Annons

13.000:- i prisskillnad på ny D4s

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Som Lennart påpekar, Nikon är mycket noga med att deras Nikonstore inte priskonkurrerar med deras återförsäljare. Något de också sa rent ut i samband med att de lanserade den för snart tio år sedan.

Huvudpoängen med Nikonstore är att där kan man hitta mycket av de mer udda Nikon-produkter som vanliga återförsäljare inte har i lager. Och när det gäller en del äldre tillbehör (t.ex. objektivfodral) kan de vara närmast prisvärda. Misstänker att de försöker hålla ok priser på sådant som inga av deras återförsäljare lagerför (och där de då inte konkurrerar).
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Som Lennart påpekar, Nikon är mycket noga med att deras Nikonstore inte priskonkurrerar med deras återförsäljare. Något de också sa rent ut i samband med att de lanserade den för snart tio år sedan.

Huvudpoängen med Nikonstore är att där kan man hitta mycket av de mer udda Nikon-produkter som vanliga återförsäljare inte har i lager. Och när det gäller en del äldre tillbehör (t.ex. objektivfodral) kan de vara närmast prisvärda. Misstänker att de försöker hålla ok priser på sådant som inga av deras återförsäljare lagerför (och där de då inte konkurrerar).
Intressant diskussion: köp där det är billigast!
 

iSolen.se

Guest
Japanphoto tar 47.980:- medans Nikonstore tar 60.000 för samma kamera!!
Hur kommer det sig? Märklish!
Inte samma kamera. Japanfoto har den inte i lager. Japanfoto höll i alla fall förut på med gråimport så man fick tjata för att få svensk manual trots lag.

Nikonstore är riktpriser, inte butikspriser. De vill inte konkurrera med sina butiker.
 

iSolen.se

Guest
Ingen av de tre butiker som har priser på D4s i Prisjakt (Japanphoto, Mattssons, Nikonstore) har kameran i lager.
Jag hade just kollat Mattsons och de har enl pricerunner i lager. Viktigare är om det är gråimport eller inte.

Förstår inte riktigt hur du menar, Nikonstore är ju en butik som säljer Nikonprodukter, så dess priser är per definition "butikspriser".

Butiker brukar sälja varor för lägre priser än riktpriserna som kommer från Nikon. Det är samma med många andra varumärken. Nikonstore är inte en oberoende butik utan Nikons officiella webshop.
 

bomalt

Aktiv medlem
Den info jag har fått är att Nikon D4s har utgått och säljs inte längre. På Mattsons sida står det "Ej i lager"...
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag förstår poängen , men 13.000:- i prisskillnad är kanske i mesta laget kan man tycka. Varken Nikon.se eller någon annan har den i lager längre. På Nikons hemsida är den en utgående produkt. Den kameran borde kunna tillverkas och säljas lång tid framöver kan jag tycka.
Sedan de som ägnar sig åt gråimport...so what? Manual går alltid att få tag i.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Den kameran borde kunna tillverkas och säljas lång tid framöver kan jag tycka.
1) Vad skulle vara poängen med att tillverka en D4s? Konsumentkameror tillverkas ofta "omlott" där man kan ha flera generationer igång samtidigt som då erbjuds till olika pris. Men vem vill köpa en nytillverkad D4s idag när den skulle kosta lika mycket som en D5?

2) Det skulle bli oerhört bökigt rent praktiskt, sannolikt är det så att i det ögonblick D5 började tillverkas så har man inte längre plats för D4-/D4s-specifik utrustning längre, eller för delar, plus att personalen nog har fullt upp med D5.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
1) Vad skulle vara poängen med att tillverka en D4s? Konsumentkameror tillverkas ofta "omlott" där man kan ha flera generationer igång samtidigt som då erbjuds till olika pris. Men vem vill köpa en nytillverkad D4s idag när den skulle kosta lika mycket som en D5?

2) Det skulle bli oerhört bökigt rent praktiskt, sannolikt är det så att i det ögonblick D5 började tillverkas så har man inte längre plats för D4-/D4s-specifik utrustning längre, eller för delar, plus att personalen nog har fullt upp med D5.
Varför skulle en nytillverkad D4s kosta lika mycket som en D5?
Poängen med att sälja D4s är väl kanske att det är en mycket bra och kompetent kamera , samt att den tilltalar fotografer som kanske inte kan hosta upp 68.000:- för en D5:a.

Så länge man säljer så tror jag nog att man kan stå ut med "böket" med att tillverka och sälja D4s. Jag köper inte ditt resonemang.
 

afe

Aktiv medlem
Som Martin skriver tror jag helt enkelt inte Nikon kan tillverka D4s och D5 samtidigt. Dessa kameror byggs för hand, och produktionslinan för att byga delarna är förmodligen helt anpassad för en modell i taget.

Det är lätt att glömma att kameror av den här typen tillverkas synnerligen småskaligt (för att vara elektronikprylar) och att tillverkningskostnaden inte kan jämföras med billiga konsumentkameror.
 
ANNONS