Annons

Wifi till Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

sgrondahl

Medlem
Jag har både googlat och sökt i forumen utan att få grepp om det här med wifi till min D7100.

Jag vill kunna få över bilder från kameran direkt till min iPhone. Räcker det med ett SD-kort med wifi, eller måste jag ha adaptern WU-1A också? Vad är att föredra? Finns det andra adaptrar som är bättre? Eller - om jag ska köpa nytt SD-kort - vad ska jag tänka på?

Jag är en glad entusiast som köper ny kamera när det "behövs" och sen hänger jag inte alls med i tekniken fram tills det är dags nästa gång. Hjälp!
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har både googlat och sökt i forumen utan att få grepp om det här med wifi till min D7100.

Jag vill kunna få över bilder från kameran direkt till min iPhone. Räcker det med ett SD-kort med wifi, eller måste jag ha adaptern WU-1A också? Vad är att föredra? Finns det andra adaptrar som är bättre? Eller - om jag ska köpa nytt SD-kort - vad ska jag tänka på?

Jag är en glad entusiast som köper ny kamera när det "behövs" och sen hänger jag inte alls med i tekniken fram tills det är dags nästa gång. Hjälp!
Det beror på vad du vill kunna göra. Med WU-1A kan du se sökarbilden på en telefon eller surfplatta, sätta fokuspunkt och ta bilder. Huruvida bilden hamnar på kamerans minneskort eller i den anslutna enheten går att ställa in.

Med ett EyeFi-kort (heter det va?) får man bara trådlös överföring av bilder.
 

sgrondahl

Medlem
Men visst är WU-1A inte bara typ en fjärrutlösare? Kan jag ta bild med kameran och komma åt den i mobilen trådlöst? Utan att ta bilden med appen i mobilen alltså.
 

eskil23

Aktiv medlem
Men visst är WU-1A inte bara typ en fjärrutlösare? Kan jag ta bild med kameran och komma åt den i mobilen trådlöst? Utan att ta bilden med appen i mobilen alltså.
Jag tror att man måste använda fjärrutlösaren för att få bilden i mobilen. Jag har dock aldrig provat. Jag använder bara min som fjärrutlösare.
 

andste

Medlem
Okej, tack! Är det någon annan som har mer erfarenhet av WU-1A?
Mina erfarenheter:


Inte alltid kamera och telefon hittar varandra, använde i början min som fjärrutlösare men upplevde det allt för opålitligt så jag skaffade mig en annan enkel fjärrutlösare i stället.

När den väl fungerar så är den i mitt tycke på tok för långsam för att egentligen vara direkt användbar.

Den sticker ut för mycket på kameran med stor risk för att skada kameran om man skulle råka stöta till något eller eventuellt glömma att plocka av dongeln innan man stoppar kameran i en väska.


Jag hade med andra ord inte rekommenderat ett köp.
 

eskil23

Aktiv medlem
Inte alltid kamera och telefon hittar varandra, använde i början min som fjärrutlösare men upplevde det allt för opålitligt så jag skaffade mig en annan enkel fjärrutlösare i stället.

När den väl fungerar så är den i mitt tycke på tok för långsam för att egentligen vara direkt användbar.
Jag har aldrig haft problem med att telefon/surfplatta och kameran inte hittar varandra. Däremot så är räckvidden ganska kass. Jag hade tänkt använda WU-1a när jag har kameran på högstativ för att slippa fota i blindo, men det är bara att glömma. Är kameran längre bort än tre-fyra meter så laggar det något fruktansvärt. Någon gång ska jag prova att tejpa fast ett Pringles-rör över dongeln för att få riktverkan. Då kanske det blir bättre.

För makrofoto där man vill kunna fokusera i LiveView och knäppa av utan att röra kameran är den dock idealisk.
 

sgrondahl

Medlem
Tack för alla svar! Jag vill i första hand bara kunna föra över bilder från kameran till telefonen smidigt. Jag uppfattar att det räcker med ett SD-kort med wifi för det.
 
ANNONS