Annons
Gammal 2006-08-19, 22:28
timeUnit

Bjoernowitsch skrev:
Om man scannar färgnegativ som färgdia, blir det enormt mycket efterarbete med att få bort det kraftiga turkosa färgsticket som masken på filmen lämnar efter sig. Det är just den här korrigeringen som görs automatiskt i scanprogrammet som också ger brus och minskar färgomfånget i en scannad bild från färgnegativet. Manuella korrigeringar i efterhand gör inte heller saken bättre. Kvalitet kostar alltid pengar. Det är därför som ett scannat färgdia alltid blir en bättre bild än ett scannat färgnegativ. Diafilm är också dyrare att köpa och framkalla. Om man inte har tillgång till ett färglabb som kan framkalla filmen samma dag, får man dessutom vänta länge på sin framkallade film. I dagens läge är scanning av film, oavsett om det är dia eller negativ, något man tar till när man vill ta fram sina gamla analoga bilder. Till nya bilder är det smidigast att använda en bra digitalkamera.
Jag har svårt för sådana här generaliserande påståenden. Jag har vid massor av tillfällen scannat färgneg med min billiga Epson 4990 och fått resultat som är mycket fina. Ofta har jag då plåtat negfilm för dess stora dynamiska omfång och tror mig fått bättre resultat än om jag använt dia. Och ofta har jag lagt kanske fem minuter i efterarbete för att få fina färger. Enormt mycket arbete håller jag inte med om..

Visst, en skanning+utskrift av ett neg är ofta sämre än en perfekt gjord våtkopia, men hur ofta har man möjligheten att producera en perfekt kopia? Jag själv har inte kunskapen i alla fall.

Visst, digitalt är smidigare än film, och i vissa fall bättre när det gäller upplösning och färgäkthet. De senaste bakstyckena från PhaseOne och Hasselblad har samma upplösning som 4x5-tums Velvia! Men så kostar de också ca 400000 kr. Dvs Något mer än vad den glade amatören har råd med. Men filmen har egenskaper som digitalt inte har, och många tycker fortfarande att film är trevligt och ger en känsla i bilderna som digitalt inte gör. Så därför kan vet vara nog så modernt och smidigt att plåta färgneg, skanna och printa! :)
Gammal 2006-08-19, 22:49
Bjoernowitsch

När jag scannar negativ eller diafilm, tar efterarbetet mycket längre tid än fem minuter, därför att min Minolta Scan Dual III inte har ICE som tar bort damm och repor. Därför blir jag ofta väldigt trött på att ägna mellan en halv och en hel timme åt att med lagningspenseln eller klonstämpeln i Photoshop städa upp på mina bilder, särskilt när jag har scannat en hel nyframkallad film. När jag får nog av det, använder jag mig av Polaroid Dust & Scratch Removal Utility, men nackdelen med det är att skärpan blir sämre och detaljer i bilderna försvinner. Eftersom jag aldrig har provat på ICE, vet jag inte om det ser annorlunda ut mot Polaroid-programmet som finns gratis på deras hemsida:
http://www.polaroid.com/service/soft...r/poladsr.html
Gammal 2006-08-20, 10:49
Shinryuu

Tack jörgen, nu vet jag iaf att det var något filmens fel.. men det verkar inte enbart vara det. Eftersom när labbet ändå printade kopian så tyckte jag att det var ungefär så som jag såg ljuset då.

Givetvis har de korrigerat bilden när de printat den. Är de någon här som vet var fuji har för korrigeringskoder på sina printningsmaskiner. Den kod som var på detta fotografi var som sagt AN2+ 3.

Här kommer även länkar till fotografierna. Kopian och skanningen.
Kopian
Skanningen

Det blev en ganska intressant tråd det här.
Det är så trevligt med alla som delar med sig av sin kunskap, en eloge till er.
Gammal 2006-08-20, 12:30
Fredrikpersson

stefohl skrev:
Vilken skanner skulle du vilja ha då?

Stefan
..en gammal hederlig trumskanner med olja och allt...:-)

Nej, det jag menade var att lösningen på mina problem inte i första hand är att köpa dyrare prylar utan att se till få ut så mycket det någonsin går ur min Epson.

För övrigt hade hemskt gärna köpt en Imacon, och de börjar faktiskt dyka upp på begagnatmarknaden till priser som är överkomliga.

/F
Gammal 2006-08-20, 12:41
stefohl

Fredrikpersson skrev:
..en gammal hederlig trumskanner med olja och allt...:-)
De kan du nästan få gratis idag. Sedan får du gräva fram någon gammal dator med ett operativsystem som stöder dessa gamla program. Linhof-skannrarna får du använda med MacOS9, eftersom de aldrig uppdaterades till OSX.

Stefan
Gammal 2006-08-20, 14:03
Fredrikpersson

stefohl skrev:
De kan du nästan få gratis idag. Sedan får du gräva fram någon gammal dator med ett operativsystem som stöder dessa gamla program. Linhof-skannrarna får du använda med MacOS9, eftersom de aldrig uppdaterades till OSX.

Stefan
Man behöver tydligen inte ha mörkrum, Agfa Isolette och utgången tri-x framkallad i Rodinal för att vara retrochic. Finns digitala prylar för det också. Jag förmodar iofs att en gammal trumskanner kan ge bra resultat (eller?) men den där oljan gör det hela lite väl nostalgiskt (även om Epson med sin nya V 750 skanner faktiskt kan användas med olja på negataiven). Dessutom har jag bara 38 kvm i boyta där det redan husrerar en Epson 4000-skrivare. Har för mig att trumskannrar inte är speciellt utrymmessnåla så en eventuellt ny skanner får nog bli en Imacon.

Åter till ämnet. Stefan, jag vill minnas att du använder Imacons negativhållare när du skannar med flatbäddsskannrar (för bättre planhålling. Gör det stor skillnad i skärpa jämfört med Epsons hållare?

/F
Gammal 2006-08-20, 14:10
stefohl

Fredrikpersson skrev:
Stefan, jag vill minnas att du använder Imacons negativhållare när du skannar med flatbäddsskannrar (för bättre planhålling. Gör det stor skillnad i skärpa jämfört med Epsons hållare?
Det varierar mycket mellan olika filmer. Det finns ju en del som buktar sig kraftigt i Epsons filmhållare och som då blir skarp bara i vissa delar. Då brukar Imaconhållaren få till en bättre planhållning. Med andra filmer är skillnaden ganska liten.

Stefan
Gammal 2019-07-07, 10:39
Bussmicke

stefohl skrev: Jag strävar alltid efter att skanna för att få med all information, sedan gör jag bildkorrigeringen i Photoshop. Spara bilderna i 16 bitars TIFF och ställ in skannerprogrammet manuellt på att ta med så mycket som möjligt. Sedan är det enkelt att få till en snygg bild i Photoshop.

Stefan
Gammal tråd men aktuell fråga.
Jag försöker skanna mina diabilder från Portugal 1993 och har blivit Blå. Hur ska jag ställa in Vuescan vid skanning?
Ska jag ta med blåsticket vid skanning och göra nå´t i Photoshop efteråt som jag inte vet hur jag gör eller ska jag bocka i Förbättra urblekt bild i Vuescan?
Jag har många bilder med detta problem och Diafilmen är Konica Chrome R-100 KS.
Jag tittade i din bok Digitalbild 4.0 men där står inte om hur man göra med diabilder med blått färgstick.
Gammal 2019-07-07, 11:11
ztenlund

Bussmicke skrev: Gammal tråd men aktuell fråga.[...]
Jag tittade i din bok Digitalbild 4.0 men där står inte om hur man göra med diabilder med blått färgstick.
Det kanske finns någon annan som har ett bra svar, men tyvärr kan stefohl själv inte bidra med något svar eftersom han gick bort förra året.
Gammal 2019-07-07, 11:17
Bussmicke

Oj jag beklagar verkligen. Jag visste inte det.
Jag skjuter då frågan vidare till nån vänlig själ som kan sånt här.
Gammal 2019-07-07, 21:37
Canalog

stefohl skrev: En bra lösning är att använda ett bättre skanningsprogram, som Silverfast eller VueScan.

Stefan
Jag är benägen att hålla med Stefan..och jag röstar för VueScan!

Jag har scannat en hel del färgnegativ med VueScan i Minolta Dimage Dual Scan både version II och III sedan flera år tillbaka, och jag har aldrig haft några färgproblem...! Och om man får problem...helt suverän snabb support från VueScan per mail!
/B
Gammal 2019-07-07, 21:46
Bussmicke

Nu gällde problemet Hur man gör med bilder som Redan Är blåa Innan man skannar. :)

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:02.

Elinchrom ELM8