Gammal 2018-10-03, 19:40
afe

Och nu sitter blixtbatteriet på laddning och jag måste leta rätt på två AA-batterier till sändaren - jag tänkte inte på att jag behöver sådana ...

Blixten känns väldigt välbyggd. Fullt i klass med de blixtar jag ägt från Canon, Nikon och Sony tidigare. Ska bli kul att testa om någon timme när batteriet är laddat.
Gammal 2018-10-03, 22:02
afe

Så fick jag igång allt. Av någon anledning bråkade kopplingen mellan sändaren och blixten lite i början, men verkar nu fungera ok. Kan bli riktigt kul detta (i synnerhet om eller snarare när jag kompletterar med fler blixtar) :)
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Honda SH300i 2018_2018-10-03.jpg
Visningar:	32
Storlek:	82.7 KB
ID:	146608  

Gammal 2018-10-04, 01:46
Third eye

smislo skrev: Vad är skillnad mellan:

https://www.photax.se/product/godox-...g-x1t-f-fuji-x

och

https://www.photax.se/product/godox-...are-24g-fuji-x
Förutom lite enklare hantering på xpro (har båda) så har du tcm-knappen på xpro som om jag fattat rätt (inte testat än), flyttar värdet från senaste ttl-avfyrningen till manuellt läge.
Bör kanske spara x antal testbilder?
Faktiskt skälet till att jag köpte xpro trots att jag redan har x1t, men ännu ej testat.
Styr 3st tt685 och 2st AD600 samtidigt, och jag kan blanda både mina Sony och Canonblixtar hur som helst i grupperna. Och med godox recievers kan jag hänga på Yongnuoblixtarna om jag vill. Totalt 7 blixtar med TTL oavsett märke och modell....så jag gillar Godox ;-)
Gammal 2018-10-04, 11:50
martinot

afe skrev: Så fick jag igång allt. Av någon anledning bråkade kopplingen mellan sändaren och blixten lite i början, men verkar nu fungera ok. Kan bli riktigt kul detta (i synnerhet om eller snarare när jag kompletterar med fler blixtar) :)
Kul! Fortsätt gärna att rapportera när du hunnit att testa lite mer. 🙂
Gammal 2018-10-04, 19:43
smislo

Har läst någonstans att GODOX kommer med blixt liknande PROFOTO A1 i december...
Gammal 2018-10-04, 21:37
gamleJ

afe skrev: Så fick jag igång allt. Av någon anledning bråkade kopplingen mellan sändaren och blixten lite i början, men verkar nu fungera ok. Kan bli riktigt kul detta (i synnerhet om eller snarare när jag kompletterar med fler blixtar) :)
Något jag märkt med godoxblixtar är att dom behöver hållas längre ifrån sändaren än med Canon original. Vid testskjutning är det vanligt att jag håller blixten nära kamerahuset/sändaren och då utlöser de inte . Trodde det var fel på mina v860ii i början men flyttar jag bara ut dom en bit längre från sändaren så blixtrar de på utan missar.
Gammal 2018-10-04, 23:33
Flash Gordon

Har inga problem med kontakten mellan triggern och blixten.
Jag har en AD200 blixt och en 860II.
Har oftast med mig den mindre för den räcker till för det mesta. Använder den ofta både inomhus och utomhus när jag tycker blixt behövs.
Ofta utan omformare och handhållet den.
Efter övat ett tag fungerar det ofta bra utan för stark blixteffekt.
Visst hade det blivit bättre med softbox, paraply och 2 blixtar.
Fast här handlar det om att gå runt och ta bilder på många människor.
Där fungerar en X-PRO2 med en trigger och en 860 II i vänsterhanden alldeles utmärkt.
Här är det inget flyttande av stativ eller inställning av blixtar. Här är det pang på rödbetan.
Här damerna som oftast serverar mig min öl och middag i Krvavica.
Gammal 2018-10-05, 01:01
Flash Gordon

Lyckades inte ladda upp bilden på grund av något fel. Hoppas det här går bättre.
Nix. Fotosidans server har problem.
Nu plötsligt dök bilden upp. det är som ett lotteri.
Bifogade miniatyrer

Namn:	_ALM1591.jpg
Visningar:	32
Storlek:	84.2 KB
ID:	146616  

Gammal 2018-10-07, 18:44
afe

Testade ett miljöporträtt av sonen Felix med X-Pro 2, XF23/2 och Godox V860ii styrd från XPro F. Jag är mycket nöjd med blixten och triggern (även om den inte alltid utlöser när jag är för nära blixten), och kommer absolut komplettera med fler blixtar. Har dock inte bestämt mig för vilka.
Bifogade miniatyrer

Namn:	Felix_2018-10-07.jpg
Visningar:	14
Storlek:	69.4 KB
ID:	146649  

Gammal 2018-10-07, 19:37
Flash Gordon

afe skrev: Testade ett miljöporträtt av sonen Felix med X-Pro 2, XF23/2 och Godox V860ii styrd från XPro F. Jag är mycket nöjd med blixten och triggern (även om den inte alltid utlöser när jag är för nära blixten), och kommer absolut komplettera med fler blixtar. Har dock inte bestämt mig för vilka.
Det du beskriver att blixten inte utlöser när du kommer för nära har jag inte upplevt överhuvudtaget.
Försöker lära mig att köra handhållen blixt (860 II) som fill-in från sidan.
Det fungerar varje gång. Jag kör också bland annat med X-PRO2.
Jag har också en AD200 som motsvarar ungefär 4 speedlights.
Perfekt för att ha i en omformare typ softbox.

Skall man däremot ha kraft nog att för att överglänsa kraftigt solljus så måste man upp på AD400 eller AD600.

I morgon skall jag fotografera en dotters dop i en kyrka i Split. Då kommer jag ha med mig både 860II och AD200.
Vet inget om kyrkan men här nere är de ofta gamla.
Gamla betyder ofta grymt mörka.
Gammal 2018-10-07, 21:12
smislo

Min fru kommer från Split Mats, kanske kan hjälpa med beskrivningen av kyrkan :)
Gammal 2018-10-07, 22:30
Flash Gordon

smislo skrev: Min fru kommer från Split Mats, kanske kan hjälpa med beskrivningen av kyrkan :)
Tack för erbjudandet. Jag kan fråga mamman och kommer åka med dem i morgon till kyrkan.
Idag hade vi Jugo och åskväder en stor del av dagen. Hoppas det blir bättre väder i morgon och mer ljus.
Mitt väderprogram för segling tyder på att det blir bra väder i morgon och svaga vindar. Varken Bora, Mistral eller Yugo.

Jag har förstått att ceremonien i kyrkan är väldigt kort. Bara 15-20 minuter.
Sedan följer en middag. Så jag får väl försöka täcka det också på ett bra sätt.
På även en ganska stor båt har man alltid brist på utrymme. Så givetvis har jag inte med mig finkläder hit ner. Har ingen aning om hur andra kommer vara klädda här.
Misstänker jag kommer sticka ut med jeans och t-shirt.
Får väl försöka spela den udda kreative konstnären.
Att utrustningen skall hålla måttet oroar mig inte.
Jag är mer oroad för om jag gör det. Det var ungefär ett år sedan jag gjorde ett dop eller bröllop senast.
Det kan inte hjälpas men man tappar formen när man inte gör det regelbundet.
Hoppas jag snabbt kommer in i rutinen igen i morgon.
Här den lilla sötisen som skall döpas i morgon. Lilla Carla.
Bifogade miniatyrer

Namn:	_ALM7792.jpg
Visningar:	21
Storlek:	63.9 KB
ID:	146651  

Gammal 2018-10-08, 16:19
gamleJ

Flash Gordon skrev: Det du beskriver att blixten inte utlöser när du kommer för nära har jag inte upplevt överhuvudtaget.
Försöker lära mig att köra handhållen blixt (860 II) som fill-in från sidan.
Det fungerar varje gång. Jag kör också bland annat med X-PRO2.
Jag har också en AD200 som motsvarar ungefär 4 speedlights.
Perfekt för att ha i en omformare typ softbox.

Skall man däremot ha kraft nog att för att överglänsa kraftigt solljus så måste man upp på AD400 eller AD600.

I morgon skall jag fotografera en dotters dop i en kyrka i Split. Då kommer jag ha med mig både 860II och AD200.
Vet inget om kyrkan men här nere är de ofta gamla.
Gamla betyder ofta grymt mörka.
Jag har XT1-sändaren. För att vara säker på att blixten går av bör den vara 30cm från sändaren. Längre ifrån än 30cm så är funktionen klockren. Detta är ett ickeproblem egentligen. Tar jag av blixten så är det ju för att kunna få ljus ur en annan vinkel annars kan den ju sitta i blixtskon. Däremot vid just testblixt kan det vara bra att känna till. Har du full funktion hur nära sändaren som helst så är det åtminstone ett tecken på varierande funktion hos Godox då mina blixtar och afe:s blixt (tolkade dig så) behöver lite utrymme till sändaren.

Senast redigerad av gamleJ den 2018-10-08 klockan 16:43.
Gammal 2018-10-08, 22:39
Flash Gordon

Fotade som sagt ett dop idag i Split. Under middagen använde jag enbart 860II.
Flera gånger höll jag blixten alldeles nära kameran. Det fungerar för mig precis lika bra. Körde med XPRO triggern.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.