Annons

Auto-ISO på X-Pro 2

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har en av auto-ISO-lägena inställd på minst 1/250s, default ISO 200 och max ISO 3200. Av någon anledning vill inte kameran gå under ISO 800 även i fullt dagsljus (där 1/32000s ger överexponering). Någon som vet vad det beror på?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar inte vara det heller. Även om jag ställer den till 100% väljer kameran hellre ISO 3200 och 1/1000s i stället för att gå ner till ISO 800 och 1/250s
Så fungerar inte min X-PRO2. Tog dina inställningar och provade.
Den gör precis det den skall och ger ISO 200, bländare 4 och en 1/500 när jag håller in avtrycket till hälften. Du vet väl att den alltid visar högsta ISO innan man håller nere avtrycket halvvägs?
 

voitcanon

Aktiv medlem
Så fungerar inte min X-PRO2. Tog dina inställningar och provade.
Den gör precis det den skall och ger ISO 200, bländare 4 och en 1/500 när jag håller in avtrycket till hälften. Du vet väl att den alltid visar högsta ISO innan man håller nere avtrycket halvvägs?
Inte om man har dr auto.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inte om man har dr auto.
Vad är DR auto. Är det dynamiskt omfång satt till annat än 100?
Det kör väl ingen? Allt den gör är att krympa det dynamiska omfånget för att backa in högdagrarna. Tror också det påverkar ljusmätningen.
Det bästa DR man kan få ut av sensorn är genom att fota i raw och själv backa högdagrarna i rawprogrammet om det behövs. Det går lätt att backa högdagrarna 1 steg i raw utan negativa konsekvenser. Ibland mer.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Vad är DR auto. Är det dynamiskt omfång satt till annat än 100?
Det kör väl ingen? Allt den gör är att krympa det dynamiska omfånget för att backa in högdagrarna. Tror också det påverkar ljusmätningen.
Det bästa DR man kan få ut av sensorn är genom att fota i raw och själv backa högdagrarna i rawprogrammet om det behövs. Det går lätt att backa högdagrarna 1 steg i raw utan negativa konsekvenser. Ibland mer.
Du kan ju sätta dr 100 200 400% samt auto.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du kan ju sätta dr 100 200 400% samt auto.
Visst kan man det. Fast för det första påverkar det bara jpg ur kameran. För det andra är det ungefär samma sak som heter highligt priority på en del andra kameror.
Man får ju inte 400% större DR bara för man slår på det i Fuji. Cirka 48 steg i DR hade ju varit mumma.
Vad den funktionen ger är att exponera med konservativt mer åt vänster i histogrammet samt lägga på en annan tonkurva.
Vill man verkligen utöka DR så får man fota flera olika exponeringar och lägga ihop dem till en bild.
I den nya firmware som släpps i dagarna kan skjuta upp till 7 bilder i sekvens för att sedan lägga ihop dem. Det gör skillnad.
Den där DR funktionen som finns kvar i Fuji kommer från Fuji X-10 som var en ganska speciell kamera med olika känsliga pixlar.
Dat enda program som kunde hantera det där var SilkyPix och det fungerade verkligen sisådär.
 

afe

Aktiv medlem
Det var DR som ställde till det i mitt fall. Lite märkligt att den ens går att aktivera när man som jag kör endast råformat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det var DR som ställde till det i mitt fall. Lite märkligt att den ens går att aktivera när man som jag kör endast råformat.
Håller med dig. Det är t.o.m konstigt att den ens finns kvar.
Den har ju sin motsvarighet hos andra kameratillverkare och har ingen större effekt. Sluteffekten är ju faktiskt att den exponerar mer till vänster och därmed minskar DR.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Drar råkonverteraren upp exponeringen om man kör på något annat än 100 eller hur funkar det?
u vet jag inte om du menar DR, vilket jag förmodar eller om du pratar ISO.
Egentligen tar de flesta raw-konverterare lite hänsyn till hur jpg inställningarna är sataa i kameran.
LR läser datan från kameran och lägger på objektivkorrektionen.
Så mycket mer gör den inte med automatik. Visst kan du slå på AUTO framkallning i Lr men den är generell och tar inte hänsyn till jpg-inställningar.
Så precis som jag tycker det skall vara i raw så får man själv framkalla enligt tycke och smak. Eller så har man skapt egna eller använder andras presets.

NU är X-TRANS III sensorn väldigt ISO-lös så man kan höja exponeringarna rejält utan det straffar sig nämnvärt.
Så du kan fota med 200 ISO och få en väldigt mörk bild som du sedan drar upp så den motsvarar 1600 ISO utan att det direkt blir mycket sämre än om du rattat in 1600 ISO direkt i kameran.
Hoppas detta ger dig svar på frågan.
 
ANNONS