Annons
Gammal 2019-07-19, 09:58
rikitikitavi

PMD skrev: Måhända. Men kuturellt arv är inte fy skam det heller. Om pappa slog mamma så slår jag nog min fru också.
Det kan säkert ha sin påverkan, frågan är om den benägenheten för våld då också finns i generna ^^? Spelar inte så stor roll givetvis eftersom resultatet blir detsamma men det är lite "intressant" det där vad som är vad.
Gammal 2019-07-19, 13:07
fotobollfoto

PMD skrev: Måhända. Men kuturellt arv är inte fy skam det heller. Om pappa slog mamma så slår jag nog min fru också.
Det finns nog exempel på det omvända också: om pappa slår mamma så slår jag pappa.
Och i så fall spelar det roll vilken av föräldrarna som är barnets huvudsakliga förebild.

(eller om det beror på olika gener)

Frågan för tråden blir väl vad som är en sund människosyn. Ska jag göra som pappa, eller ska jag förhindra honom?

Senast redigerad av fotobollfoto den 2019-07-19 klockan 13:23.
Gammal 2019-07-19, 14:59
Artis

Eller det omvända när mamma slår pappa för det händer oftare än det rapporteras om.
Gammal 2019-07-19, 15:05
jonasfj
Avslutat medlemskap

Forskningen har kommit fram till att det finns genetiska skillnader mellan män och kvinnor vid födseln och att miljön spelar in.

Vad forskarna inte lyckats komma fram till är hur stor inverkan arv respektive miljö har.

Det är alltså lönlöst att diskutera det på fotosidans forum.
Gammal 2019-07-19, 15:20
luminousoctaves

Man får inte glömma att det finns genetiska skillnader mellan alla individer, oavsett kön. Lätt att fastna i kvinna/man-träsket, som i de allra flesta vardagliga sammanhang har noll eller mkt liten betydelse.
Gammal 2019-07-19, 15:27
fotobollfoto

jonasfj skrev: [...]
Som så många andra ämnen som kommer upp här. Exempelvis olika märkens förträfflighet jämfört med andra.

Men ämnet ”förlegad kvinnosyn i fotovärlden” är väl värd att diskutera. Genom detta tangeras många ämnen där ingen av har tillräcklig kunskap. Men en uppfattning om sund människosyn har vi nog alla.
Gammal 2019-07-19, 15:46
rikitikitavi

luminousoctaves skrev: Man får inte glömma att det finns genetiska skillnader mellan alla individer, oavsett kön. Lätt att fastna i kvinna/man-träsket, som i de allra flesta vardagliga sammanhang har noll eller mkt liten betydelse.
En bra poäng, vi människor en otroligt stor vilja att placera allt i grupper och fack för att senare kunna generalisera och göra bedömningar när det faktiskt är så att vi trots likheter och olikheter är individer och har helt olika förutsättningar för allt möjligt.

Just könsskillnaderna är ganska lätta att handskas med egentligen om man jämför med individers olikheter i samhället, något som samhället har mycket svårare att råda över och få det att fungera bra i alla lägen.
Gammal 2019-07-19, 15:49
rikitikitavi

jonasfj skrev: Forskningen har kommit fram till att det finns genetiska skillnader mellan män och kvinnor vid födseln och att miljön spelar in.

Vad forskarna inte lyckats komma fram till är hur stor inverkan arv respektive miljö har.

Ja så är det ju :)
Vilket som ändå slår mig ibland varför det är så oerhört viktigt denna strävan med att försöka slå bort det faktum att vi är olika och varför det är så viktigt att det ska vara mer lika( och då menar jag givetvis inte jämställdheten när det gäller lika rätt i samhället eller i andra sammanhang) .
Men det är en annan diskussion ;)
Gammal 2019-07-19, 15:55
jonasfj
Avslutat medlemskap

fotobollfoto skrev: Som så många andra ämnen som kommer upp här. Exempelvis olika märkens förträfflighet jämfört med andra.

Men ämnet ”förlegad kvinnosyn i fotovärlden” är väl värd att diskutera. Genom detta tangeras många ämnen där ingen av har tillräcklig kunskap. Men en uppfattning om sund människosyn har vi nog alla.
Det finns tillräckligt att diskutera kring detta!
Gammal 2019-07-19, 17:18
jonasfj
Avslutat medlemskap

jonasfj skrev: Det finns tillräckligt att diskutera kring detta!
Det konstiga är att varje gång någon försöker leda diskussonen tillbaka till ämnet blir det alldeles tyst.

Det verkar som många befinner sig i sin bekväma zon när de debatterar någon ovidkommande detalj, men när det gäller något viktigt blir det jobbigt.
Gammal 2019-07-19, 18:05
MattiasL

rikitikitavi skrev: Ja så är det ju :)
Vilket som ändå slår mig ibland varför det är så oerhört viktigt denna strävan med att försöka slå bort det faktum att vi är olika och varför det är så viktigt att det ska vara mer lika( och då menar jag givetvis inte jämställdheten när det gäller lika rätt i samhället eller i andra sammanhang) .
Men det är en annan diskussion ;)
Det är väl det som är kruxet, fast kanske tvärtom mot vad du menar. Problemet som pekas ut här är att kvinnor framställs på ETT sätt och män på ETT. Att "fotovärlden" saknar fantasi.
Gammal 2019-07-19, 18:06
Artis

jonasfj skrev: Det konstiga är att varje gång någon försöker leda diskussonen tillbaka till ämnet blir det alldeles tyst.

Det verkar som många befinner sig i sin bekväma zon när de debatterar någon ovidkommande detalj, men när det gäller något viktigt blir det jobbigt.
Man känner sig kanske inte trygg att uttrycka sig fritt idag.
Gammal 2019-07-19, 18:55
sb12

Artis skrev: Man känner sig kanske inte trygg att uttrycka sig fritt idag.
Vad händer om man uttrycker sig fritt??
Gammal 2019-07-19, 18:57
sb12

MattiasL skrev: Det är väl det som är kruxet, fast kanske tvärtom mot vad du menar. Problemet som pekas ut här är att kvinnor framställs på ETT sätt och män på ETT. Att "fotovärlden" saknar fantasi.
Ja håller med. Det är ju flera i denna tråd som uppenbarligen vill behålla/befästa en äldre, fast könsrollsstereotyp.
Det antar jag är en del av problemet.
Gammal 2019-07-19, 19:07
nonno

Lite mer off topic
Jag har inte läst hela tråden, men ser att det diskuteras arv/biologi, genusvetenskap m m. Forskning säger si och den säger så, oklart om det då hänvisas till en mindre del av forskning som styrker det man själv tror på eller om det är den totala forskningen i ämnet. Det går att använda forskning på samma sätt som man kan göra med statistik. Det går alltid att hitta något som bekräftar det man själv tycker och framför allt vill fortsätta att tycka.

Jag vill lyfta ett projekt som bedrevs på ett daghem för 10 – 20 år sedan i Eskilstuna. Pedagogerna och föräldrar var överens om att bryta mönster och inte betona manligt kontra kvinnligt. Barnen skulle få en ärlig chans att vara pojkar och flickor helt utifrån de egna förutsättningarna. Pedagogerna fick under en lång tid feedback på deras bemötande gentemot barnen. Det blev ett mycket större arbete och granskande av sig själva än vad de flesta i personalgruppen hade trott. Många upplevde sig som mycket medvetna om könsroller och försökt att inte vara så insnärjda i ett sådant tänk. Det fanns oerhört många blinda fläckar hos var och en samt på olika sätt. Beteenden och tyckanden som personalen stegvis fick skala av. Strävan var att möta barnen som enskilda personer med individuella behov utan att könstillhörighet skulle styra. Det föll ut positivt. Pedagogerna blev medvetna om deras tidigare bemötande som var styrt efter ett omedvetet (eller medvetet) könsrollstänkande. Barnen predestinerades inte mot vad de skulle tycka om (lekar, leksaker, färger, känslor m m) utifrån kön utan istället utifrån vilken individ man är. Det här fungerade jättebra och mycket förändrades i tankesätt och beteenden.
Tyvärr blev det en kännbar krock för barn och skolpersonal när de började sin skolgång på lågstadiet. Det uppstod mycket konflikter när skolpersonal bemötte barnen utifrån de gängse könsroller som vi tillskriver medvetet/omedvetet de olika könen.

Vad vill jag ha sagt med det här? Jo, att miljö styr och påverkar i så hög grad att det inte går att förklara skillnader genom att lägga stor vikt vid biologi och genetiska betingelser.
Frågan är så mycket mer komplex och där finns ett ansvar för fotografen och modellen – vad vill man förmedla med sina bilder? Vill vi fortsätta att befästa könsroller eller finns det något bättre att sträva till?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:49.

B+W Filter