Annons

Fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Om kvällarna är det inte alltid något på TV som man vill titta på, så jag funderar på vilken brännvidd som är lämpligast att fota månen med. Min grabb har ett teleskop på 1000mm, men det blir för långt. Jag vill ha med lite av omgivningen samtidigt, blir mer dramatiskt då. Fotade i kväll med ett 70mm, men det funkade inte, var alldeles för kort, månen blev bara en liten prick. Månen bör väl täcka 1/3 av bildrutan skulle jag tänka mig, eller något mindre. Har en APS-C kamera Pentax K5, så vad kan vara för lämplig brännvidd till detta?
 

pechblande

Aktiv medlem
Den här bilden https://flic.kr/p/r6cdjE är tagen med 400 mm och där täcker månen ganska precis 1/6 av bredden, så lite drygt dubbla den brännvidden om du menar 1/3 av bildens bredd.

Menar du på höjden så borde den här ge ganska idealisk brännvidd.

Pentax nya 150-450 som ska börja levereras i april eller någon av Sigmas längre zoomar känns dock som lite rimligare alternativ.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om kvällarna är det inte alltid något på TV som man vill titta på, så jag funderar på vilken brännvidd som är lämpligast att fota månen med. Min grabb har ett teleskop på 1000mm, men det blir för långt. Jag vill ha med lite av omgivningen samtidigt, blir mer dramatiskt då. Fotade i kväll med ett 70mm, men det funkade inte, var alldeles för kort, månen blev bara en liten prick. Månen bör väl täcka 1/3 av bildrutan skulle jag tänka mig, eller något mindre. Har en APS-C kamera Pentax K5, så vad kan vara för lämplig brännvidd till detta?
600-800 mm blir nog bäst för APS-C.
Jag har försökt med 2x telekonverter på Sigma 150-500, men bäst resultat har jag nog fått med det objektivet på en Nikon J3 utan konverter.
 

holmbo

Aktiv medlem
Det stämmer ganska bra med 600-800 mm för att få bilden du önskar.

Bifogar några bilder (ocroppade).
300, 400 och 600mm. Den sista bilden är tagen genom tubkikaren och motsvarar ca 1700 mm. För att få den skärpan krävs ett bra stativ (eller två) och väldig klart väder utan störningar i atmosfären
 

Bilagor

Spirit night

Avslutat medlemskap
Vad menar du med "omgivning"? Den omgivande svarta rymden? Eller omgivande landskap/hus/liknande?

Jag menar landskap/hus/liknande, min son har ett mycket bra teleskop på 1000mm, fast då blir det bara månen som täcker ut bilden, visst det kan vara kul, men nästan alla bilder blir likadana då. Vi har fått till nästan lika skarpa bilder som det mycket bra inlägget här som använde 1700mm till sin sista bild. Det verkar som jag får hålla mig runt 400mm, sen blir det dyra objektiv. Tackar alla!
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du ska få med både måne och landskap så måste du ju ha ett objektiv med bildvinkel så att det inkluderar både måne och landskap förstås. Och det beror ju på hur högt på himlen månen är. Ju högre den står, desto vidare vinkel behöver du, och desto mindre blir ju månen. Att få med både måne och landskap med typ 400 mm tele funkar nog bara när månen är strax ovanför horisonten.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Det är jag med på, det kan vara snyggt att ta med vidvinkel på vintergatan, det har jag testat för jag har funderingar på att göra en tapet till fondvägg eller ett tak med just vintergatan. Det räcker med ett träd eller en gavel på ett hus där det lyser i fönstret samtidigt som det är fullmåne, så man får väl passa på när månen är lågt, sen får man fota lågt. Men att fota med tex 70mm som jag testade i går kväll, nja månen blev för liten i proportion till stugan jag också ville ha med
 

erro.se

Aktiv medlem
Tänk också på att månen är solbelyst vilket innebär att den ska exponeras ungefär som du gör en solig dag, d.v.s. ungefär enligt sunny-16 vilket kan bli t.ex. ISO 100, f/16 och 1/100 eller motsvarande kombinationer. Att då dessutom få med lampbelysta fönster eller trädsilluetter är inte alltid så lätt med en enda exponering. Kanske behöver man göra två exponeringar och slå ihop dem.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
änk också på att månen är solbelyst vilket innebär att den ska exponeras ungefär som du gör en solig dag, d.v.s. ungefär enligt sunny-16 vilket kan bli t.ex. ISO 100, f/16 och 1/100 eller motsvarande kombinationer. Att då dessutom få med lampbelysta fönster eller trädsilluetter är inte alltid så lätt med en enda exponering. Kanske behöver man göra två exponeringar och slå ihop dem.

Det är jag också med på, kör som högst iso 800 vad det än är. Tänkte lägga upp grabbens bild på månen med hans 1000mm, fast det blir ju ca 1500-1700mm med en APS-C kamera, köpte som julklapp motorer till hans stativ så nu ska han fota galaxer nebulosor eller vad det heter.
 

Bilagor

FlyerOne

Aktiv medlem
Tänk också på att månen är solbelyst vilket innebär att den ska exponeras ungefär som du gör en solig dag, d.v.s. ungefär enligt sunny-16 vilket kan bli t.ex. ISO 100, f/16 och 1/100 eller motsvarande kombinationer.
---
Det skulle man kunna tro eftersom månen är solbelyst som sagt. Men Sunny-16 stämmer enligt mina erfarenheter inte så bra. Månytans albedo (reflektionskoefficient) är lägre än jordytans (dvs mörkare). Börja i stället med 1:8 eller 1:9, alltså snarare efter en Moon-8 tumregel. Men detta varierar förstås ifall man fotograferar full- eller t.ex. kvartsmåne.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det skulle man kunna tro eftersom månen är solbelyst som sagt. Men Sunny-16 stämmer enligt mina erfarenheter inte så bra. Månytans albedo (reflektionskoefficient) är lägre än jordytans (dvs mörkare). Börja i stället med 1:8 eller 1:9, dvs snarare en Moon-8 tumregel. Men detta varierar förstås ifall man fotograferar full- eller t.ex. kvartsmåne.
Och just därför skrev jag "ungefär enligt sunny-16". Det viktiga är ju att man måste inse att det inte funkar att köra med nån sorts exponeringsautomatik, såvida man inte har så långa brännvidder att månen i princip fyller bildytan. Eller att man tror att man kan köra med nattexponering på flera sekunder.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Jag är så pass gammal så man var med på den tiden då man ställde in allt manuellt. Min första kamera med någon form av automatik var en Minolta XG-1 tror jag det var. När jag fotar nattbilder eller månen kör jag alltid helmanuellt, det kan bli en del bilder innan man hittar det man vill ha, men det är det som jag tycker är det roliga med att fota. Kör sällan autofocus också, den där reglen ni skriver om, jag har läst någon stan om den, men är det en solig dag ja då prövar jag med iso 100 125sec bländare 8-16 med normalobjektiv, man ser ju på displayen om exponeringen duger. Men tar jag familjebilder eller semesterbilder, ja då får jag erkänna att allt blir nästan helautomatiskt, kan vara ibland att det är motljus eller att man vill ha kort skärpedjup man är och pillar lite annorlunda på inställningarna. Det är inte så svårt att fota rätt exponering, det är svårare att få till en bild man tittar extra på, som ger en det där känslan att man gjort något bra.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Ska väl nämna att jag har fotat mer nattbilder än just på månen, men eftersom min grabb har fått astronomiintresse och att fota stjärnor m.m och att jag sett några riktigt bra bilder här på fotosidan på just vinterbilder där månen har hjälpt till att skapa rätt känsla. Ska jag ge mig den på att få till några bilder jag också på månen inblandad i diverse motiv. Så tack än en gång för all information, jag ska ut på ebay och kolla efter tex Sigmas äldre 400mm APO.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Sigma 120-400 är bra och inte så dyr ( om 400 räcker för dig).
En gammal regel för månen är iso 100, f8 och 1/60s, men ljuset från månen minskar när den står lågt.
Nu med digitalt är det bara att prova och justera exp. Vill du ha motljusbilder är det bara att plåta på, men vill du ha rätt exponering av månen och en förgrund så har du HDR i kameran (andra fönstret i menyn) med Jpeg. Prova med HDR auto, Men vet inte om det funkar i manuell exponering.
 
ANNONS