Annons

F-skatt - galen på skatteverket.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
En näringsverksamhet som i det långa loppet går bra kanske inte går med vinst varje månad eller ens varje år. Skall folk i då efterhand beskattas på ett annat sätt de månader eller de år de inte gick med vinst menar du? Skulle det verkligen vara enklare?
Ja, givetvis. Skatt betalar man på vinsten. Går man inte med vinst så finns det inget att beskatta.

Nu får du faktiskt bestämma dig :) Du säger själv att utgångspunkten skall vara att verksamheten bedrivs med vinstsyfte, men samtidigt tycker du att Skattemyndigheten inte har rätt att kräva att verksamheten bedrivs med vinstsyfte? Hur kan de två sakerna stå i motsats till varandra? :)
Jag tycker att ett sådant krav från skatteverket är irrelevant. Om det inte finns vinst så finns det inget att beskatta.

Att det inte finns något vinsyfte (alltså att pengar genereras som man kan leva på) utan bara ett syfte att slippa betala moms på prylar.
Man måste väl ha intäkter för att kunna kvitta moms? Poängen med momskvittningen trodde jag var att slutkunden ska betala momsen och att det inte ska ackumuleras momsinbetalningar på vägen.
 

iSolen.se

Guest
Ja, givetvis. Skatt betalar man på vinsten. Går man inte med vinst så finns det inget att beskatta.


Jag tycker att ett sådant krav från skatteverket är irrelevant. Om det inte finns vinst så finns det inget att beskatta.


Man måste väl ha intäkter för att kunna kvitta moms? Poängen med momskvittningen trodde jag var att slutkunden ska betala momsen och att det inte ska ackumuleras momsinbetalningar på vägen.
Om du inte har någon inkomst i verksamheten får du tillbaka momsen på de prylar du köpt. Det är detta som vissa försöker utnyttja och det är därför som en verksamhet utan vinstsyfte inte är tillåten. Det är också därför myndigheten är uppmärksam på momsen i efterhand.

En normal verksamhet med fakturering och/eller försäljning och en aning vinst har större momsintäkter än momsutgifter så momsutgifterna kan kvittas bort.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har vanlig anställning och fotofirma vid sidan om. Det var inga problem för min del att bli godkänd för FA-skatt, handläggaren ville dock se bilder jag tagit.

Turligt nog hade jag tagit bilder tidigare (då som amatörfotograf) ideellt åt organisationer, personer, som jag kunde ha som referens. Kunde även ange referenser som sa sig vara intresserade av att köpa bilder, fotografering av mig, men som då inte hade lagt någon order (ännu) så att det fanns på faktura från någon faktureringstjänst.

Så efter att ha skickat länk till bildgalleri samt referenser till handläggaren så fick jag mitt godkännande, utan att ha fakturerat en enda krona.
Vad tyckte Skatteverket om kvaliteten på dina foton? Fick de OK betyg?
 

Måns H

Aktiv medlem
Vinstsyfte, redovisningskonsult

Kul med den här tråden att den startats av en sprillans ny fs-medlem som gjort detta enda inlägg och sedan inte avhörts. Men tråden lever sitt eget liv.

När jag inte fick jobba kvar som anställd p g a uppnådd ålder ville jag ha nåt vettigt att göra. Kollade med Skatteverket. Eftersom jag riskerade att dra in mer än 30.000:- per år (dåtida gräns) tyckte handläggaren inte att hobbyverksamhet var rätt val. Jag behövde F-skattesedel.

Men jag har ju inget "vinstsyfte" invände jag. Vill bara ha nåt intressant att göra, i bästa fall göra nytta, träffa folk och dra in slantar som täcker lokal och utrustning och driftskostnader. Då sa Skatteverket att det finns en gummisnoddsformulering nånstans som täcker in detta. Du ska ha F-skatt.

Nästa steg blev att fråga banken om lämplig redovisningskonsult. Den bäste tog bara kunder via banken, han ville inte jobba med pizzabagare utan bokföring. Med honom satte jag mig och formulerade ansökan. Såg till att blivande firman skulle stå på flera ben (inte vara en förtäckt anställning) och ha en gissad omsättning över 30.000:- . Den beviljades direkt.

Sen dess har jag anlitat redovisningskonsult för deklarationerna. Jag skulle inte klarat det själv. Tycker att det är jobbigt nog att föra dagboken. Men det gäller att hitta rätt konsult. Dom stora drakarna är dyra och inte bra på riktigt små företag. För mig ha fåmansfirmor med 3-4 pers funkat bäst.

F ö tycker jag att skattereglerna är jättejobbiga och blir allt värre. Numera ska moms särredovisas. Så länge man håller sig i liten skala och inom landet klaras det i samband med ordinarie deklaration. Men en enda intäkt utifrån sätter i gång en dyr kravmaskin. Så jag exporterar numera inte tjänster - det var inte ofta förr heller men kul.
 

TBone

Aktiv medlem
Jag förstår inte tråden riktigt: det pratas om att företaget nekats F-skatt sedan kommer det in en massa kommentarer om moms. För att ”dra momsen2 så måste man vara momsregistrerad, man kan ha F-skatt utan att vara momsregistrerad.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Men jag har ju inget "vinstsyfte" invände jag. Vill bara ha nåt intressant att göra, i bästa fall göra nytta, träffa folk och dra in slantar som täcker lokal och utrustning och driftskostnader. Då sa Skatteverket att det finns en gummisnoddsformulering nånstans som täcker in detta. Du ska ha F-skatt.
Hela lagstiftningen kring F-skatt kan nog ses som lite "gummisnoddsaktig" :) Som jag förstår det är det just för att inte göra det alldeles extremt byråkratiskt och stelbent att köra egen firma.

Jag vet inte om man på senare år skärpt synen på vinstsyfte när det gäller ansökningar om F-skatt, däremot vet jag att man får några år sedan skärpte synen på vinst hos FA-skattare när man granskade deklarationer. Det sas att man skulle se lite närmare på sådana enskilda firmor som bedrevs som sidoverksamhet till anställning och som inte på många år lämnat några överskott. Det här var 4-5 år sedan om jag minns rätt, och jag vet inte om det bara var någon form av kampanj man drev under några få år eller om det var en allmän skärpning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja, givetvis. Skatt betalar man på vinsten. Går man inte med vinst så finns det inget att beskatta.
Det är precis så det fungerar. Vad är problemet?

Jag tycker att ett sådant krav från skatteverket är irrelevant. Om det inte finns vinst så finns det inget att beskatta.
Först skriver du, och jag citerar "Utgångspunkten bör vara att en företagare vill gå med vinst" och sedan säger du att ett vinstkrav är irrelevant. Hur vill du ha det? :)

Man måste väl ha intäkter för att kunna kvitta moms? Poängen med momskvittningen trodde jag var att slutkunden ska betala momsen och att det inte ska ackumuleras momsinbetalningar på vägen.
Jepp, det är så det fungerar.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag kan i viss mån ge dig rätt, men det gäller främst fotografer som varit etablerade och sakta men säkert blivit "överflödiga" och behåller sina firmor av skäl som är djupgående. De får ju in lite slantar och känner i alla fall att det "inte är slut".

Jag känner några sådana och de är seriösa, men stolta och vill inte ge upp företag de haft i decennier. Och de skaffar inte nyare prylar i någon större utsträckning.

I övrigt håller jag inte med. Visst finns det rötägg, men gemene man/kvinna tror jag är seriösa.
Där skilljer sig mina observationer från dina. I min hemstad finns det drygt 30 st, flertalet nystartade, sedan 2-10 år, en eller två äldre som haft sin tid och nu går på retur.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag kan i viss mån ge dig rätt, men det gäller främst fotografer som varit etablerade och sakta men säkert blivit "överflödiga" och behåller sina firmor av skäl som är djupgående. De får ju in lite slantar och känner i alla fall att det "inte är slut".

Jag känner några sådana och de är seriösa, men stolta och vill inte ge upp företag de haft i decennier. Och de skaffar inte nyare prylar i någon större utsträckning.

I övrigt håller jag inte med. Visst finns det rötägg, men gemene man/kvinna tror jag är seriösa.
Kollade även Ljungby, ser ut på samma sätt där. Yngre människor som omsätter mellan 0 -49kkr /år dominerar kraftigt fotografmarknaden.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är precis så det fungerar. Vad är problemet?
Problemet tycks vara att skatteverket inte alltid tror på att den som ansöker om F(A)-skatt vill gå med vinst. Varför behöver skatteverket överhuvudtaget göra den bedömingen?

Någon måste nog förklara varför man behöver få F-skatt "beviljad". Det borde gå med automatik när man registrerat en firma.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du inte har någon inkomst i verksamheten får du tillbaka momsen på de prylar du köpt. Det är detta som vissa försöker utnyttja och det är därför som en verksamhet utan vinstsyfte inte är tillåten. Det är också därför myndigheten är uppmärksam på momsen i efterhand.
En bugg i skattelagstiftningen, alltså. Vore det inte bättre att täppa till det hålet än att plåga folk som ansöker om F-skatt?
 
ANNONS