Annons

5K Retina-skärm ger sämre skärpeintryck än vanlig fulskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kalibrering har inte ett skvatt med det här att göra. Det är en app som ökar kontrasten utan att jag bett om det och jag hittar ingenstans där detta går att stänga av. Det är inte "olika jpg-filer" utan samma fil i olika program, som rimligen använder samma profil. Den är inbäddad i bilden och skärmen är inställd till samma profil. Det är nåt skit i appen och det påverkar inte färgerna, bara kontrasten.

Andra har upplevt liknande problem: https://apple.stackexchange.com/questions/271825/bug-macos-sierra-preview-quick-look-issues-with-rendering-colors-of-images-when
Jag har lite svårt att förstå ditt problem.
Apple är duktiga på färghantering i de flesta program. Visst kan det finnas buggar i några program.
Jag kör Fuji och lossless komprimering av mina raw-filer. Apple kan visa Fuji raw-filer utan komprimering men inte med. Varför man inte kan hantera båda efter flera år vet jag inte. Lite udda.
Att preview eller finder inte kanske visar bilderna helt rätt stör mig inte heller. Har inte ens upptäckt det. Fast jag hanterar inte bilder i de programmen.
Det viktiga är väl att program som LR; ON1 eller C1Pro visar rätt.
Eller Safari när vi tittar på internet.
Jag har lite svårt att förstå din inställning till att färghantering och kalibreringinte spelar någon roll och sedan gnäller på att det blir lite olika i några program som inte ens har med fotoredigering att göra.
 

Pippo

Aktiv medlem
Fan. Nu har jag stött på ett annat problem, nämligen att Preview-appen tycks öka kontrasten en liten skvätt på eget bevåg. I normalt exponerade bilder är det så lite att det inte syns, men har man en mörk med med djupa skuggor så är det som att den klipper till svart mycket högre upp i registret. Det verkar märkligt nog inte gälla alla bilder heller, för öppnar jag en bild i PS och sparar om den så försvinner kontrastökningen!

Klickar jag på en av "problembilderna" (JPG ur kameran i detta fall) så ser det ut som att den rätta versionen visas i några tiondels sekunder innan kontrasten ökar. Hur i helsike går detta till? Det är som att visningsprogrammet läser nån metadata om bilden och utför en kontrastökning baserat på det:-/ Extremt störande.

Edit: Eller nu tänkte jag fel. Det är inte Preview som ställer till det, utan "gallery"-vyn i Finder. I Preview ser det rätt ut!
Inte för att det hjälper dig, men detta är precis vad mina gamla Androidmobiler gjorde. Antar att det är någon funktion för att bilderna ska upplevas som "snyggare".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Läs första inlägget i tråden. Där förklarar Martin vad problemet är.
Har läst det och tror vi löst det. Nu har han ett nytt problem.
Man kan inte säga man inte bryr sig om att hur färghanteringen eller profilering av skärmar beter sig och sedan gnälla på att det inte blir lika i olika program.
Det är helt ologiskt.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstå ditt problem.
Apple är duktiga på färghantering i de flesta program. Visst kan det finnas buggar i några program.
Jag kör Fuji och lossless komprimering av mina raw-filer. Apple kan visa Fuji raw-filer utan komprimering men inte med. Varför man inte kan hantera båda efter flera år vet jag inte. Lite udda.
Att preview eller finder inte kanske visar bilderna helt rätt stör mig inte heller. Har inte ens upptäckt det. Fast jag hanterar inte bilder i de programmen.
Det viktiga är väl att program som LR; ON1 eller C1Pro visar rätt.
Eller Safari när vi tittar på internet.
Jag har lite svårt att förstå din inställning till att färghantering och kalibreringinte spelar någon roll och sedan gnäller på att det blir lite olika i några program som inte ens har med fotoredigering att göra.
Problemet är att man kanske vill kolla på bilderna några gånger när de är färdiga också, och då är det trevligt med ett program som låter en göra det utan att pajja dem med höjd kontrast. Finder är det närmaste ett vettigt bildvisningsprogram jag kommer, om man använder gallery-vyn. Idiotiskt nog är tumnaglarna nedanför visningsbilden och stjäl skärmyta men skalningen är mycket bra. Adobe Bridge klarar inte att visa riktig upplösning tyvärr och blir därför oanvändbart för annat än snabbkoll av bilder. Capture One verkar oanvändbart eftersom man måste importera bilder. Komplett idioti att inte kunna se sina mappträd direkt i programmet, det går fetbort då.
 
ANNONS