Annons

fjärrutlösare till Canon 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

rrrebecka

Aktiv medlem
Hej!
Sitter och funderar om det går att använda fjärrutlösare till Canon 5d, eller måste jag uppgradera till någon nyare 5d mark??

Hittar ju denna :Canon TC-80 Timerfjärrutlösare, men den är med sladd... jag vill kunna använda den utan sladd, tex vid gruppfoton för att alla ska kunna bli med på bilden.

Någon som vet? :)
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Hej!
Sitter och funderar om det går att använda fjärrutlösare till Canon 5d, eller måste jag uppgradera till någon nyare 5d mark??

Hittar ju denna :Canon TC-80 Timerfjärrutlösare, men den är med sladd... jag vill kunna använda den utan sladd, tex vid gruppfoton för att alla ska kunna bli med på bilden.

Någon som vet? :)
Jag använder Yongnuo YN-622C-TX tillsammans med Yongnuo YN-622C som radio-fjärrtrigger. https://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-622C-TX-Wireless-TTL-Flash-Controller-Trigger-2PC-YN-622C-for-Canon/121720234173?hash=item1c571760bd:g:R20AAOSwHnFVvkiB:rk:1:pf:0

Billigt system eftersom jag i första hand använder dem för att fjärrstyra mina speedlights och mina studioblixtar.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag använder den här till min 5D3, den fungerar bra och har tvåstegs tryckknapp precis som kameran. En nackdel är att man bör ta ur batteriet ur sändaren (och förstås komma ihåg att stänga av mottagaren) när den ligger i ryggsäcken, har råkat ut för att den har tömt batterier.. Varianterna har olika anslutningskabel, kablar går att köpa lösa i efterhand. 5D mk I nämns i listan men det går ju att mejla fotofyndet och dubbelkolla för säkerhets skull.
Sen finns det säkert mycket billigare lösningar, "you get what you pay for, there is no such thing as a free lunch".. Yongnuo är ändå flera steg ovanför bottennivån :-D

http://www.fotofyndet.se/fjarrutlosare-radio-slavblixtutlosare-yongnuo-rf-c3
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag använder en fjärrutlösare som (taget ur minnet) heter Giga T Pro eller något liknande. Det går att programmera den handhållna delen att utlösa kameran enligt det mönster man vill ha, med tidsfördröjning inblandat, så man behöver inte sitta och trycka av kameran själv även om det förstås går att göra.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Jag använder den här till min 5D3, den fungerar bra och har tvåstegs tryckknapp precis som kameran. En nackdel är att man bör ta ur batteriet ur sändaren (och förstås komma ihåg att stänga av mottagaren) när den ligger i ryggsäcken, har råkat ut för att den har tömt batterier.. Varianterna har olika anslutningskabel, kablar går att köpa lösa i efterhand. 5D mk I nämns i listan men det går ju att mejla fotofyndet och dubbelkolla för säkerhets skull.
Sen finns det säkert mycket billigare lösningar, "you get what you pay for, there is no such thing as a free lunch".. Yongnuo är ändå flera steg ovanför bottennivån :-D

http://www.fotofyndet.se/fjarrutlosare-radio-slavblixtutlosare-yongnuo-rf-c3

Tack för tips! Men jag fattar ändå inte.. denna har ju också sladd?
Jag vill kunna ha en liten trådlös dosa i handen som jag själv trycker på & då ska bilden tas..
Sitter den med sladd på så kan jag ju inte trycka själv samtidigt som jag står framför kameran? eller va?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Tack för tips! Men jag fattar ändå inte.. denna har ju också sladd?
Jag vill kunna ha en liten trådlös dosa i handen som jag själv trycker på & då ska bilden tas..
Sitter den med sladd på så kan jag ju inte trycka själv samtidigt som jag står framför kameran? eller va?
Jag gissar att den går att använda både trådat och trådlöst. Det kan man med min fjärrutlösare i alla fall.
 

Erik X

Aktiv medlem
Tack för tips! Men jag fattar ändå inte.. denna har ju också sladd?
Jag vill kunna ha en liten trådlös dosa i handen som jag själv trycker på & då ska bilden tas..
Sitter den med sladd på så kan jag ju inte trycka själv samtidigt som jag står framför kameran? eller va?
Alltså mottagaren är en liten dosa som du sätter i blixtskon (eller låter hänga lös) och kopplar in med en kort (typ 15cm) spiralkabel till kamerans fjärrutlösar-kontakt som är gömd bakom ett av gummilocken på sidan.
Sändaren är en liten handhållen dosa mindre än en tändsticksask, den gömmer man lätt i handen om man ska ta en selfie :-D

Edit: Undrar om RF-C3 har utgått, letar man på nätet så hittar man bara den nyare RF-603 C2, som tydligen kan utföra många uppgifter
https://www.youtube.com/watch?v=h8SIgWpeHNE
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Nej, som jag skrev i första inlägget har Canon 5DmkI ingen IR-sensor, så den kommer inte fungera. Kjell&CO har fel information på sin hemsida.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
åh, typiskt.. men hmm.. kanske min Canon g5x funkar med den?? det är ju en betydligt nyare kamera jämfört med min 5d..
Har du provat att leta i manualen eller googla?
Nej, G5X har inte heller någon IR-sensor. Den har däremot en remote-trigger port precis som 5D, kan dock inte svara på om det är samma, och isåfall om de länkar du fått tidigare passar till båda.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Har du provat att leta i manualen eller googla?
Nej, G5X har inte heller någon IR-sensor. Den har däremot en remote-trigger port precis som 5D, kan dock inte svara på om det är samma, och isåfall om de länkar du fått tidigare passar till båda.
har inga manualer, därav att jag rådfrågar istället!
Även försökt googla utan resultat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag köpte en radiostyrd liten sak till min 40D på EBay för många år sedan. Kostade typ en hundring, funkade utmärkt. Man pluggar in en grej i kameran, har fjärrkontroll i handen. Finns helt säkert liknande till 5D också.
 

Nisse.K

Aktiv medlem

Nisse.K

Aktiv medlem
ANNONS