Gammal 2018-02-21, 11:18
JonasS3

Lumix G9 - fel färger i bilderna?
Hej.

Jag är ny här och har ny kamera - Lumix G9. Jag har bara hunnit att ta bilder under två dagar. Jag fotograferar mycket solnedgångar och testade några bilder med min G9:a. Dock så tycker jag att färgerna avviker kraftigt från hur det verkligen ser ut. Det är spannet gult/orange/blått/lila.

Vet någon vad detta kan bero på ?

Hälsningar

Jonas
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	P1001126.jpg
Visningar:	207
Storlek:	43.6 KB
ID:	145464  

Gammal 2018-02-21, 16:31
HenryB

Kameran försöker gissa sig till vitbalansen. Ibland blir det rätt, ibland fel. En annan möjlig felkälla är din skärm som du använder för att granska bilderna. Billiga paneler kan visa lite hipp som happ. Prova att fota i RAW och ta in bilden i exempelvis Lightroom, justera vitbalansen efter önskemål.
Gammal 2018-02-21, 21:31
Fredrik AVT

Nästa fråga är förstås om det såg väldigt annorlunda ut under samma förhållanden med föregående kamera?
Gammal 2018-02-21, 23:37
EJM68

Kanske nya färgprofiler behövs? Xrite color passport kan vara en god start.
Gammal 2018-02-22, 11:15
JonasS3

Stort tack för alla svar.

Det är som så att jag för många årsedan fotograferade extremt mycket med systemkameror. Senaste 4 åren har jag uteslutande fotograferat med SONY mobiltelefer. Trodde först inte att de skulle gå men det har fungerat ypperligt inte minst med tanke på att det är mobiltelefon. Det började på en liten nivå men växt och blivit exprementiellt. Färgerna har alltid varit korrekta och jag är av typen "point and shoot" så jag har kunnat förlita mig på att det blir bra utan att hålla på med inställningar.

I höstas tog jag beslutat att skaffa "riktig" kamera och under tiden fick jag låna en Nikon D7200 som har fungerat väl. (Dock så har den inte klarat solnedgång/motljus som mobiltelefonerna.)

Jag har en bra dator + skärm så här ska inte "problemet" ligga. Jag var nog inställd på att en splitterny kamera skulle leverera betydligt bättre bilder än en mobil och att autolägena skulle vara avsevärt vassare.

Jag har tagit bildern även i raw men får just nu inte in konventeraren i Adobe så jag kan testa. Jag ska som ni rekommenderar testa vitbalans och titta på färgprofiler.

Kanske har jag haft allt för stora förhoppningar att det bara skulle vara point and shoot med brilliant resultat utan att behöva hitta rätt inställningar vid var motiv/bild.

Jag får plåta mer och se om jag hittar rätt för som det är just nu så har jag inte 100% förtroende vare sig på mig eller kameran. (Till det hela så fick jag lämna in kameran direkt då den hade flera sovande pixlar och de ska ha bytt den digitala sökaren. )

Jonas
Gammal 2018-02-22, 12:42
hbengtsson

Mobiltelefoner har ofta en ganska hög färgmättnad och "klatschiga" profiler just för att dom sällan redigeras och skall tilltala en bred massa. Ovanpå detta är det inte ovanligt att folk använder en oherrans massa snabbfilter som drar i färger och toner på längden och tvären...

Du kan ju börja med att ratta in lite olika program. Jag tänker mig att din nya kamera borde ha någon form av Landscape? Det brukar blåsa liv i färgerna
Gammal 2018-02-22, 13:31
JonasS3

Ska testa fler inställningar för kameran har en hel del. Jag har laddat upp två bilder från morgonen idag som båda är tagna rakt upp och ner med standard inställningar. Jag tycker bilderna blir riktigt mörka och kan man t.ex. via Photoshop se / avgöra om allt är ok? Och går det i så fall få fram svar på frågorna nedan:

Bilderna blev mörka p.g.a. .........
För att få rätt ljus så skulle kameran behöva ställas in på ......
Gammal 2018-02-22, 14:04
BeBest

Om du låtit kameran mäta ljuset på en mörkare del av motivet och låst exponeringen till det värdet, är det troligt att du fått en ljusare bild och fler detaljer framträtt.

Jag gör själv samma misstag som du gjort och framförallt uppstår de när vitbalansen är satt till auto.
Gammal 2018-02-22, 19:50
Bessel

Jag känner inte till din kameramodell, men det skulle kunna vara möjligt att automatiken i en del fall prioriterar att rädda högdagrar, så att resten av motivet får bli ungefär hur mörkt det vill.

Det låter dock lite osannolikt för en micro four thirds. Moderna fullformatskameror har enormt dynamiskt omfång, men M43 har väl inte riktigt samma möjligheter till att ljusa upp de mörka partierna.
Gammal 2018-02-22, 22:05
Vips

En modern m43-kamera har ändå ett ok dynamiskt omfång, min gamla GX1 är det väl sådär med. :) Jag testade att lyfta in din jpeg i Lightroom om det finns rätt mycket information i skuggorna på marken, trädet är väl däremot mest svart i filen. Så det borde gå att tweaka bilden till det du är ute efter. Upplever att det är såhär som Panasonic exponerar, Nikons d-lite kan nog lyfta skuggorna mer direkt ur kameran, men det går att fixa i redigeringsprogrammet, man får jobba lite för att få det man är ute efter...

/magnus
Gammal 2018-02-22, 22:44
PeterEskilsson

En av fördelarna med spegellösa är väl att du ser bilden "live"? Du har både sökare och skärmbild som visar dig hur resultatet kommer se ut, finns möjligheter att låsa exp, eller kompensera densamme. Vidare finns tex bracketing både för vitbalans, exponering. Det finns HDR osv. Lär känna din kamera, så lär du dig hur den tänker.
Gammal 2018-02-27, 16:17
JonasS3

Hej och stort tack för era synpunkter och tips.

Under helgen som gick, var jag ute och testade kameran och alla dess olika inställningar Tog kring 900 bilder - olika motiv, tidpunkter, ljusförhållande m.m. Jag har fotograferat med alla inställningar och med automatik för extra exponering mellan -0,7 upp till +0,7.

Genomgående är det två saker som jag är riktigt bekymrad över - gäller ALLA bilder oavsett förhållande.

1. Det ser ut som det läggs ett tunt grått filter på alla bilderna. Nästan som man glömt ta bort skyddsplasten på sensorn.

2. Svart, svart och åter svart. Jag har laddat upp några av helgens bilder med olika motiv och förhållande.
En hel del bilder blev totalt värdelösa - extremt mörkt och svart. (En av bildrna ser ut som himlen trillar ner även om det enbart var kanonfint väder i helgen.)

Oavsett hur jag vinklar eller justerar inställningarna på kameran så blir mörka partier nästan helt utan detaljer. Liveview blir inte alltid det samma som motivet - tycks leva ett eget liv.

Ingmar Berglund vackra bild med fina detaljer även i de mörka delen är helt uteslutet med Lumixen.
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...set=galleryidx

Min mobil klarar dessa motiv men ej kameran.

Vad är fel och vad ska jag göra?
Gammal 2018-02-27, 17:56
EJM68

JonasS3 skrev: Vad är fel och vad ska jag göra?
Jag tycker inte att det är något större fel med dina bilder. Det är ganska vanligt att jag lyfter skuggor lite vid efterbehandlingen. Hellre lite underexponerat än överexponerat.

Kan du inte ge oss access till en RAW-fil?
Gammal 2018-03-02, 08:49
Vips

JonasS3 skrev:
Oavsett hur jag vinklar eller justerar inställningarna på kameran så blir mörka partier nästan helt utan detaljer. Liveview blir inte alltid det samma som motivet - tycks leva ett eget liv.

Ingmar Berglund vackra bild med fina detaljer även i de mörka delen är helt uteslutet med Lumixen.
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...set=galleryidx

Min mobil klarar dessa motiv men ej kameran.

Vad är fel och vad ska jag göra?
Kan vara så att Panasonic valt att bilderna skall komma ”plattare” ur kameran för att ingen information skall kastas i onödan, det finns mycket att vinna på lite enkel justering i Lightroom eller liknande program. Lyfter man skuggorna på bilden med trädet så kommer hela förgrunden fram med detaljer, på samma sätt som i exemplet du nämnde ovan, kan tänka mig att det blir ännu bättre om man startar med filen som RAW.

Verkar inte gå att bifoga filer i ett DM, men jag kan maila över filerna jag justerade om du vill kika på dem, skicka ett meddelande med e-postadress i så fall.

mvh Magnus
Gammal 2018-03-02, 11:17
unoengborg

EJM68 skrev: Kanske nya färgprofiler behövs? Xrite color passport kan vara en god start.
Känns som lite overkill för solnedgångar, men visst.

Kolla först vad som händer om du mäter upp vitbalansen mot något vitt eller neutralgrått.

I övrigt:
- Fotografera i RAW.
- Googla "Exposure to the right"
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.

Elinchrom ELM8