Annons
Gammal 2016-05-21, 08:20
rronnbac

Jag hoppar över den teoretiska diskussionen och går direkt på din fråga:

Personligen hade jag hellre valt Canons EF-S 60mm f/2.8 än Canons/Sigmas/Tamrons 90/100/105mm, av praktiska skäl, de sistnämnda är tyngre, klumpigare och dyrare och har en brännvidd som gör dem svårjobbade på APS-C-kameror, för andra ändamål än makro.

Även om du säger Makro, så antar jag att det inte nödvändigtvis ligger vid skala 1:1, utan helt enkelt även vanliga foton på blommor/växter/fjärilar etc och för den typen av motiv är det ofta bättre med ett telezoom med bra närgräns, t.ex Canons vanliga 55-250mm IS STM

Alla har ju olika önskemål och behov så utveckla gärna lite hur din tänkta användning ser ut
Gammal 2016-05-21, 11:08
unoengborg

Eftersom du inkluderar fauna bland dina motivområden välj lite längre brännvidd 100 mm eller längre, så kan du hålla avståndet så att du inte skrämmer dina motiv. Du får även mer utrymme att ljussätta med t.ex. blixt. Alla macrobjektiv av kända märken som Canon, Sigma, Tamron, Tokina,.. är mer än nog tillräckligt skarpa för de flesta ändamål även om man är petig.
Gammal 2016-05-25, 16:12
PierreS

Canon 100mm den äldre modellen är bra att starta med. Kanonskarp... Är det så att man sen känner för att testa de tekniska underverken typ Sigma 150mm med IS som också är kanonskarpt och som är som gjort för konverter så är ju inte det fel... Dock när de här tekniska underverken går sönder så har man alltid sin Canon 100 mm att återgå till. Den går inte sönder. Jag har fotat med Sigmat i några år... först pajade bildstabilisatorn... (kolla alla som har denna om stabilisatorn verkligen fungerar) Skickade till verkstaden som reparerade den. Sen ett tag senare låste sig bländarringarna och nu blir det ingen mer mek med den. Min Canonlins fungerar dock fortfarande prickfritt och den köpte jag ändå begagnad.
Besvara

Bokmärken

Taggar
makro , naturbilder

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.

B+W Filter