Annons

Önskar bättre objektiv än startkittet 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har utvecklats enormt med min systemkamera Canon EOS 450D och planerna går redan att om något år eller så byta upp mig i systemkamera.

Men jag är i stort sett väldigt nöjd med kameran, utom objektivet, då jag stundvis vill komma närmare objektet så som likheter med Makro och sedan önskar jag fånga fågeln som flyger lite för långt bort.

När jag fotograferar så går jag alltid på känslan så ena sekunden kan det vara en närbild av en blomma och i nästa sekund en fågel som flyger ovanför mig eller en bit bort.

Min önskan är naturligtvis att öka omfånget till närmare likt Makron och lite närmar fast föremålet jag skall fotografera är lite för långt borta.

Jag fotograferar sällan porträtt, väldigt sällan inomhus, utan det mesta sker utomhus och som sagt så fotograferar på känslan, stund för stund, ögon blick för ögonblick och vill ogärna byta objektiv.

Har utställning nu på mina foton och fick höra av en yrkes fotograf att han trodde jag redan fotograferade med Makro, vilket jag inte gör utan har nu alltså 18-55 objektivet på.

Så min fråga blir då:

Vad för objektiv skulle Ni rekommendera?

Köper man Makroobjektiv eller närbildslins så måste man väl ändå byta, genom att sätta dit detta vid kamerahuset och för att när man skall fotografera mera på avstånd så måste dessa bort från kamerahuset.

Min önskan är att ha 1 objektiv till så när man kan komma till Makro som till något längre zoom än det jag har idag.

Jag har tittat runt på olika sidor där man säljer objektiv men känner mig osäker på köpen då jag inte har använt mig av dessa ännu och jag vill inte ångra mig, när jag väl har köpt ett.

Vill Ni se ännu flera bilder av mig, så finns jag även här:
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=195904

Där kan Ni också finna en länk där jag har flera bilder på, ifall Ni vill se mer om hur jag fotograferar, men det kanske räcker så här.

Tackar på förhand för all hjälp!

Vänligen
Tina
 

MrGoose

Aktiv medlem
Hej, om du är nöjd med kvaliteten på kit objektivet så behöver det inte kosta så mycket att uppgradera sig....
Ett objektiv med ganska stort omfång o macro funktion skulle nog passa bra.

T ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1352521

Det finns ganska mycket att välja på i denna genre så kika lite på produkter här på fotosidan, o läs lite recensioner, så behöver du bara komma fram till hur mycket omfång du behöver..

Lycka till med ditt fotande! :)

Mvh. Henke
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Personligen har jag svårt för superzoomar då de är för mkt en kompromiss.

Ett annat alternativ är att köpa ett begagnat Macro EF 100/2.8. Den är superskarp.

Dels kan du då "komma närmare" motivet men får även en mkt bra macro-glugg. Gissar att du hittar det i köp&sälj för 3000-3500 kr

Edit: Beroende på vad din budget är kan du även komplettera med EF 50/1.8 för ca 1000 kr nytt. Mkt för pengarna!
 

b1967

Aktiv medlem
Ett Tamron 70-200 f/2.8 kanske skulle passa perfekt?
Det äldre utan bildstabilisering kostar ca 6000-7000, det med bildstabilisering antagligen det dubbla.

Med det kan man komma riktigt nära och med en bländare på 2.8 kan man också isolera objektet från bakgrunden.
Dessutom med zoom på 200 kommer du i alla fall hyfsat nära även sånt som är på längre håll.

Jag har ett sådant och det är riktigt bra, skarpt som attan!
 
Hej, om du är nöjd med kvaliteten på kit objektivet så behöver det inte kosta så mycket att uppgradera sig....
Ett objektiv med ganska stort omfång o macro funktion skulle nog passa bra.

T ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1352521

Det finns ganska mycket att välja på i denna genre så kika lite på produkter här på fotosidan, o läs lite recensioner, så behöver du bara komma fram till hur mycket omfång du behöver..

Lycka till med ditt fotande! :)

Mvh. Henke
Tack så väldigt mycket Henke för ditt svar! Det uppskattar jag för din reflektion och länken.

Vänligen Tina
 
Personligen har jag svårt för superzoomar då de är för mkt en kompromiss.

Ett annat alternativ är att köpa ett begagnat Macro EF 100/2.8. Den är superskarp.

Dels kan du då "komma närmare" motivet men får även en mkt bra macro-glugg. Gissar att du hittar det i köp&sälj för 3000-3500 kr

Edit: Beroende på vad din budget är kan du även komplettera med EF 50/1.8 för ca 1000 kr nytt. Mkt för pengarna!
Härligt och Tack Leffe!

Härligt att höra om Makron som ändå kan göra många saker :)
Tack för tipset! Uppskattas!

Vänligen Tina
 
Ett Tamron 70-200 f/2.8 kanske skulle passa perfekt?
Det äldre utan bildstabilisering kostar ca 6000-7000, det med bildstabilisering antagligen det dubbla.

Med det kan man komma riktigt nära och med en bländare på 2.8 kan man också isolera objektet från bakgrunden.
Dessutom med zoom på 200 kommer du i alla fall hyfsat nära även sånt som är på längre håll.

Jag har ett sådant och det är riktigt bra, skarpt som attan!
Tack Björn för tipset!
Tål att tänkas på, men jag känner spontant att jag behöver IS- bildstabilisering.
Tack också då du har själv ett sådant och vet utifrån dina erfarenheter.

Vänligen Tina
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon 55-250 är litet o smidigt o prisvärt. Inte mycket mer makro än du får med kitzoomen, men det kan man lösa med en mellanring.
 

Yupiteru

Aktiv medlem
Tänk också på att superzoomar faktiskt har lite oförtjänat dåligt rykte. Visst är de kompromisse, ja, men de är också otroligt praktiska
 
ANNONS