Annons

Stativfäste till Sony FE 90 2,8 G OSS

Produkter
(logga in för att koppla)

Stenre

Medlem
Hej, häromdagen införskaffade jag detta makroobjektiv till min
Sony A6300. Eftersom objektivet väger en del oroar jag mig för eventuell ansträngning på kamerahusets objektivfäste när stativ används. Därför ser jag mig om efter stativfäste men det verkar inte finnas någon officiell variant, det enda jag hittat är ett från Novoflex.

Är det någon här på Fotosidan som har erfarenhet av denna kombination av kamera + objektiv och har hittat ett passande stativfäste?

Mvh Oscar
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag tror ärligt talat inte du behöver vara orolig för själva fästet på a6300, och fe90 är dessutom inte jättetungt. Vet dock att de tidiga (a7/a7r) hade lite problem med fästet.
Använder kontinuerligt 24-70gm och 70-300 (båda väger en bra bit över 800gram) på a7r2 och a6300 utan några problem hittills. A7r2'an fyller två år i höst.
Går dessutom väldigt ofta med a7r2/24-70gm i handen när jag är ute och knallar.

Jag började fundera lite när jag testade sigma 100-400 med mc-11(typ 1400gram) på min a6300 för ett par helger sedan, men den mest uppenbara svagheten när man kör utan stativfäste på tunga objektiv är att det blir svårt att komponera själva bilden då allt sjunker ner lite så fort man släpper kameran på stativet.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror ärligt talat inte du behöver vara orolig för själva fästet på a6300, och fe90 är dessutom inte jättetungt. Vet dock att de tidiga (a7/a7r) hade lite problem med fästet.
Använder kontinuerligt 24-70gm och 70-300 (båda väger en bra bit över 800gram) på a7r2 och a6300 utan några problem hittills. A7r2'an fyller två år i höst.
Går dessutom väldigt ofta med a7r2/24-70gm i handen när jag är ute och knallar.
Tidigare på A7-serien så gjorde Sony bajonettinfästningarna i plast, och det gav en hel del problem för vissa användare med tyngre objektiv påmonterade.

På senare versioner av A7II-serien och A9 så har Sony bytt material från plast till metall på objektivinfästningen, och då har detta inte längre varit något problem (iaf. inget stort sådant).

Numera så skall det alltså fungera lika bra som hos andra kameratillverkare, och inget jag skulle oroa mig speciellt för.
 
ANNONS