Annons

S1R/S1 - Nikondödare på riktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Har jag missat något väsentligt nedan där S1R inte ser ut att nå D8XX-nivå t.ex. blixtsync-hastighet etc..? (Utöver autofokus / sökarlagg som nämnt nedan)


Eftersom Nikon hoppade av ergonomispåret med Z6 och Z7), så verkar Panasonics samarbete med Leica och Sigma tillsammans med vettig utformning på huset kunna vara den mest lämpliga ersättaren till min D800E framöver - om autofokusen hänger med tillräckligt bra och om lagget i sökaren är lågt nog. Panasonic:en ser ut som ett arbetsredskap till skillnad från Z7, Sonys A7-kameror, Canons nya spegellösa utan IBIS etc.. Enda objektivet jag inte vill göra mig av med är 85 f/1.4G, men bra 85:eek:r finns det gott om, så det finns inget som låser mig vid Nikon.

Min förhoppning är att Sigma nu kan få till sin autofokus när de ingår i samarbetet och får tillgång till den info de behöver.

På det stora hela verkar Panasonics kameror åtminstone kunna nå upp till det jag gillar hos D800E och lägga till focus peaking/nuvarande exponering i sökaren. Om det inte kommer en prisvärd mellanformatskamera (med stor sensor på riktigt t.ex. 6x6, 6x7 - inte som Fuji GFX), så är detta hetaste spåret för egen del. Analogt mellanformat är för omständigt och dyrt/ruta för min del. Alternativet är naturligtvis att behålla min D800E tills jag hittar en vettig digital mellanformatskamera eftersom man inte vinner särskilt mycket på att uppdatera i dagsläget. Risken är att gräset ser grönare ut pga min besvikelse över Z7an

https://www.dpreview.com/forums/post/61586327?image=0
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det känns som att du ställer så höga krav att lösningen inte är uppfunnen ännu.

Vilka är de viktigaste punkterna?
DR, upplösning, blixtsynk, ergonomi, storlek, buffert, sökarprestanda, etc.

Antingen härda ut eller köp det som kommer närmast. Stirrar man för mycket - vilket jag länge gjorde - blir man bara besviken hela tiden.
 

iSolen.se

Guest
Har jag missat något väsentligt nedan där S1R inte ser ut att nå D8XX-nivå t.ex. blixtsync-hastighet etc..? (Utöver autofokus / sökarlagg som nämnt nedan)


Eftersom Nikon hoppade av ergonomispåret med Z6 och Z7), så verkar Panasonics samarbete med Leica och Sigma tillsammans med vettig utformning på huset kunna vara den mest lämpliga ersättaren till min D800E framöver - om autofokusen hänger med tillräckligt bra och om lagget i sökaren är lågt nog. Panasonic:en ser ut som ett arbetsredskap till skillnad från Z7, Sonys A7-kameror, Canons nya spegellösa utan IBIS etc.. Enda objektivet jag inte vill göra mig av med är 85 f/1.4G, men bra 85:eek:r finns det gott om, så det finns inget som låser mig vid Nikon.

Min förhoppning är att Sigma nu kan få till sin autofokus när de ingår i samarbetet och får tillgång till den info de behöver.

På det stora hela verkar Panasonics kameror åtminstone kunna nå upp till det jag gillar hos D800E och lägga till focus peaking/nuvarande exponering i sökaren. Om det inte kommer en prisvärd mellanformatskamera (med stor sensor på riktigt t.ex. 6x6, 6x7 - inte som Fuji GFX), så är detta hetaste spåret för egen del. Analogt mellanformat är för omständigt och dyrt/ruta för min del. Alternativet är naturligtvis att behålla min D800E tills jag hittar en vettig digital mellanformatskamera eftersom man inte vinner särskilt mycket på att uppdatera i dagsläget. Risken är att gräset ser grönare ut pga min besvikelse över Z7an

https://www.dpreview.com/forums/post/61586327?image=0
Dödare?

D850 kommer ju inte försvinna bara för att det dyker upp Z6/7 etc.
 

cardazio

Aktiv medlem
Dödare?

D850 kommer ju inte försvinna bara för att det dyker upp Z6/7 etc.
Saken är den att jag inte tjänar något nämnvärt på att gå från d800e till d850 då jag inte fotar sport/djur, men med spegellöst får man kortare flange distance och focus peaking. D8XX lär aldrig bli spegellös och då är man hänvisad till z-serien som inte har rätt layout eller ergonomi. Tänker mig därför att jag kommer byta från Nikon, men frågan blir väl när det kommer ett tillräckligt bra motbud till d800e.

Naturligtvis återstår det att se DR och tonal range mm, men om man kan förutsätta att sensorn minst tangerar den i d800e så klagar jag inte.

Nu har jag satt ett mjukt köpstopp på Nikon objektiv för mig själv då jag vill byta så snart jag hittar ersättaren och då blir det självuppfyllande. Ville därför veta om den det ut att samma något väsentligt som man vant sig vid att alltid ha i d800e. Man blir hemmablind när saker för för bra.

Bytte nyligen från swedbank för att kontonumren är bökiga för de som har andra banker, men blev en helsikes massa extrajobb för att få allt på plats efteråt och märker då att man tagit mycket för givet som fungerade i gamla banken.

Vill inte göra samma misstag med kameran 😀
 

unoengborg

Aktiv medlem
Saken är den att jag inte tjänar något nämnvärt på att gå från d800e till d850 då jag inte fotar sport/djur, men med spegellöst får man kortare flange distance och focus peaking. D8XX lär aldrig bli spegellös och då är man hänvisad till z-serien som inte har rätt layout eller ergonomi. Tänker mig därför att jag kommer byta från Nikon, men frågan blir väl när det kommer ett tillräckligt bra motbud till d800e.

Naturligtvis återstår det att se DR och tonal range mm, men om man kan förutsätta att sensorn minst tangerar den i d800e så klagar jag inte.

Nu har jag satt ett mjukt köpstopp på Nikon objektiv för mig själv då jag vill byta så snart jag hittar ersättaren och då blir det självuppfyllande. Ville därför veta om den det ut att samma något väsentligt som man vant sig vid att alltid ha i d800e. Man blir hemmablind när saker för för bra.

Bytte nyligen från swedbank för att kontonumren är bökiga för de som har andra banker, men blev en helsikes massa extrajobb för att få allt på plats efteråt och märker då att man tagit mycket för givet som fungerade i gamla banken.

Vill inte göra samma misstag med kameran 😀
D850 har focus peaking i Live View, har bättre optisk sökare och DR än D800e, klarar iso 64, och i mitt tycke bättre ergonomi än tidigare kameror i D8?? serien. Skulle nog säga att det är en rätt rejäl uppdatering över D800e, och bra ersättare ifall din D800e skulle lägga av imorgon.

Vad det gäller Panasonics nya kameror så är de inte ute än och utbudet av objektiv är än så länge lågt, men ser vi fem sex år framåt i tiden kan nog Panasonic vara ett intressant alternativ, men ser vi så långt framåt lär nog även Nikon ha något vettigt spegellöst att erbjuda.

Så hade jag varit du, hade jag väntat så länge som möjligt att byta.
 

iSolen.se

Guest
Saken är den att jag inte tjänar något nämnvärt på att gå från d800e till d850 då jag inte fotar sport/djur, men med spegellöst får man kortare flange distance och focus peaking. D8XX lär aldrig bli spegellös och då är man hänvisad till z-serien som inte har rätt layout eller ergonomi. Tänker mig därför att jag kommer byta från Nikon, men frågan blir väl när det kommer ett tillräckligt bra motbud till d800e.

Naturligtvis återstår det att se DR och tonal range mm, men om man kan förutsätta att sensorn minst tangerar den i d800e så klagar jag inte.

Nu har jag satt ett mjukt köpstopp på Nikon objektiv för mig själv då jag vill byta så snart jag hittar ersättaren och då blir det självuppfyllande. Ville därför veta om den det ut att samma något väsentligt som man vant sig vid att alltid ha i d800e. Man blir hemmablind när saker för för bra.

Bytte nyligen från swedbank för att kontonumren är bökiga för de som har andra banker, men blev en helsikes massa extrajobb för att få allt på plats efteråt och märker då att man tagit mycket för givet som fungerade i gamla banken.

Vill inte göra samma misstag med kameran 😀
Jag har haft två D800 och två D810 samt en D4. D850 rockar.

Det känns som du sågar Z6/7 pga att deras ergonomi inte är som D8x0. Jag tycker du i stället ska såga t ex A7riii av den anledningen. Z7 räcker nog till med marginal för dina behov om du listar behoven (upplösning, DR...) och gör en saklig jämförelse.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Att prata om att ett nytt system skulle dräpa något annat är mig en främmande tanke. Samsung var ofta i framkant. Men idag finns de inte kvar på kameramarknaden.

Vi får se hur Panasonic står sig. Men att redan nu gå runt och dagdrömma läsandes tekniska specifikationer och fundera kring hur specifikationerna kan ruska om marknaden känner jag vara ett slöseri med tankekraft.

Även om Panasonic skulle göra världens bästa kamera och till ett bra pris skulle de övriga tillverkarna fortsätta ungefär som vanligt. Särskilt när receptet mer eller mindre är att Panasonic närmar sig de stora tillverkarna men utan att ha deras objektivutbud och väletablerade användarbas. Ett rätt harmlöst hot.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad det gäller Panasonics nya kameror så är de inte ute än och utbudet av objektiv är än så länge lågt
Visst, det finns inte extremt många objektiv till L-mount, men inte heller extremt få.
Se denna lista på existerande och kommande objektiv (stryk APS-C-objektiven som jag antar inte är intressanta i det här sammanhanget).

Om man har lite tålamod så kommer det att finnas en hel del objektiv i det här systemet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har haft två D800 och två D810 samt en D4. D850 rockar.

Det känns som du sågar Z6/7 pga att deras ergonomi inte är som D8x0. Jag tycker du i stället ska såga t ex A7riii av den anledningen. Z7 räcker nog till med marginal för dina behov om du listar behoven (upplösning, DR...) och gör en saklig jämförelse.
Just tekniska specifikationerna förutom lagg i sökaren räcker troligen, men layout (fysisk och menyer) samt ergonomi är oerhört viktigt för arbetsflödet och efter att ha klämt på z7 vid lanseringen går det snabbt att komma fram till att det inte varit prioriterat.

D850 har inget jag behöver utom möjligen bättre autofokus mtp vad jag fotar - allt är ju en avvägning.

Kanske en framtida Z9 kan bli något, men om amatör/entusiastmodellen z7 kostar som den gör lär de ta multum för en spegellös proffskamera.

Blir intressant att se vad s1 klarar autofokusmässigt, men jag lär köpa en begagnad när sådana finns så är den väl beprövad och med ett utbud av begagnade objektiv utöver leica mm. Man sitter ju inte i sjön med en d800e heller direkt, men focus peaking och kort flange distance för vintageobjektiv hade varit nice. Har ett angenieux jag letar efter som inte kan användas på d800e nämligen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fins många aspekter på framtida kamera val, dom flesta deltagarna här på fotosidorna har sedan länge gjort sina olika val av kamera och köpt på sig objektiv under åren och övriga passande tillbehör, man blir nästan dömd till att få betala ordentligt för nästa nya köp, genom den ändrade strategin att massförsäljning av mellanstegs kameror inte längre är lika lönsam som den en gång var, dyrare modeller men mindre sålda räknar dom med skall balansera upp intäkterna.


Telefonerna tog över kompaktkamerorna, nu börjar dom ta över alla instegs kamerorna, får dom till någon ännu bättre digitalzoom framöver så har dom snart ätit sig ännu längre in, kan man hålla nere priserna på APS-C modellerna ( Fuji X-T3 ligger bra till ) så klarar sig dom längre. Vem kommer att köpa dyra S1/Z9 framöver, jag tror att många kommer att behålla sina senare inköp mycket längre än förr.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad skönt det är att skippa våndas över sånt här. Men det är ju bra att någon köper nytt hela tiden för annars fanns ju inte begagnatmarknaden med överkomliga priser. Fortsätt gärna köpa Nikon. Jag har inga planer på att byta märke. :)
 

iSolen.se

Guest
Just tekniska specifikationerna förutom lagg i sökaren räcker troligen, men layout (fysisk och menyer) samt ergonomi är oerhört viktigt för arbetsflödet och efter att ha klämt på z7 vid lanseringen går det snabbt att komma fram till att det inte varit prioriterat.

D850 har inget jag behöver utom möjligen bättre autofokus mtp vad jag fotar - allt är ju en avvägning.

Kanske en framtida Z9 kan bli något, men om amatör/entusiastmodellen z7 kostar som den gör lär de ta multum för en spegellös proffskamera.

Blir intressant att se vad s1 klarar autofokusmässigt, men jag lär köpa en begagnad när sådana finns så är den väl beprövad och med ett utbud av begagnade objektiv utöver leica mm. Man sitter ju inte i sjön med en d800e heller direkt, men focus peaking och kort flange distance för vintageobjektiv hade varit nice. Har ett angenieux jag letar efter som inte kan användas på d800e nämligen.
Vilken spegellös fullformatare är bättre ergonomiskt än Z7?

Ska du ha ergonomi ska du väl inte köpa en spegellös alls, där har D8x0 som bra (bästa?) val.
 

cardazio

Aktiv medlem
Vilken spegellös fullformatare är bättre ergonomiskt än Z7?

Ska du ha ergonomi ska du väl inte köpa en spegellös alls, där har D8x0 som bra (bästa?) val.
Precis det jag menar. Varför måste man satsa på att kopiera sony och alla andras satsningar på små icke-ergonomiska hus bara för att kameran är spegellös. Panasonicen ör den första jag sett med vad som verkar vara ett försök till bra ergonomi.

Spegellös vill man ha pga fördelarna med den tekniken som man inte får i tex D8XX. Finns egentligen inget som säger att huset måste vara litet bara för att det kan vara det.
 

iSolen.se

Guest
Precis det jag menar. Varför måste man satsa på att kopiera sony och alla andras satsningar på små icke-ergonomiska hus bara för att kameran är spegellös. Panasonicen ör den första jag sett med vad som verkar vara ett försök till bra ergonomi.

Spegellös vill man ha pga fördelarna med den tekniken som man inte får i tex D8XX. Finns egentligen inget som säger att huset måste vara litet bara för att det kan vara det.
Du verkade ogilla z7 pga ergonomin men det känns konstigt, spegellösa är gjorda för att vara små...och av de spegellösa tycker jag Nikon lyckats bättre än vad i allafall jag förväntade mig.

Tycker inte Nikon kopierar, de kör sitt eget race och det ser mer lovande ut än t ex Sony på sikt.

Små kameror efterfrågas av många, mig inklusive men jag är inte beredd att släppa mina D8x0kameror. Jag ska köpa en liten sidokamera och jag har tittat på allt men inte kommit fram till ett beslut. Sitter inte i sjön. Under tiden flyger jag drönare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Visst, det finns inte extremt många objektiv till L-mount, men inte heller extremt få.
Se denna lista på existerande och kommande objektiv (stryk APS-C-objektiven som jag antar inte är intressanta i det här sammanhanget).

Om man har lite tålamod så kommer det att finnas en hel del objektiv i det här systemet.
Fast om man har lite tålamod kommer det nog finnas rätt gott om objektiv till Nikon Z också. En Nikonlogga är dessutom troligtvis billigare än Leicalogga. Möjligtvis är Leicas objektiv en liten aning bättre men frågan är hur många som ser skillnad eller bryr sig så länge bilderna är tagna av en bra fotograf.
 

PMD

Aktiv medlem
Precis det jag menar. Varför måste man satsa på att kopiera sony och alla andras satsningar på små icke-ergonomiska hus bara för att kameran är spegellös. Panasonicen ör den första jag sett med vad som verkar vara ett försök till bra ergonomi.

Spegellös vill man ha pga fördelarna med den tekniken som man inte får i tex D8XX. Finns egentligen inget som säger att huset måste vara litet bara för att det kan vara det.
Har du tittat på Leica SL? Den är lite större än Sony A7-serien och Nikon Z7.
 

cardazio

Aktiv medlem
Har du tittat på Leica SL? Den är lite större än Sony A7-serien och Nikon Z7.

Denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3366907&c=all

Mja 51k gråimport och ergonomin verkar inget vidare (mängd knappar). Som svar på en annan fråga hoppas jag på att det kommer en del bra Sigmagluggar med bra autofokus med tanke på samarbetet.

Jag är spänd på att se hur bra Panasonicen blir. Verkar som det finns en tillverkare som tänker på sådana som jag i alla fall :). Att min gamla D800E håller upp så bra trots att den som modell har snart 7 år på nacken är fantastiskt, men också problemet - varför finns ingen riktig game-changer-utmanare nu som kan vara rimligt prissatt när den kommer ut begagnad om 3 år.. Att gå till spegellöst, IBIS m.m. fast med bibehållen husdesign hade varit fullt tillräckligt för mig och där ligger Panasonic närmast just nu.

Dock - skulle Z9 förändra den bilden kommer jag naturligtvis beakta det med tanke på att jag nu känner till en hel del om Nikons objektivutbud och inte riktigt känner för att testa mig fram inom ett helt nytt system. En stor fördel med Nikon för egen del har ju varit att det finns så många som använder Nikon att begagnatutbudet just nu är bra dvs. man kan både få tag på och sälja objektiv och tillbehör tills man hittar det som passar en själv. Går jag över i Panasonic lär det inte bli särskilt lätt i början.
 

Bengf

Aktiv medlem
Panasonic G9 fick toppbetyg för ergonomin av fotosidans testare, bland det bästa dom testat, den har dock M4/3 sensor ( inget fel i sig )- så S1/S1R blir nog mycket bra. möjligtvis lite tuffare att få lika bra IBIS då stora massor skall röra på sig, men bara spekulation från mig, kanske därför S1R/S1 behöver bli ganska så stor.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jo, det är klart att det kommer att finnas fler så småningom, men just nu finns det fler objektiv för L-fattning än för Z-fattning.
Fast har man redan Nikon kan man ju troligtvis redan använda det mesta man har med adapter om nu Nikon skulle komma ut med ett bra kamerahus
 
ANNONS