Annons

Första riktiga kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

arc170

Medlem
Tjena!

Funderar lite på att köpa min första (egna) systemkamera. Genom åren har jag använt kameror från skolan (Canon 1100d tror jag) och ett par andra Nikon kameror från mina föräldrar. Jag älskar att fota men jag känner att min egna one plus 5 inte riktigt håller måttet för vilken kvalitet jag vill ha på mina bilder. Jag har börjat småtitta på lite olika kameror som jag potentiellt skulle kunna köpa.
Jag vill inte hävda att jag är 100% nybörjare. Med de systemkameror jag har använt så har jag fotat med egna inställningar (ingen auto på iso, bländare etc.). Jag älskar att ha många inställningar att fixa med så jag tänker mig en något mer avancerad kamera.
Jag har varit lite intresserad av sony a7. Inga r eller i:n, det är långt utanför budgeten. Jag har sett att det finns flera olika a7or begagnade för ca 5000 kr, är det något att satsa på? Fullformat känns mäktigt men jag kanske blir lurad? Det kanske finns aps-c kameror begagnade eller nya som är bättre?
Har någon något att rekommendera? Budgeten är på ca 5000 kr för huset, begagnad som ny. Sen måste man hitta rätt objektiv också, men det tar vi senare.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja. det är viktigare att välja objektiven. Starta med det innan du bestämmer vilken storlek på sensorn du skall gå för. Väljer du ljussvaga objektiv, som tex. f/4-zoomar för FF, så har du inte vunnit något jämfört med om du valt f/2,8-zoomar för APS-C.

Så starta med objektiven först. Har dina föräldrar en samling objektiv för ett visst kamerasystem, så är möjligheten att låna av de en sak att eventuellt ta med i beräkningen. Vill du dock hellre gå på ett spegellöst system så kanske det är viktigare (om de har DSLR).

Men starta som sagt med vilka objektiv du tänker dig att du önskar och ser dig vilja ha för just ditt fotograferande. Det är det allra viktigaste för det mesta och även i längden.

Kamerahus kommer att passera många med åren.

TA ABSOLUT INTE OBJEKTIVEN SENARE (är mitt råd). STARTA DÄR. :)
 

Joakim88

Aktiv medlem
Håller fullständigt med Martinot, kika på objektiv utbudet samt vad du vill ha för slags objektiv till ditt ändamål.
 

arc170

Medlem
Ja. det är viktigare att välja objektiven. Starta med det innan du bestämmer vilken storlek på sensorn du skall gå för. Väljer du ljussvaga objektiv, som tex. f/4-zoomar för FF, så har du inte vunnit något jämfört med om du valt f/2,8-zoomar för APS-C.

Så starta med objektiven först. Har dina föräldrar en samling objektiv för ett visst kamerasystem, så är möjligheten att låna av de en sak att eventuellt ta med i beräkningen. Vill du dock hellre gå på ett spegellöst system så kanske det är viktigare (om de har DSLR).

Men starta som sagt med vilka objektiv du tänker dig att du önskar och ser dig vilja ha för just ditt fotograferande. Det är det allra viktigaste för det mesta och även i längden.

Kamerahus kommer att passera många med åren.

TA ABSOLUT INTE OBJEKTIVEN SENARE (är mitt råd). STARTA DÄR. :)
Okej, bra tips! Jag ska lägga ner mer tid på att hitta det perfekta objektivet. Vet inte riktigt vad det "perfekta" objektivet för min fotostil är men det får jag väll ta reda på! Tack för hjälpen!
 
ANNONS