Annons
Gammal 2019-05-18, 13:40
Flash Gordon

jonas18z skrev: Så mycket som Adobe failat med premiere är ju som ett skämt. De har lyckats reta upp många användare till vansinne. Där är det ett faktum att ingen gillar premiere som arbetar med det och de flesta vill eller har bytt bort skärpet.

Jag tycker att samma sak håller på hända med lightroom.

Gissar på att adobes ledning är som dessa fast idag.
https://www.youtube.com/watch?v=lAkuJXGldrM
Jag använder Final Cut Pro så ingen erfarenhet av Premierie.
Lightroom hade en bra utveckling under lång tid. Det var från början PS gänget som drev utvecklingen och LR gänget fick hänga på. Sedan blev det LR gänget som var mest innovativa och PS gänget fick sitta i baksätet.
Sedan hände som hos många framgångsrika företag att Bean counters tog över. Nu gällde det att mjölka kossan till max. Share holders value och allt detta.
Det skulle sparas in på kostnader och intäkter maximeras.
Jag tror vi börjar se en förändring igen. Man börjar förlora kunder och intäkterna sjunker. Man måste helt enkelt bli mer innovativa igen. Kan vara svårt att få ett framgångsrikt företag att bli självkritiska igen. Många duktiga innovatörer har troligen redan lämnat skutan.
.
Vi vet inte mycket om vad som händer hos Adobe. Ibland då och då stöter man på lite information från folk som jobbat där men lämnat.
Vi får se var LR och PS tar vägen. En sak som är klar är att det finns många som nu vässar tänderna och vill utmana dem. Företag med plattformar som är mycket modernare och slipper att släpa på en grundidé som är 15 år gammal.
Gammal 2019-05-18, 14:00
jonasfj
Avslutat medlemskap

vifra skrev: Hett ämne det här.

Började med att någon sett/hört/läst att Adobe höjt priset på "Photography Plan" med 100%. Adobe har uppenbarligen backat och gav marknadsavdelningen skulden för debaclet.

Senare utvecklades en tvist om huruvida programmen var bra programmerade eller inte. Det följdes av en diskussion om IT-konsulter ska kunna allt eller inte.

Så jag spretar ut tråden lite till.

Jag har börjat tittat på andra billigare alternativ, t.ex. Affinity, Luminar, On1. Eftersom jag uteslutande använder Leica och Hasselblad, så är det ju bra om programmen kan läsa rawfilerna.

Adobes program kan det och jag har använt LR/PS i många år. När CC introducerades var det ett bra alternativ, vilket det fortfarande är för mig. Så länge LR Classic finns kvar och så länge den lokala lagringsmöjligheten finns kvar och så länge priset är på nuvarande nivå, kommer jag fortsätta använda Adobe.
Skulle prishöjningarna skena eller det lokala lagringsalternativet försvinna, ja, då lämnar jag.

Jag har börjat tittat på andra alternativ, t.ex. Affinity, Luminar, On1. Det jag saknar som LR, PS och Capture One har är möjligheten till kamerakalibrering. Capture One är inget alternativ för mig då den saknar rawkonverterare för Hasselblad.
Phocus är väl gratis om du har en Hasselblad?
Gammal 2019-05-18, 16:36
Gamle

jonas18z skrev: Så mycket som Adobe failat med premiere är ju som ett skämt. De har lyckats reta upp många användare till vansinne. Där är det ett faktum att ingen gillar premiere som arbetar med det och de flesta vill eller har bytt bort skärpet.

Jag tycker att samma sak håller på hända med lightroom.

Gissar på att adobes ledning är som dessa fast idag.
https://www.youtube.com/watch?v=lAkuJXGldrM
Bygger du dina utsagor på fakta eller är de produkter från din trollfabrik?
Gammal 2019-05-18, 17:36
alfin

Gamle skrev: Bygger du dina utsagor på fakta eller är de produkter från din trollfabrik?
Med 5 inlägg på mindre än 1 år måste du väl kunna hitta något vettigare att skriva om på Fotosidan?
Gammal 2019-05-18, 18:54
afe

alfin skrev: Med 5 inlägg på mindre än 1 år måste du väl kunna hitta något vettigare att skriva om på Fotosidan?
Tycker du ditt inlägg tillför något i tråden, trots 14 år och 4000 inlägg? ;)

Detta inlägg gör ungefär lika stor nytta...
Gammal 2019-05-18, 19:53
alfin

afe skrev: Tycker du ditt inlägg tillför något i tråden, trots 14 år och 4000 inlägg? ;)

Detta inlägg gör ungefär lika stor nytta...
Jag förväntade mig nästan att du skulle trigga på det inlägget. Måste kännas skönt för dig att vara så förutsägbar!

Jag tycker inte inte om mobbning. Jonas är ganska kaxig i sina uttalanden och det han skriver på Fotosidan retar uppenbarligen upp personer som dig. Du är en av dem som brukar mobba Jonas när han skriver något du inte gillar. På samma sätt som du trakasserade mig och andra här på Fotosidan för våra inlägg som du inte gillade när du var moderator. Du utnyttjade din moderatorsroll och delade ut godtyckliga varningar till höger och vänster.

När Jonas skriver ett kontroversiellt inlägg och personer som du triggar på det, så följer mobben med. Ungefär som mobbning fungerar på en skolgård. En börjar mobba och övriga med mindervärdeskomplex börjar mobba likadant i förhoppning om att få tillhöra gruppen.

Man måste få uttrycka sig som man vill på ett internetforum, så länge man inte går till personangrepp. Jag har inte sett ett enda inlägg från Jonas där han ger sig på individer eller medlemmar på Fotosidan.

Jonas har synpunkter på Canon, Adobe och andra. Hur kan du och andra så till den milda grad gå i försvar för dessa företag? Obegripligt för alla och envar som står vid sidan om och ser på.

Men mobba på du! Hoppas du mår bättre framöver!
Gammal 2019-05-18, 20:23
vifra

jonasfj skrev: Phocus är väl gratis om du har en Hasselblad?
Jag har använt Phocus i många år, men ska du göra något speciellt med en bild i t.ex. PS, så måste den exporteras i TIFF format.
Tror Phocus är gratis för alla.
Gammal 2019-05-19, 13:29
jonasfj
Avslutat medlemskap

vifra skrev: Jag har använt Phocus i många år, men ska du göra något speciellt med en bild i t.ex. PS, så måste den exporteras i TIFF format.
Tror Phocus är gratis för alla.
Varför upplever du det som ett problem?
Gammal 2019-05-19, 13:47
ErlandH

alfin skrev: Men mobba på du! Hoppas du mår bättre framöver!
Lite märkligt att göra ett så utstuderat personangrepp och samtidigt anklaga andra för mobbing ...

Kan vi inte återgå till ämnet?

Eller förresten, det är ju redan avklarat. Vi har ju rett ut att ryktena om Adobes prishöjningar är ogrundade. Kanske dags att låsa tråden?
Gammal 2019-05-19, 14:25
Gamle

alfin skrev: Med 5 inlägg på mindre än 1 år måste du väl kunna hitta något vettigare att skriva om på Fotosidan?
Hur många inlägg per år måste man prestera för att få yttra sig på fotosidan?
Gammal 2019-05-20, 02:25
jonasfj
Avslutat medlemskap

Gamle skrev: Hur många inlägg per år måste man prestera för att få yttra sig på fotosidan?
Bry dig inte om Möllerslum! Han har hängt här och klagat på det mesta sedan internet uppfanns utan att ha lyckats säga en enda vettig sak...

Senast redigerad av jonasfj den 2019-05-20 klockan 02:49.
Gammal 2019-05-20, 14:06
JensEkberg

Kvalitet går före kvantitet -- alla dagar i veckan.
...men det finns tyvärr en handfull härinne som definitivt är anhängare av det omvända resonemanget.

Gamle skrev: Hur många inlägg per år måste man prestera för att få yttra sig på fotosidan?
Gammal 2019-05-21, 21:39
jonasfj
Avslutat medlemskap

Prissänkning på Adobes plan Photography
Jag såg att Adobe just nu erbjuder lägre pris fram till den 23 maj.

Just nu 100:- per månad i ett år för Lightroom/Photoshop (normalpris 120:-/månad)
Gammal 2019-05-21, 23:24
Pippo

jonasfj skrev: Jag såg att Adobe just nu erbjuder lägre pris fram till den 23 maj.

Just nu 100:- per månad i ett år för Lightroom/Photoshop (normalpris 120:-/månad)
Funderar på att slå till men det är en stor hake som håller mig från köpknappen. Tänkte slå mig fri från LR då jag ändå bytte från Mac till Win, så jag har testat det mesta som finns såsom Alien Skin Exposure X4 (trevligast layout men kass på högdagar), ON1 2019 (blev bra mycket bättre i senaste versionen, men känns ändå segt stundtals), C1 jag tycker ger bäst filer (men kräver att man är Nasaingenjör för att förstå sig på) samt även Luminar 3, ACDSEE och Darktable. Av alla dessa känns ändå LR bäst, fastän jag primärt kör med Fuji. Men, och det är här skon klämmer, LR ser ut som skit på min dator. Jag har en 32” 4K-skärm och kör denna med skalning på 125%. Det innebär att allt i LR blir pyttelitet. Ändrar jag till
150% som är rekommenderat så ser LR bra ut, men övriga program blir som något katten släpat in (blaffigt stora ikoner etc). Det är alltså ingen lösning för min del. Frågan är således om det finns någon ändring i
LR man också ställa in? Jag kan ju inte vara den ende med samma problem, menar jag?
Gammal 2019-05-22, 10:44
Sten-Åke Sändh

Flash Gordon skrev: Jag använder Final Cut Pro så ingen erfarenhet av Premierie.
Lightroom hade en bra utveckling under lång tid. Det var från början PS gänget som drev utvecklingen och LR gänget fick hänga på. Sedan blev det LR gänget som var mest innovativa och PS gänget fick sitta i baksätet.
Sedan hände som hos många framgångsrika företag att Bean counters tog över. Nu gällde det att mjölka kossan till max. Share holders value och allt detta.
Det skulle sparas in på kostnader och intäkter maximeras.
Jag tror vi börjar se en förändring igen. Man börjar förlora kunder och intäkterna sjunker. Man måste helt enkelt bli mer innovativa igen. Kan vara svårt att få ett framgångsrikt företag att bli självkritiska igen. Många duktiga innovatörer har troligen redan lämnat skutan.
.
Vi vet inte mycket om vad som händer hos Adobe. Ibland då och då stöter man på lite information från folk som jobbat där men lämnat.
Vi får se var LR och PS tar vägen. En sak som är klar är att det finns många som nu vässar tänderna och vill utmana dem. Företag med plattformar som är mycket modernare och slipper att släpa på en grundidé som är 15 år gammal.
Jag har nog landat ganska nära dig i min uppfattning om Adobe nu men samtidigt tror jag inte Adobe skiljer sig särskilt mycket från andra gamla IT-företag som vilar på mångåriga lagrar av att sälja produkter som i princip sålt sig själva genom att de utvecklats till industristandard som ju både först Photoshop, Illustrator, Pagemaker/In Design och senare Lightroom gjort. Adobe grundades redan 1982 och det är ljusår i denna bransch.

Grejen är ju att många av dessa produkter varit mogna i decennier och i det sammanhanget är ju Lightroom rena ungdomen trots at även det funnits länge nu. Det blir med andra ord allt svårare att sälja "lösnummer" när det inte längre finns några större nyheter att torgföra. Det brukar kallas "lagen om avtagande nytta" av ekonomerna. Det är självklart så att prenumerationsmodellens införande ska ses mot den bakgrunden.

Det inget konstigt att Luminar eller ON1 eller vad de nu heter upplevs som mer dynamiska för de ska ju nu på kort tid utvecklas så att de kan matcha LR och andra konkurrenter som funnits betydligt längre men frågan är ju om även de kommer komma särskilt mycket längre än där LR står idag. Det som talar för LR r kontinuiteten. LR kommer att ha stöd för alla digitala kameror ni någonsin haft länge än och det kommer de nyutvecklade programmen aldrig att få. Så med LR eller andra äldre tillverkares produkter så kommer man helt eller i mycket högre grad slippa att hålla sig med flera RAW-konverteraee bara av det skälet.

Det som talar för att en del kommer köra vidare med Adobe trots allt är även den inlåsning som sker genom LR:s monolit till metadatabas för ändringar (som ju Adobe kallar katalog). I det spektrat står DxO helt i andra änden där ingen ingen databas finns utan allt är sidecars och därför ingen import heller är nödvändig. Bara att tuta och köra. Capture One hamnar mitt emellan. Man kan använda en monolitdatabas där med numera men många jobbar med sessioner istället och skillnaden är bara att samma metadatadatabas används globalt istället för i varje session explicit.

Jag tror på sikt att vi kommer få se mycket mer av prenumerationssystem helt enkelt för att det är mycket mer lönsamt för företagen. De slipper förta sig med utveckling och de kan säkerställa ett högt kassaflöde med minimal ansträngning. De som har minst att vinna på detta är användarna.
Besvara

Bokmärken

Taggar
adobe cc , lightroom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:03.

B+W Filter