Annons

jobb hos mäklarfotoföretag

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
hejhå

också jag har varit i kontakt med detta företag.
finns det fler åsikter/tankar runt detta ??

det jag har fått höra stämmer typ nära nog på öret vad trådförfattaren här nämner. för min del så gäller det sthlm/innerstad.


MVH Niclas,
 

Lena W

Aktiv medlem
I förra veckan hade de (Diakrit) en platsannons ute. På skoj tog jag fram några bilder som jag själv gillar, men, men... Maillådan deras var / är full. Mailen studsar tillbaka. När jag skickar till mig själv kommer de fram. Det vore intressant att höra vad de erbjuder för villkor. Jag tycker att vi borde tacka nej rakt av till för låga erbjudanden; det ska ju inte kosta oss pengar att plåta åt dem.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Precis som Mats skriver så håller det säkert juridiskt men det jag inte kan förstå är varför man som fotograf överhuvudtaget skriver under på ett sådant avtal? Vägra acceptera så dåliga avtal så reglerar branschen sig själv.
Det håller juridiskt mellan två företag, men inte mellan anställd och företag. Då brukar man anse att konkurrensklausuler gäller under betald uppsägningstid, även om man inte har arbetsplikt under tiden.
 

Lena W

Aktiv medlem
Zentuvo söker fotografer, man får "rörlig lön" men man ska ha egna prylar:

o Egen fotoutrustning bestående av:
- Digital systemkamera (minst 10mpx)
- Vidvinkeloptik med zoom som innefattar 19-24 mm i fullformat
- Stativ med vattenpass
- Extern blixt
o Körkort och egen bil
o Stabil internetuppkoppling (för leverans av bilder)
o Möjlighet till kommunikation via windowsplattform
o God dator- och internetvana

Sedan följande arbetsprov: "Arbetsprovet ska bestå av tio bilder i storleken 2000x3000 punkter, fotograferat i JPG Large, komprimeringsgrad 7 (bevara metadata). "

Fotar man i jpg idag som lägenhetsfotograf? Det gör aldrig jag. Men man kanske skulle testa. Fast det har jag visst gjort, ja, och gick tillbaka till rå. Har jag för stora krav på mig??

//L
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hur många är det som kräver RAWformat på arbetsprover? det har jag aldrig sett.
Diakrit är noga med att jobba i RAW,, vad jag vet iaf.

Jag värderade nyligen Diakrit men eftersom de inte garanterar ngn som helst mängd jobb så har man ju inte så mycket att gå på känner jag.
Dessutom så är det en hel del jobb som ligger bakom ett seriöst utfört arbete i en bostad/lokal. Att utföra fyra st "block" (som Diakrit kallar det/ett uppdrag) på en dag låter sig ju göras rent teoretiskt men med tanke på att man sitter med RAWbilder från fyra uppdrag som skall sändas senast samma kväll så inser jag att det blir en hel del sittande hemma på kvällstid - varje dag.

Jag gissar att Diakrit har många fotografer där ingen arbetar fyra uppdrag/dag alla veckor.

Jag är kanske för noga med det jag gör men att redigera bilder från fyra bostäder efter kl 16:30 är inget som är gjort i en handvändning i alla fall.

MVH Niclas,
 

Per_S

Aktiv medlem
Du levererar väl ändå inte i raw?? Nej, misstänkte det. Alltså är det slutprodukten du skickar till dem. dvs jpeg. inget konstigt i det.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Diakritfotograferna skickar vidare bilderna till Bankok eller/Tokyo och det sker i Tiff..

Visst beror det på uppdragets omfattning (Diakrit jobbar med olika stora uppdrag där varje uppdragskategori skall innehålla si och så många bilder av ditt och datt, av en tvårums lägenhet i genomsnitt) men fyra uppdrag x 15 bilder betyder 60 fix färdiga bilder varje dag.

I alla fall jag fotograferar några alternativa exponeringar hit och dit och vipps så har man nog en mängd på säkerligen en bra bit över 200pics/dag..
Det är en hel del att gå igenom, sortera och behandla på en enda dag när klockan redan har slagit 16:30!
Dessutom är ryggen rättså trött och hjärnan rättså blöt efter bilkörning till fyra centrumsnära adresser i sthlm.

Kalla mig löjlig men att köra bil i sthlm är varken lek eller ngt jag gör utom i nödfall annars.. ;)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
tror jag bestämt att de INte gör.
p-böter är inget ovanligt enligt vad jag har hört..

av personlig erfarenhet så är det inte alltid så lätt att hitta P-plats i centrum, där man vill (jag åker ibland med tjejen som är långt bättre schaffis än jag är, fniss).
 

Lena W

Aktiv medlem
Vad jag menade med citatet var att det ser ut som om de önskade att man fotat direkt i jpg, inte att jag levererar i rå. Det gör jag ju inte. Jag lämnar aldrig ifrån mig en råfil.

Men om nu Diakrit i teorin vill att man ska köra fyra block/dag, önskar de ju också då att man arbetar övertid på kvällen med genomgången och redigeringen. Då bör de ju också betala för den övertid som blir. Gör de så?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Nej.
Det är upp till fotografen att få iväg bilderna senast kl 23:00 på kvällen Svensk tid.

Enligt tjejen jag har haft kontakt med så finns det fotografer som lastar ned bilder på lunchen och mellan blocken.

Men med en lunch på 1,5h och 30min mellan blocken så finns inte mkt tid över om man dessutom skall uppsöka nya adresser 4ggr/dag..

**

Men om man ponerar.

Är man hajj på adresser och bilkörning så kommer man inte för sent till uppdragen och på så vis så startar på kl 08:30 med första uppdraget. Är man dessutom hajj på själva fotandet så kanske man presterar en tvårumslägenhet på under en timma, förutsatt att den är redo att fotas (skall vara det!). Då har man i teorin 1,5h till nästa uppdrag och kanske hinner man med ett effektivt arbetsflöde processera bilderna man tagit. Jag vet inte, men ngt säger mig att det i praktien inte går lika smidigt varje gång hur duktig man än är i/med de olika delmomenten.

jag är skeptisk.. att jag hade klarat det. och jAg är ju kanonduktig,, hmmm
skratt**
 

lumor_

Aktiv medlem
När jag jobbade åt ett sådant företag (inte Diakrit men ett med liknande upplägg) tyckte jag att det gick utmärkt att göra fyra uppdrag på en dag. Vid ett tillfälle gjorde jag fem på en dag men det var jobbigt. Hde inte klarat fyra per dag i början så klart men efter ett tag får man rutin. GPS i bilen är ett måste tycker jag.

Numera jobbar jag direkt för mäklare och gör all redigering själv. Då är det mer lagom med två eller kanske tre uppdrag per dag. Mycket roligare att köra på egen hand tycker jag. Bättre betalt också när man slipper mellanhand.
 

iBoat

Aktiv medlem
Det behöver inte vara så stressigt. Med rutin och erfarenhet sjunker tiden för både fotograferingen och efterarbetet. Jag spenderar sällan mer än 40 min i en bostad (om det inte är en jättevilla med kringbyggnader). Efterabetet ligger kring 20-25 minuter per bostad inkl import, urval, rawfix och PS-arbete.

Tyvärr kan man inte alltid vara så effektiv man skulle vilja, då tror säljaren att man slarvar...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
det lät lite.
men det handlar ju om att rationalisera processerna såklart.
-får du betalt per uppdrag ?
-är du allmänt nöjd ?
-vart jobbar du ?

skall inte fråga så mycket mer :)
 

iBoat

Aktiv medlem
det lät lite.
men det handlar ju om att rationalisera processerna såklart.
-får du betalt per uppdrag ?
-är du allmänt nöjd ?
-vart jobbar du ?

skall inte fråga så mycket mer :)
Att rationalisera och hitta snabba (men bra) metoder betyder allt i den här typen av foto, annars blir timpengen alltför dålig.

• Får betalt per uppdrag
• Nöjd blir jag aldrig
• Säger jag inte :)

Kontraster och skilda världar:
Jag var i Kina för ett tag sedan och hälsade på min svåger som är general manager för ett nybyggt hotell där jag bodde. Han berättade att de fotografer som är godkända av hotellkedjan får 1000 dollar per bild. De levererar kanske 20-40 bilder beroende på hotellets storlek. Resa uppehälle och boende är naturligtvis betalt av uppdragsgivaren. Jag har sett bilderna som fotograferna har lämnat och det är sannerligen inte något imponerande. De är visserligen tvungna att följa den grafiska profil som är fastlagd av hotellkedjan, men den tekniska kvaliten var undermålig enligt mig. Så nu satsar jag friskt på att bli "approved photographer" inom den koncernen. Skickar arbetsprover för fullt och hoppas det går vägen :)

Passade på att ta lite arbetsprover när jag ändå var där:

Detta är allrummet i presidentsviten. Sviten är 350 kvm och har allt man kan tänka sig, vit flygel, gym, pool, kök, gästavdelning, automatisk rövtorkare... helt sjukt :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

lumor_

Aktiv medlem
Genomsnittlig 2:a brukar bli ungefär så här för mig vad gäller antal och motiv:
Vardagsrum 2 bilder
Kök 2 b
Sovrum 1 b
Bad 1 b
Balkong 1 b
Hall (om den inte är trist eller ful) 1 b
Fasad 1 eller 2 bilder
Omgivning (tar bara en bild om det finns något särskilt i närheten, t ex sjöutsikt eller vacker park i närheten)

Fler bilder skulle börja kännas som upprepning av motiv och skulle inte ge bättre intryck eller ge särskilt mycket mer information om bostaden. Vill man se mer blir man lockad att komma på visning...

Jag har tagit nästan alla bilder här:
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectSearchResult.aspx?loc=Umeå+(kommun)

Tar betalt per uppdrag. Är mycket nöjd, mycket tack vare att jag fått så god relation med mäklarkontoret som anlitar mig. Det är ett roligt jobb. Jag trodde att det kanske skulle vara trist eftersom jag hade tänkt att min firma skulle inrikta sig på studiofoto, att jag mest gillade att plåta människor.
Det som är kul är att man träffar mycket folk, de flesta är förväntansfulla och hjälpsamma, de flesta är tacksamma över att det kommer en riktig fotograf, man får se många fina bostäder (några fula också) och man får fotografera!
 

Przemek

Aktiv medlem
Jag fotar också direkt åt mäklare och håller med Per att jobben ser ut som de gör. Jag tar betalt per uppdrag, samt lite extra om höjdfoto ska ingå samt extra om mäklarna vill ha fler bilder än de beställt.

Att redigera själv direkt från RAW-fil ger förutsättningar att leverera riktigt bra bilder, därför kör jag ALLTID NEF(RAW) på dessa jobb. Annat är det om man fotar hockey och liknande, blir jobbigt att tanka över 400 RAW från minneskortet och redigera...

Det är kul att ha en bra relation med mäklarna, att de gillar resultatet och att kunna erbjuda det lilla extra.
 
ANNONS