Annons

Olagligt ingripande mot fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det är ganska intressant att se hur polismyndigheten prioriterar. Här rapporteras det om en fotograf som fotograferat folk på en strand, och han får sin mobiltelefon tagen i beslag.

För någon dag sedan läste jag någonstans på internet nyheten att några arbetare gjort ett envarsgripande av misstänkta cykeltjuvar. När polisen kom släppte de tjuvarna med stöldgods och allt!

Kan någon förklara hur polismyndigheten tänker?
 

light

Aktiv medlem
Det räcker väl med att slänga hans kamera i vattnet och om han bråkar slänga i honom också. Blir det mer krångel kan han gott få ett par snytingar på snoken också.!
Ja, tyvärr tror jag detta kan bli en bieffekt också - bråk, hot och våld på allmänna badplatser - om fotofolk allt oftare kommer att traska in på allmänna badplatser och fota solande och badande människor. Men kanske är det fler händelser som i det aktuella fallet som måste till för att lagstiftarna ska inse att det nog vore rätt klokt att strama åt lagtexten lite till kring detta?
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Känns ju som att även gatufotografer kan ligga illa till, om det bara är att anmäla för att man känner sig kränkt, vilket många verkar ha väldigt lätt för nuförtiden, LO
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Jag förstår inte riktigt behovet av lagtolkningar i ett fall där någon fotograferar halvnakna människor på en badstrand utan att kommunicera med dem om att det är okej. Det räcker väl med att slänga hans kamera i vattnet och om han bråkar slänga i honom också. Blir det mer krångel kan han gott få ett par snytingar på snoken också.
Det låter ju på vissa här som att det är okej att göra vad som helst bara man hittar ett kryphål i lagtexten. Varför inte använda sin moraliska kompass och lite civilkurage i stället? Doh!
Vad för kryphål i lagtexten har du funnit eller moraliska kompass har du blivit upplärd av dina föräldrar att det är rätt att slå en person eller förstöra hans/hennes saker för att den gör nåt som Du anser vara moraliskt opassande men som för övrigt är fullt tillåtet? Om nån annan sen har en annan moralisk kompass och tycker den ska få slå och misshandla någon för nåt du inte håller med om, t ex om en kvinna ska få använda byxor eller ej hur ska detta då hanteras tänker du?


Henrik
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt behovet av lagtolkningar i ett fall där någon fotograferar halvnakna människor på en badstrand utan att kommunicera med dem om att det är okej. Det räcker väl med att slänga hans kamera i vattnet och om han bråkar slänga i honom också. Blir det mer krångel kan han gott få ett par snytingar på snoken också.
Det låter ju på vissa här som att det är okej att göra vad som helst bara man hittar ett kryphål i lagtexten. Varför inte använda sin moraliska kompass och lite civilkurage i stället? Doh!
Det är så du vill behandla människor som inte gör som du vill? Genom att förstöra deras ägodelar och bruka våld mot dem? Din moraliska kompass behöver lämnas in för lagning. Utan att någon far illa, utom du, så hoppas jag att du någon gång råkar ut för lagens stränga arm när du utövar ditt "civilkurage" genom att idka våld och förstöra egendom. Hoppas att påföljden blir fängelse och att ditt kvarvarande liv blir förstört!
 

Frekeman

Aktiv medlem
Ja, tyvärr tror jag detta kan bli en bieffekt också - bråk, hot och våld på allmänna badplatser - om fotofolk allt oftare kommer att traska in på allmänna badplatser och fota solande och badande människor. Men kanske är det fler händelser som i det aktuella fallet som måste till för att lagstiftarna ska inse att det nog vore rätt klokt att strama åt lagtexten lite till kring detta?
Du har ännu inte förklarat din ståndpunkter utan propsar bara på förbud och åtstramning. Hur vore det om du bemötte de utmaningar som dina förbud skulle leda till?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Länk till Expressen som skriver om händelsen.

Vad som gäller enligt lagen, se här.

Om händelsen inträffade på en allmän badplats har inget olagligt skett vad jag kan se. Han bryter ej mot den tredje punkten enligt fotosidans redovisning.

Vad jag förstår är det lagligt att traska iväg till vilken allmän badplats som helst och fotografera vem som helst som ligger och solar där i bara badkläder. Från t.ex. en meters håll och från alla vinklar om man så önskar. Och det oavsett om den som blir fotad ber fotografen att sluta. Min rätt att fota den som solar väger tyngre än den solandes personliga integritet.

Så ser lagen om kränkande fotografering ut om jag förstår rätt. (Att det sedan möjligen i vissa fall kan handla om ofredande är en annan historia, och då handlar det om andra lagar.)

Och att det sedan kanske inte är lämpligt eller omoraliskt är något helt annat och det tar inte lagen hänsyn till.

Personligen tycker jag att det enligt lag ska råda foto/filmförbud av solande människor på allmänna badplatser (om inte den som solar gett sitt tillstånd förstås). Samhället har redan undantag med fredade zoner där fotande/filmande inte är tillåtet, man behöver lägga till allmänna badplatser.
Det har redan diskuterats i en annan tråd, och vissa personer med foto som hobby verkar resonera precis så som du säger.

Själv förstår jag inte hur någon kan tycka att ett sådant beteende är acceptabelt. Om personen gick runt och fotade okända kvinnor i badkläder och det dessutom inte är olagligt och personen inte vill upphöra med det borde det i ett civiliserat samhälle lösas med att vederbörande släpas bakom närmaste sjöbod och får lite kamratuppfostran. Ingen hade nog accepterat att någon kränker ens fru eller döttrar på det sättet, lagligt eller ej.

Det här med fri fotografering överallt är ju som gjort för att mobbning och sexuellt avvikande fotografering ska kunna frodas. Ett fall där tekniken sprungit om lagen. Förr var det väl mest yrkesverksamma fotografer och journalister som fotograferade, och nu har var och en en ganska kapabel kamera i mobilen, och kränkande foton kan snabbt spridas på nätet där de kanske blir kvar för alltid. Lagstiftaren hade nog aldrig tänkt på det.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
.

Själv förstår jag inte hur någon kan tycka att ett sådant beteende är acceptabelt. Om personen gick runt och fotade okända kvinnor i badkläder och det dessutom inte är olagligt och personen inte vill upphöra med det borde det i ett civiliserat samhälle lösas med att vederbörande släpas bakom närmaste sjöbod och får lite kamratuppfostran. Ingen hade nog accepterat att någon kränker ens fru eller döttrar på det sättet, lagligt eller ej.

.
Så du anser att våld är eller bör vara mer accepterat än att fotografera främlingar på offentlig plats? Jag blir verkligen orolig för vart världen är på väg...

Jag förstår ärligt talat inte vad kränkningen består av. Kränkande fotografering finns som sagt redan definerat i lagen, blir man kränkt av annan typ av fotografering så är det antingen nån annan lag som kommer in eller så är man på tok för lättkränkt...
 

Frekeman

Aktiv medlem
Det har redan diskuterats i en annan tråd, och vissa personer med foto som hobby verkar resonera precis så som du säger.

Själv förstår jag inte hur någon kan tycka att ett sådant beteende är acceptabelt. Om personen gick runt och fotade okända kvinnor i badkläder och det dessutom inte är olagligt och personen inte vill upphöra med det borde det i ett civiliserat samhälle lösas med att vederbörande släpas bakom närmaste sjöbod och får lite kamratuppfostran. Ingen hade nog accepterat att någon kränker ens fru eller döttrar på det sättet, lagligt eller ej.

Det här med fri fotografering överallt är ju som gjort för att mobbning och sexuellt avvikande fotografering ska kunna frodas. Ett fall där tekniken sprungit om lagen. Förr var det väl mest yrkesverksamma fotografer och journalister som fotograferade, och nu har var och en en ganska kapabel kamera i mobilen, och kränkande foton kan snabbt spridas på nätet där de kanske blir kvar för alltid. Lagstiftaren hade nog aldrig tänkt på det.
Och själv förstår jag inte hur du kan anse att någon som utövar något som är fullt lagligt skall förtjänas att misshandlas av en eller flera i nån bod. Tycker du verkligen att någon som tar ett kort på din fru eller dina döttrar kränker dem??? De visar ju upp sig på stranden i sina badkläder frivilligt! Vad gör du med någon som tittar på din fru eller döttrar? Kanske tänker vederbörande på din frus attribut på samma sätt som du? Ska du klå upp någon för deras tankar och blickar nu också???

Har du funderat på vilket samhälle du vill ha? Med ditt synsätt så räcker det ju om man är tillräckligt stark eller del av en tillräckligt stor grupp av människor som tillsammans är starka för att få sin vilja igenom. Men du kanske vill ha anarki där de starka förtrycker de svaga. Jag undrar om du verkligen har tänkt till? Förmodligen så har det stått still ett tag för dig när det gäller utvecklandet av tankar och resonemang med tanke på ditt val av användarnamn. Man baxnar.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Det är så du vill behandla människor som inte gör som du vill? Genom att förstöra deras ägodelar och bruka våld mot dem? Din moraliska kompass behöver lämnas in för lagning. Utan att någon far illa, utom du, så hoppas jag att du någon gång råkar ut för lagens stränga arm när du utövar ditt "civilkurage" genom att idka våld och förstöra egendom. Hoppas att påföljden blir fängelse och att ditt kvarvarande liv blir förstört!
Det krävs inte mycket empati för att förstå hur oerhört jobbigt det kan vara att vara tjej. Det är ju nåt allvarligt fel på en alldeles för stor del av den manliga befolkningen, som gör att de inte kan respektera tjejernas integritet utan måste trycka ned sin sexuella frustration i halsen på dem oavbrutet - i skolor, på arbetsplatser, på allmänna kommunikationer, på festivaler, på badplatser, kort sagt överallt, hela tiden. Har man den lilla empatiska förmåga som krävs för att förstå detta anstränger man sig för att tydligt signalera för varje kvinna man träffar att man inte är ett hot. Man kommer inte med antydningar, ger inga "komplimanger", tittar inte utmanande, tränger sig inte på. Lägg till att man inte fotograferar dem halvnakna utan att ha en överenskommelse att det är okej.
Har man svårt att förstå detta tillhör man antingen den störda delen av den manliga befolkningen eller också har man bara svårt med empatin. Eller också reflekterar man för lite i största allmänhet. Vilken av dessa kategorier du tillhör vet jag inte eftersom jag inte känner dig. Men att du tycker att min moraliska kompass behöver justeras när jag anser att man ska ge fan i att ofreda tjejer kan kanske ge en liten ledtråd.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Men att du tycker att min moraliska kompass behöver justeras när jag anser att man ska ge fan i att ofreda tjejer kan kanske ge en liten ledtråd.
Detta skrev han aldrig så det är nåt som du fantiserat ihop helt själv. Naturligtvis ska man inte ofreda andra människor oavsett kön och jag anser att våld mot annan person(män och kvinnor, pojkar flickor eller gubbar tanter) är ett minst sagt grovt ofredande.

Att fota andra på en offentlig plats anses inte som ofredande, varken om det är kvinnor eller män som blir fotograferade med utstående bröst eller utstående ölmagar. Hur de är klädda hoppas jag att vi passerade på 50-talet eller så med den moralpredikande som fanns på den tiden, idag är vi nog mer fria att ha på oss det vi önskar :)

Att han önskade ditt liv förstört var dock lite väl kraftigt och tillförde inget tycker jag.

Henrik
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ingen hade nog accepterat att någon kränker ens fru eller döttrar på det sättet, lagligt eller ej.
Om man ligger på en allmän strand där vem som helst kan se en, mer eller mindre avklädd, hur kan det då vara kränkande att bli fotograferad? Att vissa tycker att det kan vara lite obehagligt att bli fotograferad, med eller utan kläder, kan jag mycket väl förstå, men att man känner obehag är inte samma sak som att man blir kränkt.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Det krävs inte mycket empati för att förstå hur oerhört jobbigt det kan vara att vara tjej. Det är ju nåt allvarligt fel på en alldeles för stor del av den manliga befolkningen, som gör att de inte kan respektera tjejernas integritet utan måste trycka ned sin sexuella frustration i halsen på dem oavbrutet - i skolor, på arbetsplatser, på allmänna kommunikationer, på festivaler, på badplatser, kort sagt överallt, hela tiden. Har man den lilla empatiska förmåga som krävs för att förstå detta anstränger man sig för att tydligt signalera för varje kvinna man träffar att man inte är ett hot. Man kommer inte med antydningar, ger inga "komplimanger", tittar inte utmanande, tränger sig inte på. Lägg till att man inte fotograferar dem halvnakna utan att ha en överenskommelse att det är okej.
Har man svårt att förstå detta tillhör man antingen den störda delen av den manliga befolkningen eller också har man bara svårt med empatin. Eller också reflekterar man för lite i största allmänhet. Vilken av dessa kategorier du tillhör vet jag inte eftersom jag inte känner dig. Men att du tycker att min moraliska kompass behöver justeras när jag anser att man ska ge fan i att ofreda tjejer kan kanske ge en liten ledtråd.
Det som du beskriver ("någon fotograferar halvnakna människor på en badstrand utan att kommunicera med dem om att det är okej") är fullt lagligt på en badstrand. För den gärningen åberopar du våld och förstörelse av egendom. Det är för mig förkastligt, motbjudande och i högsta grad omoraliskt. Vi tycker bägge att det är fel att ofreda kvinnor (och andra också hoppas jag) men att ta bilder på av personer som befinner sig på en publik badstrand är lagligt. Försök att inse det. Och konsekvenserna av det. Att döma av ditt fotografiska intresse så förväntar jag mig inte att du ska förstå vitsen med bilder av solbadande människor tagna av fotografer som Bruce Gilden, Martin Parr och David Alan Harvey. Dock finns det andra som fattar. Och som inser att världen vore fattigare utan bilder på oss människor där vi solsemestrar och dylikt. Nä, ta du och ge dig ut i skogen och fota dina nakna fåglar och vilda djur och stanna där så länge som möjligt, för i civilisationen tycker jag inte att du hör hemma med din vurm för "den starkes lag".
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt min mening stor skillnad. På en allmän badplats bör alla ha rätt att tänka att nu befinner jag mig på ett särskilt ställe där det råder foto/filmförbud. Här är en fredad zon. Min kropp är min och bara min. Men går man badklädd på andra ställen, typ gamla stan i Sthm, då får man faktiskt skylla sig själv om man mot sin vilja blir fotad och filmad. I det läget kan man inte hävda sin integritet.
Vill du att sådana stränder ska finnas med i detaljplanerna så att man vet vilka platser det handlar om, eller ska det vara mer flytande så att det även ska vara förbjudet att fotografera badande människor på en strand vid en liten sjö i en skog?
 

PMD

Aktiv medlem
Parker och torg är normalt inte avsedda primärt för badklädda människor som solar och badar. Så där bör det vara fritt fram att fota.
Vad gäller torg håller jag med, men parker är bl.a. till för folk som vill sola. För att det ska gå att bada krävs dock en rätt stor park med en hyfsat rejäl vattensamling.

Men det bör vara förbjudet att fota/filma den som solar badklädd på sin egen gräsmatta.

Och det bör vara förbjudet att fota/filma den som solar badklädd på sin egen balkong.
Låter lite väl nymoralistiskt, tycker jag. Lite exponerad hud är inte samhällsfarligt.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Att han önskade ditt liv förstört var dock lite väl kraftigt och tillförde inget tycker jag.

Henrik
De tankar och moral som denne Mats ger uttryck för i sitt inlägg kan skapa så mycket djävulskap för oskyldiga människor om de anammas. Högst allvarligt. Människor som tänker så önskar jag inte väl. Förmodligen så skulle jag glädja mig en smula åt om denna Mats skulle börja försöka att begå de brott som han uppmanar till, blir tagen av polis, dömd och avtjänar straff med resultat att han mister jobb etc. Det glädjer mig på samma sätt som när en matador blir stångad till döds av en tjur i Spanien som han hade tänkt tortera till döds.
 

PMD

Aktiv medlem
Standfotoförbud skulle ta bort mycket glädje för många.
Precis. Det skulle göra att föräldrar alltid måste se till så att ingen främmande, som går att känna igen, råkar hamna i bakgrunden på bilder de tar av sina badande barn.

Det blir bara stela uppställda bilder med poserande barn kvar.
 

PMD

Aktiv medlem
Som enkel man tänker jag så här. Visst är det fint med kvinnor i baddräkter och det är roligt att fotografera dem. Men sen då? Vafan gör jag med bilderna? Lagliga eller inte , problemet är väl vad man gör av bildfångsten.
Ger det något som man saknar? Många juridikkunniga trätar men frågan kvarstår, vafan är vitsen?
Måste kvinnor i baddräkter alltid vara huvudmotivet när man fotograferar på en strand?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt behovet av lagtolkningar i ett fall där någon fotograferar halvnakna människor på en badstrand utan att kommunicera med dem om att det är okej. Det räcker väl med att slänga hans kamera i vattnet och om han bråkar slänga i honom också. Blir det mer krångel kan han gott få ett par snytingar på snoken också.
Det låter ju på vissa här som att det är okej att göra vad som helst bara man hittar ett kryphål i lagtexten. Varför inte använda sin moraliska kompass och lite civilkurage i stället? Doh!
Det finns en citat från en bok av Isaac Asimov som passar i det här sammanhanget:

"Violence is the last refuge of the incompetent."
 
ANNONS