Annons
Gammal 2019-05-09, 09:06
AFJ

Pippo skrev: Ja, de är viktiga då de innehåller bl.a. alla mina bilder. Vid bytet från Mac valde jag att ha den ena disken som lagring och den andra som backup - det är alltså dessa som strejkar nu. Dock var jag så manisk att jag hade ytterligare en backupdisk, vars innehåll nu också finns på grabbens dator samt ytterligare en disk i ett bankfack. Ett alternativ är alltså att formattera om dessa om jag får grepp om hur man gör.
Bra att du hade extra, extra backup!!

Såg att du lyckas formatera - och att disken funkar nu. Bra så.

Frågan är om du kan våga lita på dem som primär lagringsenhet i framtiden...

Är det en stationär dator du har? I så fall skulle jag installera en intern disk i den och ha som den primära lagring och använda USB-diskarna som backup.
Gammal 2019-05-09, 10:04
Pippo

AFJ skrev: Bra att du hade extra, extra backup!!

Såg att du lyckas formatera - och att disken funkar nu. Bra så.

Frågan är om du kan våga lita på dem som primär lagringsenhet i framtiden...

Är det en stationär dator du har? I så fall skulle jag installera en intern disk i den och ha som den primära lagring och använda USB-diskarna som backup.
Tja, skäms för att säga det, men mitt backuptänk lärde jag mig den hårda vägen för många år sedan då ett dött moderkort resulterade i att servicekillarna blåste även hårddiskarna som fanns i datorn. Resultatet var att samtliga bilder försvann. Sedan dess är jag lätt manisk.

Jag tror som sagt inte att det är något fel på diskarna, utan misstänker i sådana fall mer Dell (det är en XPS laptop med 512 GB SSD) eller MS som är boven i dramat. För säkerhets skull kollar jag dock på alternativ till ny lagringsenhet (nuvarande diskar blir båda backup). De jag snöat in på är:

https://www.dustinhome.se/product/50...2-professional

eller

https://www.dustinhome.se/product/50...55/my-book-duo

Den sistnämnda skulle jag isf köra som RAID-1 och det ger väl en liten ytterligare säkerhet? Vad skulle fördelen med den första disken vara (förutom garantin som är 5 år och kanske medger bättre kvalitet)? Eller när det kommer till extern lagring öht, vilken anslutning är bäst? En vanlig snurrdisk klarar väl inte att skyffla hur mycket data som helst så jag antar att USB 3 eller 3.1 räcker? Teoretiskt sett skulle jag kunna köra via Thunderbolt 3, men det antar jag är overkill.

Kör med denna skärm, https://www.dustinhome.se/product/50...inkvision-p32u, så jag antar att den inbyggda USB 3-hubben i skärmen sätter begränsingen till att köpa en USB 3 hårddisk?

Stort tack för all hjälp, förresten!
Gammal 2019-05-09, 11:57
martley

Pippo skrev: Tja, skäms för att säga det, men mitt backuptänk lärde jag mig den hårda vägen för många år sedan då ett dött moderkort resulterade i att servicekillarna blåste även hårddiskarna som fanns i datorn. Resultatet var att samtliga bilder försvann. Sedan dess är jag lätt manisk.

Jag tror som sagt inte att det är något fel på diskarna, utan misstänker i sådana fall mer Dell (det är en XPS laptop med 512 GB SSD) eller MS som är boven i dramat. För säkerhets skull kollar jag dock på alternativ till ny lagringsenhet (nuvarande diskar blir båda backup). De jag snöat in på är:

https://www.dustinhome.se/product/50...2-professional

eller

https://www.dustinhome.se/product/50...55/my-book-duo

Den sistnämnda skulle jag isf köra som RAID-1 och det ger väl en liten ytterligare säkerhet? Vad skulle fördelen med den första disken vara (förutom garantin som är 5 år och kanske medger bättre kvalitet)? Eller när det kommer till extern lagring öht, vilken anslutning är bäst? En vanlig snurrdisk klarar väl inte att skyffla hur mycket data som helst så jag antar att USB 3 eller 3.1 räcker? Teoretiskt sett skulle jag kunna köra via Thunderbolt 3, men det antar jag är overkill.

Kör med denna skärm, https://www.dustinhome.se/product/50...inkvision-p32u, så jag antar att den inbyggda USB 3-hubben i skärmen sätter begränsingen till att köpa en USB 3 hårddisk?

Stort tack för all hjälp, förresten!
Nej, jag tro inte heller att det är diskarna det är fel på, och det är osannolikt att båda uppför sig likadant ifall det skulle bero på ett diskfel.
Jag tror mera på att det handlar om formateringen av diskarna. På din skärmdump syntes ju att det inte fanns något filsystem på dem, eller i alla fall inte ett som datorn kände igen. Gjorde du den ursprun´gliga formateringen på just den ddatorn? Precis som med kameror och mobiltelefoner är det bäst att formatera i den enhet där de ska använda. MacOS gillar för övrigt inte NTFS, det kan till nöds läsa men inte skriva, ifall man inte instalelrar nån extra betaprogramvara med den funktionaliteten, och försöker man formatera den vägen så är resultatt tveksamt på andra datorer.
Gammal 2019-05-09, 12:08
Pippo

martley skrev: Nej, jag tro inte heller att det är diskarna det är fel på, och det är osannolikt att båda uppför sig likadant ifall det skulle bero på ett diskfel.
Jag tror mera på att det handlar om formateringen av diskarna. På din skärmdump syntes ju att det inte fanns något filsystem på dem, eller i alla fall inte ett som datorn kände igen. Gjorde du den ursprun´gliga formateringen på just den ddatorn? Precis som med kameror och mobiltelefoner är det bäst att formatera i den enhet där de ska använda. MacOS gillar för övrigt inte NTFS, det kan till nöds läsa men inte skriva, ifall man inte instalelrar nån extra betaprogramvara med den funktionaliteten, och försöker man formatera den vägen så är resultatt tveksamt på andra datorer.
Ja, diskarna formatterades till NTFS. Kommer dock inte ihåg om detta gjordes på denna laptop eller en annan, äldre, jag också har (PC den med). Vet dock att jag inte, medvetet iaf, lagt in fler än en partitioner.

Min fundering är om felet kan ha att göra med att datorn stänger av sig själv efter 2h enligt det schema som finns inlagt? Om man då inte "ejectar" diskarna innan, kan det inte strula till det där? Vidare gick jag nu också in och ändrade att strömmen inte stryps till USB-enheterna vid vila. Tidigare var det ett djäkla surrande när diskarna varvade upp och ner titt som tätt.

Vad gäller filsystemet så kunde ju mjukvaran jag hämtade hem (EaseUS Partition Master) se det i alla fall...

Edit: Kom på en sak till. Lade till ett namn på hårddiskarna för att kunna separera dem utöver enhetsbokstaven - "lagring" och "backup". Kan detta på något sätt ha med detta att göra? När jag körde igång lagringsdisken tidigare, innan det sket sig, stod det alltså F: Lagring.
Gammal 2019-05-09, 14:01
martley

Pippo skrev: Ja, diskarna formatterades till NTFS. Kommer dock inte ihåg om detta gjordes på denna laptop eller en annan, äldre, jag också har (PC den med). Vet dock att jag inte, medvetet iaf, lagt in fler än en partitioner.

Min fundering är om felet kan ha att göra med att datorn stänger av sig själv efter 2h enligt det schema som finns inlagt? Om man då inte "ejectar" diskarna innan, kan det inte strula till det där? Vidare gick jag nu också in och ändrade att strömmen inte stryps till USB-enheterna vid vila. Tidigare var det ett djäkla surrande när diskarna varvade upp och ner titt som tätt.

Vad gäller filsystemet så kunde ju mjukvaran jag hämtade hem (EaseUS Partition Master) se det i alla fall...

Edit: Kom på en sak till. Lade till ett namn på hårddiskarna för att kunna separera dem utöver enhetsbokstaven - "lagring" och "backup". Kan detta på något sätt ha med detta att göra? När jag körde igång lagringsdisken tidigare, innan det sket sig, stod det alltså F: Lagring.
Jag har ingen förklaring till varför det ska vara mer än en partition på disken, det kan vara åt som tillverkaren har hittat på, för att ge plats åt programvara de vill skicka med. Tittar du på den disk där din C: ligger så finns där flera partitioner också, men det är bland annat en recoverypartition som används för att fabriksåterställa datorn. Där ligger i princip en Windows installations-disk. Med allra största sannolikhet kan du ta bort alla partitionerna på din externdisk och skapa en stor.

Det där med att "mata ut disk" och "safe removal" är inte så dramatiskt som det låter. För att snabba upp svarstider brukar datorn eller NAS:en ha ett diskcacheminne som filen man vill spara skrivs till och sen rapporterar att det är klart, men därefter sker överföringen ut till disken från cacheminnet i bakgrunden, och rycker man bort disken ur kontakten då, så biir inte hela filen sparad. Så hemskt mycket värre saker kan inte hända.

Partitioneringsverktyget du använt läser inte disken likadant som Windows gör. Programmet är troligtvis också anpassat för att kunna läsa många fler varianter av filsystem än var Windows kan, så det kanske finns en möjlighet för det programemt att inte bara lista filerna utan även kopiera dem nånstans för att rädda dem. Även om man har råkat snabbformatera en disk så ligger alla filer kvar, det är bara innehållsförteckningen som tagits bort, och ett tillräckligt bra program klarar av att återställa den.

Att byta etikett på en disk ska normalt inte kunna påverka den på något annat vis, det har jag aldrig märkt i alla fall, såvida inte något annat ändrats samtidigt.

Det finns alltså troligtvis en ganska stor möjlighet att faktiskt rädda innehållet på diskarna, även om det kan vara lite krångligt. Men eftersom du fortfarande har en intakt backup (eller två) så är troligen det minst arbetskrävande att formatera om diskarna och kopiera dit filerna från backupen.
Gammal 2019-05-09, 16:58
Pippo

martley skrev: Det där med att "mata ut disk" och "safe removal" är inte så dramatiskt som det låter. För att snabba upp svarstider brukar datorn eller NAS:en ha ett diskcacheminne som filen man vill spara skrivs till och sen rapporterar att det är klart, men därefter sker överföringen ut till disken från cacheminnet i bakgrunden, och rycker man bort disken ur kontakten då, så biir inte hela filen sparad. Så hemskt mycket värre saker kan inte hända.
Gäller detta även om jag ändrat till att diskarna blir snabbare, alltså inte standardalternativet i Win 10? Jag ändrade nämligen något eftersom det kunde ta flera sekunder att bara skapa en ny mapp på de externa diskarna. Efter ändringen funkade det som vanligt.

Gjorde nog detta också (se bild).
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screenshot_20190430-224149_Chrome.jpg
Visningar:	10
Storlek:	52.9 KB
ID:	148079  

Gammal 2019-05-09, 18:11
martley

Pippo skrev: Gäller detta även om jag ändrat till att diskarna blir snabbare, alltså inte standardalternativet i Win 10? Jag ändrade nämligen något eftersom det kunde ta flera sekunder att bara skapa en ny mapp på de externa diskarna. Efter ändringen funkade det som vanligt.

Gjorde nog detta också (se bild).
Background Intelligent Transfer Service (BITS) kan man förklara ungefär som att nån säger åt mig att göra nåt, och i stället för att släppa allt jag har för händer så säger jag "Jag gör det sen", och den som sa åt mig nöjer sig med det svaret. Med lite tur hinner jag inte glömma bort vad det var jag skulle göra innan jag blivit klar med det jag höll på med och sen gör det som det bads om, men risken finns att det inte blir gjort.

BITS sköter i alla fall om att överföra data mellan maskiner över nätverket men gör det bara när det finns ledigt utrymme på nätverket, så det kan eventuellt dröja innan informationen kommer fram, och de program som förlitar sig på den mekanismen måste vara konstruerade för att kunna vänta tills överföringen är klar. Nu känner jag inte till bakgrunden till varför du ville stänga av tjänsten, men jag vet inte om det är en så värst bra idé att göra det, eftersom det finns ett flertal andra funktioner i Windows som är beroende av den och slutar att fungera om inte tjänsten är igång. En av dem är Windows Update.
Gammal 2019-05-09, 18:25
Pippo

martley skrev: Background Intelligent Transfer Service (BITS) kan man förklara ungefär som att nån säger åt mig att göra nåt, och i stället för att släppa allt jag har för händer så säger jag "Jag gör det sen", och den som sa åt mig nöjer sig med det svaret. Med lite tur hinner jag inte glömma bort vad det var jag skulle göra innan jag blivit klar med det jag höll på med och sen gör det som det bads om, men risken finns att det inte blir gjort.

BITS sköter i alla fall om att överföra data mellan maskiner över nätverket men gör det bara när det finns ledigt utrymme på nätverket, så det kan eventuellt dröja innan informationen kommer fram, och de program som förlitar sig på den mekanismen måste vara konstruerade för att kunna vänta tills överföringen är klar. Nu känner jag inte till bakgrunden till varför du ville stänga av tjänsten, men jag vet inte om det är en så värst bra idé att göra det, eftersom det finns ett flertal andra funktioner i Windows som är beroende av den och slutar att fungera om inte tjänsten är igång. En av dem är Windows Update.
Aha, ok, får fixa tillbaka det då. Hade ingen aning om vad det var men läste mig fram på nätet att det kunde vara en orsak till seg skrivning till externa hårddiskar. Innan ändringen kunde det ta flera sekunder bara att skapa en ny mapp på en av diskarna. Härlig förklaring, förresten. ;)
Gammal 2019-05-09, 18:46
AFJ

Byta etikett har jag gjort i alla år utan problem.

Att datorn går i strömsparläge är normalt och bör inte kunna ge det här felet.

Att det skulle spela roll i vilken dator man har formaterat en USB-disk i känner jag inte igen. Så länge den är formaterad med en Windows dator bör det inte vara några som helst problem att flytta den till andra datorer.

Det jag funderar lite över är att du har en EFI-partion i din skärmdump på USB-diskarna. Jag har inte superkoll men detta brukar ju vara något som boot-diskar har, inte externt ansluta lagringsdiskar.

Jag kollar t ex på mina diskar här på min bildredigeringsdator. Där har jag tre interna SSD samt en intern mekanisk. Dessutom två anslutna USB-diskar. Samtliga är NTFS-formaterade. Det är bara en av SSD-diskarna som har en EFI-partion, det är systemdisken.
Gammal 2019-05-09, 20:40
Pippo

AFJ skrev: Byta etikett har jag gjort i alla år utan problem.

Att datorn går i strömsparläge är normalt och bör inte kunna ge det här felet.

Att det skulle spela roll i vilken dator man har formaterat en USB-disk i känner jag inte igen. Så länge den är formaterad med en Windows dator bör det inte vara några som helst problem att flytta den till andra datorer.

Det jag funderar lite över är att du har en EFI-partion i din skärmdump på USB-diskarna. Jag har inte superkoll men detta brukar ju vara något som boot-diskar har, inte externt ansluta lagringsdiskar.

Jag kollar t ex på mina diskar här på min bildredigeringsdator. Där har jag tre interna SSD samt en intern mekanisk. Dessutom två anslutna USB-diskar. Samtliga är NTFS-formaterade. Det är bara en av SSD-diskarna som har en EFI-partion, det är systemdisken.
Problemet är ju att datorn inte går i strömsparläge, utan stängs av helt efter 2h. Där är ju frågan vad som händer med de externa diskarna om man först inte "unmountar" dem?

Vad gäller diskarna är nu båda omformatterade. Båda har nu blivit av med en partition, d.v.s. den som hette "unallocated", men har båda kvar var sin EFI-partition. Har dock ingen aning om varför. Det jag gjorde i diskhantering var först att ta bort partitionen och därefter skapa en ny (new simple volume).

Edit: Hittade förklaringen till de båda EFI-partitionerna. Det har tydligen att göra med att de tidigare var Macformatterade. Jag lyckades ta bort de båda partitionerna och har nu blåst rent diskarna. Tack! :)
Gammal 2019-05-09, 20:59
AFJ

Du skrev att avstängningen sker efter 2 timmar enligt schema. Är du verkligen säker på att den stänger av sig helt?

De vanliga energisparlägena i Windows 10 handlar normalt sett om att gå in i strömsparläge. Det förefaller som datorn är helt avstängd men den ligger liksom och "ruvar". :-)

Hur som helst, jag tror inte det är där som problemet ligger. Det händer ju då och då att man drabbas av strömavbrott och annat men så länge disken inte är mitt i en skrivning så brukar det aldrig bli några problem.

Jag tror att felet har något med din EFI-partion att göra.

Möjligen kan det vara något i din BIOS-inställning som påverkar detta.

Men, jag har ingen koll.

Själv brukar jag alltid googla sådana här problem. Sällan är man ensam om problemet och eftersom du har en DELL så finns det goda chanser att någon annan upplevt samma sak. Dell brukar också ha en fungerande support.
Gammal 2019-05-09, 21:25
Pippo

AFJ skrev: Du skrev att avstängningen sker efter 2 timmar enligt schema. Är du verkligen säker på att den stänger av sig helt?

De vanliga energisparlägena i Windows 10 handlar normalt sett om att gå in i strömsparläge. Det förefaller som datorn är helt avstängd men den ligger liksom och "ruvar". :-)

Hur som helst, jag tror inte det är där som problemet ligger. Det händer ju då och då att man drabbas av strömavbrott och annat men så länge disken inte är mitt i en skrivning så brukar det aldrig bli några problem.

Jag tror att felet har något med din EFI-partion att göra.

Möjligen kan det vara något i din BIOS-inställning som påverkar detta.

Men, jag har ingen koll.

Själv brukar jag alltid googla sådana här problem. Sällan är man ensam om problemet och eftersom du har en DELL så finns det goda chanser att någon annan upplevt samma sak. Dell brukar också ha en fungerande support.
Nej, du har helt rätt. Det står att den går i vila, men måste ändå startas om så vad de menar med vila vet jag inte. Tror dock säkert som du skriver att felet haft med EFI-partitionerna att göra, men det lär tiden utvisa. ;)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.