Annons

Att skanna gamla diabilder. Tips & tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
digitalisera negativ,dia

Hej ! läst många trådar innan jag startade digitalisera mina gamla negativ och dia.
Har testat nikons gamla negativscanner som jag hade i förrådet ,men den tog för lång tid ,gav inte bra resultat med moderna mått och var inte uppgraderingsbar.
Gör nu följande som jag tycker fungerar pefekt !
Skaffat ett rejält reprostativ,köpt en trälåda på jula för 75:-,som jag målat vit inuti, opalglas-skiva 250:- (tror det funkat med vanligt glas som man lagt ritpapper under ) som jag passat in i trälådan,stoppar in glödlampa från vänster för skärpeinställning av neg/dia, stoppar in blixt från höger riktad mot botten i lådan som är vitmålad.
Neg eller dia läggs i svarta passpartouer så inget ströljus kommer mot objektiv.
Kollat extra noga att kamera/objektiv är i våg med negativ på "ljusbordet".
Fotograferar nu med Nikon 750 i raw med usb-kabel rakt in i dator . ISO 125, bländare 13 och slutartid 1/160, vitbalans på blixt. Skärpan satt mauellt på filmens korn .
Kör med blixtens automatik och kan justera +- på blixten om negativ eller dia är för ljust eller för mörkt.
Alla justeringar på kamera eller blixt görs i dator vilket är enkelt o smidigt !
Öppnar raw-filen i photoshop ,är det negativ måste jag vända bilden till positiv, ev. beskärning ,autokontrast mörka eller ljusa upp
sedan klart för arkivering i jpg med årtal m.m. glöm ej kolla skärpan då och då .
Ända problemet kan vara färgnegativ som är hemmaframkallade kan ha konstiga färger, men det mest kan du fixa i photoshop
Tar mej ca 2 minuter per bild för neg och dia , lite längre tid för färgneg.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej ! läst många trådar innan jag startade digitalisera mina gamla negativ och dia.
Har testat nikons gamla negativscanner som jag hade i förrådet ,men den tog för lång tid ,gav inte bra resultat med moderna mått och var inte uppgraderingsbar.
Gör nu följande som jag tycker fungerar pefekt !
Skaffat ett rejält reprostativ,köpt en trälåda på jula för 75:-,som jag målat vit inuti, opalglas-skiva 250:- (tror det funkat med vanligt glas som man lagt ritpapper under ) som jag passat in i trälådan,stoppar in glödlampa från vänster för skärpeinställning av neg/dia, stoppar in blixt från höger riktad mot botten i lådan som är vitmålad.
Neg eller dia läggs i svarta passpartouer så inget ströljus kommer mot objektiv.
Kollat extra noga att kamera/objektiv är i våg med negativ på "ljusbordet".
Fotograferar nu med Nikon 750 i raw med usb-kabel rakt in i dator . ISO 125, bländare 13 och slutartid 1/160, vitbalans på blixt. Skärpan satt mauellt på filmens korn .
Kör med blixtens automatik och kan justera +- på blixten om negativ eller dia är för ljust eller för mörkt.
Alla justeringar på kamera eller blixt görs i dator vilket är enkelt o smidigt !
Öppnar raw-filen i photoshop ,är det negativ måste jag vända bilden till positiv, ev. beskärning ,autokontrast mörka eller ljusa upp
sedan klart för arkivering i jpg med årtal m.m. glöm ej kolla skärpan då och då .
Ända problemet kan vara färgnegativ som är hemmaframkallade kan ha konstiga färger, men det mest kan du fixa i photoshop
Tar mej ca 2 minuter per bild för neg och dia , lite längre tid för färgneg.

I princip som jag också gör fast jag har gjort hål i stativplattan och satt en diffusor i hålet och jag kör med en Nissin radiostyrd blixt istället. Det där funkar säkert lika bra. Ett hyfsat stadigt reprostativ för en hyfsat billig är bra investering. Tror inte mitt kostade mer än runt 2500:- spänn. Insåg snabbt att ett vanligt trebensstativ skulle göra mig galen.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Den här verkar ju rätt praktisk annars, har tänkt att beställa en själv:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/analog-fotografi/ovriga-diatillbehor/diaduplikator-es-2

Borde rimligen gå ganska fort att skanna även större mängder bilder.
Jo en sådan fungerar säkert utmärkt och tar liten plats ,men priset ? För det priset fick jag både det stora stabila begagnade reprostativet,trälåda,opalglas och vit färg.
Fördelen med min lösning är att du kan plåta av format från minox till bladfilm 18x24.
 

abcxyz

Aktiv medlem
Hej ! läst många trådar innan jag startade digitalisera mina gamla negativ och dia.
Har testat nikons gamla negativscanner som jag hade i förrådet ,men den tog för lång tid ,gav inte bra resultat med moderna mått och var inte uppgraderingsbar.
Gör nu följande som jag tycker fungerar pefekt !
Skaffat ett rejält reprostativ,köpt en trälåda på jula för 75:-,som jag målat vit inuti, opalglas-skiva 250:- (tror det funkat med vanligt glas som man lagt ritpapper under ) som jag passat in i trälådan,stoppar in glödlampa från vänster för skärpeinställning av neg/dia, stoppar in blixt från höger riktad mot botten i lådan som är vitmålad.
Neg eller dia läggs i svarta passpartouer så inget ströljus kommer mot objektiv.
Kollat extra noga att kamera/objektiv är i våg med negativ på "ljusbordet".
Fotograferar nu med Nikon 750 i raw med usb-kabel rakt in i dator . ISO 125, bländare 13 och slutartid 1/160, vitbalans på blixt. Skärpan satt mauellt på filmens korn .
Kör med blixtens automatik och kan justera +- på blixten om negativ eller dia är för ljust eller för mörkt.
Alla justeringar på kamera eller blixt görs i dator vilket är enkelt o smidigt !
Öppnar raw-filen i photoshop ,är det negativ måste jag vända bilden till positiv, ev. beskärning ,autokontrast mörka eller ljusa upp
sedan klart för arkivering i jpg med årtal m.m. glöm ej kolla skärpan då och då .
Ända problemet kan vara färgnegativ som är hemmaframkallade kan ha konstiga färger, men det mest kan du fixa i photoshop
Tar mej ca 2 minuter per bild för neg och dia , lite längre tid för färgneg.
Vilken smart lösning! Tack för du delade med dig. Bra tips med trälåda från Jula.
 

andola

Aktiv medlem
Här en annan variant för att fotografera dia eller film med kamera. Längst ner ett 20x20 cm Dörr ljusbord, ger bra ljus som räcker för både inställning och fotografering. Sedan en långpanna i glas för att få en större arbetsyta värmeisolerad från ljusbordet. Långpannan är avmaskad på undersidan för aktuell filmstorlek, i detta fall dia. På långpannan har jag sedan en skjutbar mask (från en Epson 3200 Photo) som jag kan ladda med 4 dia i taget. Kameran är en Canon 60D som är monterad på en ombyggd Meopta Opemus förstoringsapparat där jag satt fast pelaren direkt i bordet. Kameran styr jag helt från datorn med Canon Utilities. Kör med mRAW och fast bländare 11 och ISO 400, ställer in exponeringstiden så att histogrammet ser bra ut. Det brukar bli mellan 1/10 - 1/30 sek. Jag redigerar alla bilder i Camera RAW, som sagts tidigare ger ju detta stora möjligheter både till vitbalans och inte minst att lyfta skuggor. Tar en till två minuter totalt per dia, beror lite på hur svåra de är. Hur man bygger ihop sitt system är väl lite tycke och smak och beroende på vad man har liggande hemma i form av överblivna prylar. Fast en gammal Opemus har väl de flesta som höll på med svartvitt i badrummet på 60-talet.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Här en annan variant för att fotografera dia eller film med kamera. Längst ner ett 20x20 cm Dörr ljusbord, ger bra ljus som räcker för både inställning och fotografering. Sedan en långpanna i glas för att få en större arbetsyta värmeisolerad från ljusbordet. Långpannan är avmaskad på undersidan för aktuell filmstorlek, i detta fall dia. På långpannan har jag sedan en skjutbar mask (från en Epson 3200 Photo) som jag kan ladda med 4 dia i taget. Kameran är en Canon 60D som är monterad på en ombyggd Meopta Opemus förstoringsapparat där jag satt fast pelaren direkt i bordet. Kameran styr jag helt från datorn med Canon Utilities. Kör med mRAW och fast bländare 11 och ISO 400, ställer in exponeringstiden så att histogrammet ser bra ut. Det brukar bli mellan 1/10 - 1/30 sek. Jag redigerar alla bilder i Camera RAW, som sagts tidigare ger ju detta stora möjligheter både till vitbalans och inte minst att lyfta skuggor. Tar en till två minuter totalt per dia, beror lite på hur svåra de är. Hur man bygger ihop sitt system är väl lite tycke och smak och beroende på vad man har liggande hemma i form av överblivna prylar. Fast en gammal Opemus har väl de flesta som höll på med svartvitt i badrummet på 60-talet.

Jag har både ett gammalt ljusbord jag byggt själv en gång och en DÖRR LP-100 LED som följde med ljusbordet jag köpte men jag var inte nöjd med ljusstyrkan i ljusborden. Därför gick jag över till en radiostyrd blixt istället.
 

andola

Aktiv medlem
Jag har både ett gammalt ljusbord jag byggt själv en gång och en DÖRR LP-100 LED som följde med ljusbordet jag köpte men jag var inte nöjd med ljusstyrkan i ljusborden. Därför gick jag över till en radiostyrd blixt istället.
Jag hade ett GePe G-2004 först men det var i svagaste laget så jag funderade på blixtlösningen eller att bygga ljusbord själv, men så hittade jag Dörr LT-2020 och då valde jag den vägen. Det är tillräckligt starkt för mina behov. Jag har ett EF-60 mm makro och med bländare 11 får jag ett skärpedjup på 1 mm och det är mer än tillräckligt för dia. Långpannan är från en De Dietrich ugn som jag fick skrota. Ja man kan lösa det på många sätt och det är kul att se hur andra gör.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Den här verkar ju rätt praktisk annars, har tänkt att beställa en själv:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/analog-fotografi/ovriga-diatillbehor/diaduplikator-es-2

Borde rimligen gå ganska fort att skanna även större mängder bilder.
Citat från CyberPhoto:
ES-2 levereras med två hållare - en för monterade diabilder (endast CS-ramar eller papperramar, inte standard 2-3 mm ramar tyvärr) och en för filmremsor (35mm-film (135-film)).

Det är just 2 och 3 mm ramar jag har från GePe.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Citat från CyberPhoto:
ES-2 levereras med två hållare - en för monterade diabilder (endast CS-ramar eller papperramar, inte standard 2-3 mm ramar tyvärr) och en för filmremsor (35mm-film (135-film)).

Det är just 2 och 3 mm ramar jag har från GePe.
Det finns ju alltid den gamla ES-1 där man sätter diat direkt i den istället för i en hållare. Den stora poängen med ES-2 är väl egentligen att den har en hållare för negativ.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag hade ett GePe G-2004 först men det var i svagaste laget så jag funderade på blixtlösningen eller att bygga ljusbord själv, men så hittade jag Dörr LT-2020 och då valde jag den vägen. Det är tillräckligt starkt för mina behov. Jag har ett EF-60 mm makro och med bländare 11 får jag ett skärpedjup på 1 mm och det är mer än tillräckligt för dia. Långpannan är från en De Dietrich ugn som jag fick skrota. Ja man kan lösa det på många sätt och det är kul att se hur andra gör.

Ja jag hade säkert kunnat använda din lösning om jag bara haft en starkare LED-platta från början. Det är ju som sagt många vägar som leder till Rom eller hur och ingen är fel så länge man är glad åt resultatet. :) Fördelen med din lösning är ju att man slipper ta upp ett hål i bordet.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag använder Nikon Coolscan och har som mål att ha allt inskannat som jag sedan tidigare valt att arkivera. Jag har genom de analoga åren varit rätt så hård med vad jag valt att spara - så det värsta jobbet vad gäller urval har jag redan gjort.

Har hittills skannat in runt 50 000 analoga bilder (dia, svartvitt och färgnegativ). Det mesta är naturbilder som jag vill bevara och även synliggöra digitalt. Men givetvis också bilder av mer privat karaktär som familjen uppskattar att de finns digitalt.

Har i runda slängar ungefär 200 000 bilder till att skanna, så jag räknar med att vara sysselsatt ett bra tag till... Samtidigt som det digitala arkivet också ökar hela tiden.

Kör inskanningsprogrammet Vuescan som jag tycker fungerar rätt så bra.

Har däremot ett antal bilder i mellanformat och storformat som jag ännu inte hittat någon bra lösning till, då min skanner enbart fungerar för småbild.

Mvh Terje
 

Bilagor

kingfisher

Aktiv medlem
Funkar bra med ES-1

Jag har sedan tidigare en Nikon Coolscan 5000 och har tidigare scannat en del bilder men det tar flera minuter per bild, så blev endast ett fåtal bilder. Men då köpte jag nyligen en begagnad Nikon ES-1 (hos B&H) och ett begagnad Canon 50/2.5 macro som jag monterad på min Canon 6D. Kvaliten är i princip identisikt med coolscan på högsta kvalité men tar bara ett par sekunder per bild, så har kunnat gå genom tusentals bilder och fota av hundratals på en enda dag. Jag testade även samma lösning på en Sony A7R3, men upplösningen är långt högre än filmens, så det räckte gott och väl med 20MB. Jag är supernöjd med lösningen, så kan absolut rekommendera den.
Den här verkar ju rätt praktisk annars, har tänkt att beställa en själv:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/analog-fotografi/ovriga-diatillbehor/diaduplikator-es-2

Borde rimligen gå ganska fort att skanna även större mängder bilder.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ny skanner, kör med Epson v850 Pro men tycker inte alltid det blir skarpt och bra.

Dessa nedan är väl det bästa som går att köpa idag..?:

Reflecta MellanformatScan MF5000
https://www.cyberphoto.se/foto-video/skrivare/skanner/filmskanner/mellanformatscan-mf5000.

Reflecta Skanner ProScan 10T
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006985046/reflecta/skanner-proscan-10t

Reflecta Skanner RPS 10M
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1009707093/reflecta/skanner-rps-10m

Dessa skanners verkar ha det bästa verkliga skannningsupplösningsresultatet enligt https://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html

Vad säger ni, vilken är den bästa av dessa?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hej Terje

Har du använt en och samma skanner till alla dina bilder du hittills läst in eller har du förbrukat dem genom åren och köpt fler?

Jag har börjat läsa in mina - långt färre än dina - och funderat på hur bra de håller.

Jag använder Nikon Coolscan och har som mål att ha allt inskannat som jag sedan tidigare valt att arkivera. Jag har genom de analoga åren varit rätt så hård med vad jag valt att spara - så det värsta jobbet vad gäller urval har jag redan gjort.

Har hittills skannat in runt 50 000 analoga bilder (dia, svartvitt och färgnegativ). Det mesta är naturbilder som jag vill bevara och även synliggöra digitalt. Men givetvis också bilder av mer privat karaktär som familjen uppskattar att de finns digitalt.

Har i runda slängar ungefär 200 000 bilder till att skanna, så jag räknar med att vara sysselsatt ett bra tag till... Samtidigt som det digitala arkivet också ökar hela tiden.

Kör inskanningsprogrammet Vuescan som jag tycker fungerar rätt så bra.

Har däremot ett antal bilder i mellanformat och storformat som jag ännu inte hittat någon bra lösning till, då min skanner enbart fungerar för småbild.

Mvh Terje
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har sedan tidigare en Nikon Coolscan 5000 och har tidigare scannat en del bilder men det tar flera minuter per bild, så blev endast ett fåtal bilder. Men då köpte jag nyligen en begagnad Nikon ES-1 (hos B&H) och ett begagnad Canon 50/2.5 macro som jag monterad på min Canon 6D.
Jag har också Coolscan (4000 och 9000) men det går för segt och söker därför en snabbare lösning. Behövde du skaffa några adapterringar för att få Nikon ES-1 på Canon-makrot? Har redan ett sådant makro, så det här låter väldigt intressant.
 
ANNONS