Annons

Objektiv till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

tezzlan

Ny medlem
Hej! Jag är en ny ägare till en Nikon D40 men är inte riktig nöjd med bilderna jag tar med originalobjektivet. Jag är helt ny på det här med objektiv!

Jag blir inte nöjd med bilderna så fort det inte är full dagsljus (jag tycker t.o.m att min kompakta kamera får finare färger). Jag tänker att det borde bli bättre med ett nytt objektiv!

Jag har sett bilder med objektiv med fast brännvidd och tycker att de blir jättefina! Är det någon som är insatt i D40 och vet om det finns något passande sådant objektiv att ersätta originalet med? Eller om det finns ett med zoom som ger lika fina bilder så vore det ännu bättre!

Jag är också jättesugen på makroobjektiv och undrar om någon har något tips på det.

Tack på förhand för tips! :)

// Sofia
 

kephart

Aktiv medlem
Ja, D40n är inte så bra på hög ISO i dåligt ljus. Men med stativ och långa slutartider kan resultatet bli bra iallafall så länge motivet inte rör på sig.

Ett riktigt trevligt objektiv är Nikkor 35/1,8 AF-S Det hjälper upp situationen en hel del när det skymmer. Jag tror inte du ångrar ett sådant köp. Det är en ganska allround brännvidd. Man kan också göra fina porträtt med det, även om det inte är helt idealt för det området.

Även om du sen byter upp dig så kan du ju sannolikt använda objektivet på den nya kameran (om du inte köper fullframe då).

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nikon 35F1.8AFS DX som föreslogs i förra inlägget är nog det självklara valet i den frågan... I alla fall om man tittar på kostnad och hur mycket man får ut av det.

Men sen måste man ju också vara medveten om att färgen i "dåligt ljus" ofta blir lidande... Kompaktkameror är ofta bra på att kompensera för detta. De processar ofta bilderna betydligt hårdare, vilket det flesta systemkameror mer lämnar över åt användaren.

Kom därför ihåg att vitbalansinställningarna "lysrör" eller "glödlampa" om man ställer in dem manuellt kan ge bättre färg inomhus (om nu detta är ljusförutsättningarna...)

Och det är jättesvårt att säga något utifrån ett så vagt begrepp som "jag tycker kompakten ger finare färger"... Vi vet ju inget om vad du tycker är "fina färger"... Ska de vara jättestarka? ska de vara varma och gosiga? Ska de vara naturliga, som de faktiskt var i verkligheten?

Detta påverkar man massvis själv genom de inställningar man kan göra i kameran.

Titta i manualen!
Avsnitten om inställningar för kontrast, färgmättnad och skärpa är väl det som gäller för jpg - i alla fall dessa tre bör man veta hur man ställer in själv.
 

LoNi

Medlem
Hej,
Jag har skaffat ett Nikkor 35 f/1.8 ganska nyligen och är mkt nöjd!
Bilderna i "dåligt ljus" blev så ljusa att jag nästan blev förvånad, riktigt kul!
Bra till det mesta, till ett bra pris! Kan rekommendera det... ;)

Valet låg mellan detta och Nikkor 50 f/1,8 (alt. f/1,4), men det blev iaf detta iom att min kamera är i DX format och kom fram till att 50mm blev lite väl zoomat för min smak... :)
 
ANNONS