bokbål för de böcker som jag inte tycker om. Där ligger skillnaden mellan det som jag och du tycker. Förresten varken du eller någon annan har rätt att generalisera och tala om att merparten av bilderna är dåliga och saknar existensberättigande. Men du har all rätt att uttrycka ditt ogillande när det gäller specifika bilder, bara du motiverar varför. Dvs att du ger konstruktiv kritik.

Mvh Nikolaos
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Familjebilder mm

Hrmm!

Har sett denna diskussion förut. Alltid samma sak. Tonläget skruvas upp och man "missförstår" varandra.
Att välja, söka, skapa och framför allt tolka ett motiv ÄR foto. Teknik är därmed underordnat och egentligen bara en hygienfaktor. Alltför ofta diskuteras teknik: skärpa företrädesvis...
Att börja fotografera innebär alltså att lära sig "se" motiv. Det är oftast en mycket längre inlärningsprocess än att ratta inställningar på nya kameran. En nybörjare söker säkert motiv i sin närhet, och återger dem på ett bekant sätt. Katter och familjen eller kompisar. Därför dyker familjealbumen upp titt som tätt. Men, med bildkritik finns förutsättningen för att utvecklas, tolka, söka, utmana osv även de bekanta motiven.
De riktigt stora fotograferna skapar oftast bilder utifrån något väldigt vardagligt. Annars skulle väl inte Newtons porträtt vara just vad de är.
För någon vecka sedan gick en dokumentär om (har fullständigt tappat hennes namn) vår tids stora kvinnliga fotograf. Hon följde bla sin livskamrats sista resa. Då hon tyckte att digitalaren gav fel färger tog hon fram polaroiden och skapade stora bilder i den lilla världen. Täta, nära, omsorgsfulla och känsliga bilder. Och, tja, tekniken blev vad den blev med vad polaroidens begränsningar innebär.
Så återigen, foto är att se motiv, och dessa kan mycket väl vara katter eller familjen. Och som alltid: vi är har alla varit barn en gång. Så det tar kanske sin tid innan de blir stora bilder.
Sén kanske det kunde vara klädsamt med en viss ödmjukhet när man får kritik på sin bild och att man då måste skilja på bild och motiv om det nu råkar vara sin egen lille älskling som avbildas så är inte kritiken riktad mot objektet, bara tolkningen.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Ok, de två senaste inläggen var intressanta.
Det verkar som om vi talar om olika saker.

Tråden handlar för det första om "Dåliga bilder i Bildkritik".

För mig bilder som inte lever upp till den av mig flera gånger citerade poolbeskrivningen.

INTE att jag inte gillar sv/v penisbilder...
INTE att jag har svårt för mkt av det som kallas "fotokonst".

Sen vad jag har för erfarenhet, motivintresse osv är ointressant.

Om en bild som postas i Bildkritik har jobbats fram efter studier, komponerats, osv osv så spelar inte motivet någon roll alls.

Men om bilden är en "Räck mig kameran Lena, lilla Pelle gör en så gullig min" så kommer jag alltid anse att den inte platsar i poolen Bildkritik.
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Mattsen skrev:

Men om bilden är en "Räck mig kameran Lena, lilla Pelle gör en så gullig min" så kommer jag alltid anse att den inte platsar i poolen Bildkritik.
Jo, vi kan nog vara överens om detta på ett rent akademiskt plan. Men, efter 10, 20 eller kanske 100 sådana bilder av fotografen och berättigad kritik kanske nästa bild blir mera medveten och platsar enligt alla regler i "bildlkritik" och då är det väl någon mening med just den poolen.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Mats Larsson (Mattsen) skrev:

Men om bilden är en "Räck mig kameran Lena, lilla Pelle gör en så gullig min" så kommer jag alltid anse att den inte platsar i poolen Bildkritik.
LuCyphre skrev:
Jo, vi kan nog vara överens om detta på ett rent akademiskt plan. Men, efter 10, 20 eller kanske 100 sådana bilder av fotografen och berättigad kritik kanske nästa bild blir mera medveten och platsar enligt alla regler i "bildlkritik" och då är det väl någon mening med just den poolen.
Så då anser du att kriterierna av poolen är felaktiga och bör ändras?

Citat, igen:

"Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!"

Och vad är det som får dig att tro att dessa fotografer överhuvudtaget har något intresse av att studera foto och inte bara använda FS bildkritik som en plats att visa upp sina kort?
 

lottawe

Aktiv medlem
Fast jag tycker att Mats har en poäng men misstänker att den kanske är svår att uppfatta i de många och långa raderna.

Poängen jag sympatiserar med är att bildkritiken inte är en plats för "kort" vars syfte är att visa motivet. Såna "kort" tycker inte jag heller borde finnas där.. Syftet med uppladdningen bör avgöra men motivet borde då inte ha någon som helst betydelse. Därför vände jag mig mot Fredrik och Mats första inlägg, men nu har ju Mats förklarat sig och då kan jag inte annat än att hålla med i sak.

Nedan bifogar jag en fil. En katt, ett barn ett snapshot, och enligt mig även en bild snarare än bara ett "kort." Därför har jag någon gång lagt den i bildkritiken.. Men trycker jag av bara för att visa min nya kanin, tröja, frilla eller vad det nu kan vara utan att samtidigt ha ett syfte att fånga en bild, då nöjer jag mig med att skicka "kortet" endast till kompisarna och inte till hela världen via internet..
 

Bilagor

LuCyphre

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Så då anser du att kriterierna av poolen är felaktiga och bör ändras?

Citat, igen:

"Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!"

Och vad är det som får dig att tro att dessa fotografer överhuvudtaget har något intresse av att studera foto och inte bara använda FS bildkritik som en plats att visa upp sina kort?
Det, är en annan och svårare fråga.
1. Angående poolens kriterier: vi får utgå från att fotografen anser sig följa dessa. Om vi inte tror det så landar vi i
2. Här landar vi i en värdering av människor, där vi antingen kan anta att en del är obildbara exihibitioniser, eller kan vi välja att tro på den "goda bilden" och därmed en form av utveckling för fotografen i fråga. Oavsett vilket kommer vi farligt nära en form av elitism och godtycklig bedömning av andra genom deras verk.
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Lotta!

Jag sammanfattar: Låt folk utvecklas i sin egen takt. Det blir så lätt annars att vi bedömer utifrån att folk inte är läskunniga, saknar självkritik eller är allmänt estetiska analfabeter. Vi landar alltså i nån form av subjektiv snobbism.

FÖRSLAG
Starta en pool med jurybedömning i steg ett. Alltså bilder granskas innan publicering, men kritiseras inte vidare av juryn. Sen får dessa bilder kritiseras fritt i vanlig ordning. Självklart kommer denna modell ge upphov till nya diskussioner och sårade egon, men reglerna är uttalade från början och jury-förvalet kan inte överklagas.

Och, en dylik pool kan då blie (om än en subjektiv) måttstock för andra pooler.
 

lottawe

Aktiv medlem
LuCyphre skrev:
Lotta!

Jag sammanfattar: Låt folk utvecklas i sin egen takt. Det blir så lätt annars att vi bedömer utifrån att folk inte är läskunniga, saknar självkritik eller är allmänt estetiska analfabeter. Vi landar alltså i nån form av subjektiv snobbism.
Det vurmar jag för och gör, och bland det jag har skrivit här lyckas jag inte se vart jag har skrivit något som lätt skulle kunna uppfattas annorlunda heller. Du får gärna peka..

FÖRSLAG
Starta en pool med jurybedömning i steg ett. Alltså bilder granskas innan publicering, men kritiseras inte vidare av juryn. Sen får dessa bilder kritiseras fritt i vanlig ordning. Självklart kommer denna modell ge upphov till nya diskussioner och sårade egon, men reglerna är uttalade från början och jury-förvalet kan inte överklagas.

Och, en dylik pool kan då blie (om än en subjektiv) måttstock för andra pooler.
Galleri fotosidan finns redan;)
 

ntz

Aktiv medlem
Re: Familjebilder mm

LuCyphre skrev:
Hrmm!

Har sett denna diskussion förut. Alltid samma sak. Tonläget skruvas upp och man "missförstår" varandra.
Att välja, söka, skapa och framför allt tolka ett motiv ÄR foto. Teknik är därmed underordnat och egentligen bara en hygienfaktor. Alltför ofta diskuteras teknik: skärpa företrädesvis....
Jag håller fullständigt med dig. Fotografin är ett kommunikationsmedel. Om fotografen kan förmedla det som han/hon avsåg att förmedla genom sin bild då har vi en bra bild oavsett eventuella tekniska ”brister” eller brott mot de etablerade estetiska eller tekniska normerna. Det tekniska och normerna är en resurs och ingenting annat och som när de används ändamålsmässigt underlättar och tydliggör kommunikationen. Telefonkatalogen är välstrukturerad (välkomponerad) och tydlig (skarp) och har oftast behagliga färger men jag föredrar att läsa en pocketbok som ger mig en upplevelse och förmedlar något som är värdefullt och berör mig på ett eller annat sätt. Telefonkatalogen är självklart värdefull, när jag vill få tag på ett telefonnummer, fyller samma funktion som de tekniskt perfekta produktbilderna i reklamblad. Men jag brukar inte bli exalterad varken av telefonkatalogen eller reklambladen.
Det är min subjektiva uppfatning.
Mvh Nikolaos
 

Mattsen

Aktiv medlem
LuCyphre skrev:
Det, är en annan och svårare fråga.
1. Angående poolens kriterier: vi får utgå från att fotografen anser sig följa dessa. Om vi inte tror det så landar vi i
2. Här landar vi i en värdering av människor, där vi antingen kan anta att en del är obildbara exihibitioniser, eller kan vi välja att tro på den "goda bilden" och därmed en form av utveckling för fotografen i fråga. Oavsett vilket kommer vi farligt nära en form av elitism och godtycklig bedömning av andra genom deras verk.
Ditt resonemang är gulligt och utgår ifrån att "alla är välkomna". Även de som bryter mot regler. De KAN ju ha missta något...

Detta resonemang är alldeles för gulligpluttnuttigt och bidrar till att tex forma FS till vad det mer och mer har blivit kontra andra fotosajter.

Själv saknar jag det mesta av vad motorik heter men med ditt resonemang skulle jag ändå kunna kräva att få vara med i den lokala fotbollsklubben?

Jag kan tycka det är kul att sparka på en boll ibland, men för det mesta missar jag bollen... Och har inget intresse eller som sagt inga förutsättningar att bli fotbollsspelare, ens i en gärsgårdsserie...

För att ett forum av denna typ - riktat till personer som har foto som hobby eller yrke måste man ställa krav. Annars tappar dessa två grupper intresset att vara aktiva medlemmar. Och då riktar man blickarna åt ett annat håll. En tydlig tendens den senaste tiden. Och det är riktigt tråkigt.
 

LuCyphre

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Det vurmar jag för och gör, och bland det jag har skrivit här lyckas jag inte se vart jag har skrivit något som lätt skulle kunna uppfattas annorlunda heller. Du får gärna peka..


Galleri fotosidan finns redan;)
OK! Blev fel av mig, jag avsåg inte att gå i svaromål mot din uppfattning då jag anser att den är mycket nyanserad. Sen är det lätt komiskt att jag missade "Galleri fotosidan". Där ser man, jag har ju som sagt lagt ner att kolla kritikbilder...
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Ganska intressant diskussion. Men om istället all denna energi hade lagts på att kommentera bilder så hade det nu funnits betydligt färre okommenterade bilder, och många fler glada fotografer.
 

jimslim84

Aktiv medlem
Lite funderingar

Problemet är väl oxå att många inte kan ta de bilder ni pratar om, de har helt enkelt inte kunskapen. Med dagens kamerapriser, när var och varannan köper digitalsystemare och tar dessa "familje-album kort" och därmed inleder sitt fotointresse.

Jag är av den meningen att detta problem råder det ingen bot på, och det är föga en överraskning att det florerar så mycket skitbilder i bildpoolen bildkritik. Dåliga fotografer vill ha kritik lika mycket, om inte mer, som de duktiga.

Ja, visst har vi en bildpool för nybörjare, men folk har väl för bra självförtroende kanske? ;) Eller så vill vissa inte bli stämplad som nybörjare.

Mvh,
 

Eeros

Aktiv medlem
Synd att poolen "Mycket erfaren" blev stängd, den behövdes som komplement till de andra poolerna. Men i jantelagsstyrda Sverige är det ju en omöjlighet att i längden ha någon som helst funktion som riktar sig till de som är mer än genomsnittligt bevandrade i ämnet. Per automatik stämplas allt sådant som elitistiskt och därmed är det själva ondskan personifierat. Sport och musik är de enda undantagen.
 

ntz

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Synd att poolen "Mycket erfaren" blev stängd, den behövdes som komplement till de andra poolerna. Men i jantelagsstyrda Sverige är det ju en omöjlighet att i längden ha någon som helst funktion som riktar sig till de som är mer än genomsnittligt bevandrade i ämnet. Per automatik stämplas allt sådant som elitistiskt och därmed är det själva ondskan personifierat. Sport och musik är de enda undantagen.
Det är snarare tvärt om. Jantelagen härskar bland elitisterna och inte bland de andra medlemmarna. På fotosidan finns det en stor mängd poler, intressegrupper och sällskap, t ex UTTRYCK, Dogma, Galeriet etc, som är stängda för medlemmarna som inte presterar något utöver det vanliga. Det krävs inbjudan eller en moderator resp jury avgör om man platsar där. Mig veterligen, har ingen protesterat mot existensen eller reglerna för dessa varken här eller i någon annan diskussion. Däremot Mjukstarten och Bildkritik är de enda polerna där ”vanliga” medlemmar får prova sina vingar i. Men elitisterna vill beröva dessa denna möjlighet och vingklippa dem. Snacka om Jantementalitet.

Mvh Nikolaos
 

lottawe

Aktiv medlem
ntz skrev:
Mig veterligen, har ingen protesterat mot existensen eller reglerna för dessa varken här eller i någon annan diskussion. Däremot Mjukstarten och Bildkritik är de enda polerna där ”vanliga” medlemmar får prova sina vingar i. Men elitisterna vill beröva dessa denna möjlighet och vingklippa dem.
Nikolas, jag kan inte låta bli att fundera på vad jag missat. Jag har nämligen aldrig sett något av det sista du nämner att en grupp skulle vilja ha bort mjukstart eller så.. Däremot det första som du hävdar inte har skett, det har skett högljutt och med råge. Bl.a. fanns en pool som hette något med "mer erfaren" men den byttes efter protester ut till "hård kritik" för att senare läggas ner helt. Gruppen "Uttryck" hette ursprungligen "Den högre skolan" men protesterna både mot intagningssystemet där det inte gick att ansöka och gruppen i övrigt var högljutt. Då ändrades det till "Uttryck." I dogma kan alla vara med bara man bestämmer sig för att hålla sig till en viss begränsning vad gäller utrustningen som man själv väljer för just den poolen.
 

alf109

Aktiv medlem
ntz skrev:
Det är snarare tvärt om. Jantelagen härskar bland elitisterna och inte bland de andra medlemmarna. På fotosidan finns det en stor mängd poler, intressegrupper och sällskap, t ex UTTRYCK, Dogma, Galeriet etc, som är stängda för medlemmarna som inte presterar något utöver det vanliga. Det krävs inbjudan eller en moderator resp jury avgör om man platsar där. Mig veterligen, har ingen protesterat mot existensen eller reglerna för dessa varken här eller i någon annan diskussion. Däremot Mjukstarten och Bildkritik är de enda polerna där ”vanliga” medlemmar får prova sina vingar i. Men elitisterna vill beröva dessa denna möjlighet och vingklippa dem. Snacka om Jantementalitet.

Mvh Nikolaos
Måste rätta dig lite här. I dogma är alla hjärtligt välkomna. Galleri FS skickar man själv in bilder till som sedan röstas in eller inte av de som tidigare fått något publicerat i Galleriet. Till Uttryck går det numera att ansöka, valet görs då dels genom röstning av medlemmarna i gruppen och dels kan poolvärden välja in efter eget huvud.
Alla intressegrupper är öppna för i princip vem som helst vad jag vet, så att detta skulle vara elitistiskt tycker jag nog att du fått om bakfoten. Fördelen med intressegrupperna är att man kan välja att gå med i de genrer som intresserar, det står dessutom var och en helt fritt att titta och kommentera i alla intressegrupper oavsett om man själv är medlem eller inte. Personligen ser jag detta mest som ett sätt att strukturera siten, vilket jag tycker är bra.

Och sedan när det gäller protester mot Galleri FS och Uttryck (tidigare DHS) så har dom varit, och är fortfarande när det gäller Galleri FS, ganska massiva. Jag kommer själv ihåg vilket herrans liv det var när DHS startades, lite lustigt i sammanhanget är att det verkar vara delvis samma personer som var motståndare till DHS som nu klagar över kvaliteten i kritikpoolerna.
 

Eeros

Aktiv medlem
ntz skrev:
Det är snarare tvärt om. Jantelagen härskar bland elitisterna och inte bland de andra medlemmarna. På fotosidan finns det en stor mängd poler, intressegrupper och sällskap, t ex UTTRYCK, Dogma, Galeriet etc, som är stängda för medlemmarna som inte presterar något utöver det vanliga. Det krävs inbjudan eller en moderator resp jury avgör om man platsar där. Mig veterligen, har ingen protesterat mot existensen eller reglerna för dessa varken här eller i någon annan diskussion. Däremot Mjukstarten och Bildkritik är de enda polerna där ”vanliga” medlemmar får prova sina vingar i. Men elitisterna vill beröva dessa denna möjlighet och vingklippa dem. Snacka om Jantementalitet.

Mvh Nikolaos
Det du beskriver är jantementalitetens motsats, d.v.s. snobberi. Dock upplever jag din beskrivning som totalt verklighetsfrämmande. Vilka är dessa "elitister" som från nybörjarna försöker beröva poolen "mjukstart"? Är det bara jag som missat de diskussioner där detta sker?

(Vad krävs det förresten för att man ska klassas som "elitist" på FS?)
 
ANNONS