Gammal 2019-07-06, 13:15
Vattendroppe

ztenlund skrev: Hur mycket RAM har du annars? Du vill ju inte gärna mindre än 16 GB totalt. I mitt fall påverkar inte grafikkretsen möjligheten till RAM på något sätt. Sedan går det väl åt mer energi om man faktiskt utnyttjar grafikkretsen, men det får man ju räkna med.
En vanligt SO-DIMM slot som tar upp till 32 gb utöver det integrerade. Min tanke var att trycka in en 8- eller 16-sticka i den (dvs 16 eller 24 totalt). Med dedikerad GPU slipper jag ju dela med grafikkretsen också.

Förtydligande: Utan dedikerad GPU kan det bli ytterligare 8 gb integrerat så att säga.

Senast redigerad av Vattendroppe den 2019-07-06 klockan 13:37.
Gammal 2019-07-07, 11:21
Erik Schalin

Ventures skrev: BAnledningen var att Adobe påstod att man skulle få bättre prestanda i lightroom genom att utnyttja grafikkortet. Vilket inte var sant varken med mitt enkla grafikkort eller det nya (de har möjligen åstadkommit det i versionerna efter 6.14).
Nä det är inte mycket LR drar nytta av GPU accelereringen.
Många som har problem med LR och testar med att stänga av GPU accelereringen slipper plötsligt problemen.
Gammal 2019-07-07, 12:39
Astroscapist

Erik Schalin skrev: Nä det är inte mycket LR drar nytta av GPU accelereringen.
Många som har problem med LR och testar med att stänga av GPU accelereringen slipper plötsligt problemen.
Mina datorer har definitivt dragit nytta av det.
5 år gammal laptop och en helt ny stationär.
Upplevelsen att jobba i programmet är mkt bättre.
Men LR drar inte nytta av det i exempelvis previews generering, export odyl utan det är i develop modulen den ger en extra smidig upplevelse. Enhance Details accelereras också.

Funderar på om de som haft massa problem antingen suttit på äldre datorer med mindre bra GPU, äldre LR version eller t.o.m. båda delar.

/Stefan
Gammal 2019-07-07, 12:56
Erik Schalin

Astroscapist skrev: Funderar på om de som haft massa problem antingen suttit på äldre datorer med mindre bra GPU, äldre LR version eller t.o.m. båda delar.

/Stefan
Det är en mix.
Jag har stängt av mitt. Gick slött.
Nästan senaste LR 8...
Win10 med minst (hmmm heter den 19xx nånting annars funkar inte pp CS6).
Datorn.... vet inte riktigt kanske 4år.
Gammal 2019-07-08, 14:36
Visom

Astroscapist skrev: Mina datorer har definitivt dragit nytta av det.
5 år gammal laptop och en helt ny stationär.
Upplevelsen att jobba i programmet är mkt bättre.
Men LR drar inte nytta av det i exempelvis previews generering, export odyl utan det är i develop modulen den ger en extra smidig upplevelse. Enhance Details accelereras också.

Funderar på om de som haft massa problem antingen suttit på äldre datorer med mindre bra GPU, äldre LR version eller t.o.m. båda delar.

/Stefan
Håller med. LR brukade väl knappt nyttja GPU alls eller gjorde det dåligt. Senaste 2-3 åren känns det som att fler och fler processer snurrar på GPUn med gott resultat.
Besvara

Bokmärken

Taggar
gpu , grafikkort , redigering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:05.