Annons

Vad visas på displayen efter tagen bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nealsson

Ny medlem
Hej!
Det var svårt att sätta en rubrik, eftersom jag inte vet vad det är.
Efter att jag tagit en bild så visas den, det visas en procentsats och så "rullas" det ner en vit/svart, grynig duk över hela bilden. Vad den vit-svarta, gryniga duken gör och visar - det har jag ingen aning om. Låt det bli fråga 1. Vad är det egentligen som visas? Fråga 2) Hur i hela friden får jag bort det? Jag har googlat till förbannelse utan resultat.

Jag har återställt kameran till dess grundinställningar en gång - då försvann det och var borta några dagar. Nu är det tillbaka och jag vet inte varför eller hur.

På bifogad bild kan ni se det "gryniga" på tv:n, på mattan och på soffan.

Allt gott!
/Mattias
 

Bilagor

Nisse.K

Aktiv medlem
Över- eller underexponerat? Alltså det som är helt utfrätt (vitt) eller helt svart(helt annan fråga, vad heter motsatsen till utfrätt?)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!
Det var svårt att sätta en rubrik, eftersom jag inte vet vad det är.
Efter att jag tagit en bild så visas den, det visas en procentsats och så "rullas" det ner en vit/svart, grynig duk över hela bilden. Vad den vit-svarta, gryniga duken gör och visar - det har jag ingen aning om. Låt det bli fråga 1. Vad är det egentligen som visas? Fråga 2) Hur i hela friden får jag bort det? Jag har googlat till förbannelse utan resultat.

Jag har återställt kameran till dess grundinställningar en gång - då försvann det och var borta några dagar. Nu är det tillbaka och jag vet inte varför eller hur.

På bifogad bild kan ni se det "gryniga" på tv:n, på mattan och på soffan.

Allt gott!
/Mattias
Du kör med Magic Lantern installerat. Nere till höger har du ett råhistogram, eller ja, om det är direkt efter bildtagning är det ett råhistogram och i så fall visar den mindre än 1% grön kanal utbränd och litet ur röd kanal utbränd.
https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=12096.0
 

Nealsson

Ny medlem
Du kör med Magic Lantern installerat. Nere till höger har du ett råhistogram, eller ja, om det är direkt efter bildtagning är det ett råhistogram och i så fall visar den 1% grön kanal utbränd och mindre än 1% röd kanal utbränd.
https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=12096.0
Här ser vi ut att vara något på spåren. Jag köpte kameran begagnat, så det är inget jag installerat. Har du någon aning om hur jag blir av med det? Borde det inte ryka när man återställer kameran?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Här ser vi ut att vara något på spåren. Jag köpte kameran begagnat, så det är inget jag installerat. Har du någon aning om hur jag blir av med det? Borde det inte ryka när man återställer kameran?
Frågan är varför du inte vill behålla det? Här har du ett råhistogram du inte får i vanliga fall samt andra hjälpmedel, t.ex. utökat dynamiskt omfång och det med råge.

Avinstalleras genom att man i menyn går in på formatera och läser vilken knapp man ska trycka på för att avinstallera Magic Lantern. På 7D och 6D är det Q.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ser ut som det är en 5D III du har i handen. I så fall kan du även kryptera råfiler innan de sparas på minneskortet, men kräver litet pillande. Du har även bra möjligheter att spela in videofilm i råformat.
 
ANNONS