Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Det är av just den anledningen som jag gillar att köra MAC istället (så nu var den diskussionen igång :) Faktum är att jag har redigerat på 7-9år gamla Macar utan problem och sett över användningstiden och mindre krångel så blir Macen billigare än PC har jag fått höra (dessutom tycker jag som du att det är trevligare när allt bara fungerar, och det gör det verkligen!)
Nu gillat jag själv Mac (har två MBP Pro 15":are), men det där är något av en överdrift.

1. Alla äldre Macar, speciellt 7-9 år, kan inte uppdateras till senaste MacOS, och stödjs därmed inte längre av Apple. Du riskerar att med tiden sitta på maskiner som har kända säkerhetshål som inte fixas eller täpps till. Inget som jag skulle rekommendera, eller personligen våga använda till banktransaktioner, kreditkortsköp, eller egentligen ens våga ha uppkopplad till internet.

2. Vissa leverantörer (motsvarande Eizo i detta exemplet) med produkter som är 7-10 år gamla, stödjer inte alltid heller senaste MacOS.

Det sagt så tycker jag Apple gör jättefina maskiner, och är av hög kvalitet som normalt håller ett bra tag (även om det finns några motsvarande på PC-sidan).

Däremot är det inte alls säkert att det hjälpt TS i detta fallet, där problemet tyvärr var en extern leverantör (Eizo) som inte uppdaterat stöd för sina äldsta skärmar i sin senaste mjukvara.
 

PMD

Aktiv medlem
Att agera på individnivå, och mäta per capita är definitivt relevant. Att mäta per land desto mindre relevant.
Att mäta så kan kanske vara intressant, men det kommer aldrig att bli några resultat om ansvaret för åtgärder för att motverka temperaturhöjningen läggs på enskilda individer.

T.ex. så blir det nog inget bra resultat om var och en av oss ska bygga en egen vall för att skydda mot stigande havsnivåer. Sådant måste skötas gemensamt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att mäta så kan kanske vara intressant, men det kommer aldrig att bli några resultat om ansvaret för åtgärder för att motverka temperaturhöjningen läggs på enskilda individer.

T.ex. så blir det nog inget bra resultat om var och en av oss ska bygga en egen vall för att skydda mot stigande havsnivåer. Sådant måste skötas gemensamt.
Det måste nog vara vara insatser på global nivå samt på individ nivå.
Mycket handlar om hur industrin designar men lika väl om individers konsumtionsmönster.
 

PMD

Aktiv medlem
Det som kan ske på individnivå, och ge effekt, är sådant som stater och liknande kan ge incitament till. Skattelättnader för klimatvänlig verksamhet eller verksamhet som motverkar effekterna av temperaturhöjningen, t.ex.

Sånt här måste samordnas på hög nivå för att ge bra utdelning. Var och en kan inte sitta och hitta på saker att göra. Det blir ingen bra masseffekt av det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det som kan ske på individnivå, och ge effekt, är sådant som stater och liknande kan ge incitament till. Skattelättnader för klimatvänlig verksamhet eller verksamhet som motverkar effekterna av temperaturhöjningen, t.ex.

Sånt här måste samordnas på hög nivå för att ge bra utdelning. Var och en kan inte sitta och hitta på saker att göra. Det blir ingen bra masseffekt av det.
En gång (länge sedan) såg jag en bild med ett budskap. Bilden var en person. Ritad. Som en seriefigur. Jag tror att den hade ett gevär. Och med en typisk fredssymbol, en blomma i gevärspipan.
Texten löd: tänk dig ett krig, och ingen går dit.

Allt kokar till slut ner till hur vi som individer agerar.
Genom våra val och vårt agerande påverkar vi pyttelite, men vi inspirerar andra, som agerar och inspirerar. ...

(Men visst kan vi behöva hjälp att få samstämmig information om vad som faktiskt är lämpliga val. Läste i en gammal Teknik För Alla från typ 1970 om koldioxid och global uppvärmning. Men faran diskades av med att ”om det blir varmare så förbrukar vi mindre olja och då blir det mindre koldioxid”. Problemet löser liksom sig själv. Fanns ingen anledning att agera alltså).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det som kan ske på individnivå, och ge effekt, är sådant som stater och liknande kan ge incitament till. Skattelättnader för klimatvänlig verksamhet eller verksamhet som motverkar effekterna av temperaturhöjningen, t.ex.

Sånt här måste samordnas på hög nivå för att ge bra utdelning. Var och en kan inte sitta och hitta på saker att göra. Det blir ingen bra masseffekt av det.
Ja men det är mycket problematisk det med. Staten Sverige har givit miljöbilspremier i form av skattereduktion till individer som köpt miljöbilar för att få individer att köpa fordon som är mindre skadliga för klimatet och sedan när man kollar vad som hänt efter ett tag så upptäcker man att dessa individer i en förvånande grad tydligen sålt dessa vidare till Norge eftersom de kunnat göra sig en bra slant på den affären. Hur tror vi att en erfarenhet som denna i framtiden kommer kunna motivera svenska skattebetalare som subventionerat dessa bilar till ytterligare ekonomiska uppoffringar . Det har är ju faktiskt kopplat till en alternativkostnad där något annat inte blev finansierat istället.

Vi måste faktiskt göra mer rätt än hittills om inte detta ska gå överstyr. Visst kan även detta gynna klimatet men jag tror faktiskt att svenska skattebetalare förväntar sig att dessa bilar ska rulla på svenska vägar. Norge får väl subventionra sina bilar med sin oljefond. Det borde de väl ha råd med.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det som kan ske på individnivå, och ge effekt, är sådant som stater och liknande kan ge incitament till. Skattelättnader för klimatvänlig verksamhet eller verksamhet som motverkar effekterna av temperaturhöjningen, t.ex.

Sånt här måste samordnas på hög nivå för att ge bra utdelning. Var och en kan inte sitta och hitta på saker att göra. Det blir ingen bra masseffekt av det.
Det är vad FN jobbar med. och har mängder av världens bästa föorskare på många områden engagerade i. De producerar ständigt nya rapporter. Det finns otroliga mängder mätdata på många olika områden av vetenskap.

De prognoser som vetenskapsmännen la först fast för cirka 20 år sedan och sammanställde jämförs nu med hur utfallet blivit.
Framförallt på sydliga eller nordliga breddgrader går detta mycket fortare i verkligheten än vad forskarna hade i sin prognos.

Vår temperatur höjning i Norden är ungefär dullet så stor som i runt medelhavet .

NI tror nog jag är någon manlig Greta. Det stämmer dåligt. Jag är inte visionär utan snarare väldigt pragmatisk.

När jag började dyka på 70-talets början var havet utanför platser som Måseskär, Vinga ,Kosteröarna fulla av liv.
Vid matade torskar på över metern utanf ör Måseskär med krossade sjöborrar för hand under 70-talet. Som röjdykare under 1977 var det många hundra dyk. Då fanns det mesta av detta fortfarande där.
Sedan som seglare och dykare besökte jag många av dessa platser och såg hur havet förlorade sitt liv.
Döda bottenhålor utan syre som bara luktar ruttna ägg. Till och med genom masken.
Där planktonen ligger som snö på botten. En miljö där inte mycket kan leva.
Torsken flydde Mycket av torsken flydde skagerack och kattegatt för vattnet var för syrefattigt.
Jag såg havet i min närmiljö i havet sakta dö.
Nu får man vara glad om får någon fisk om man fiskar efter båten under en dags segling. Fiskpinnar från frysen är nog säkrare för middagsplaneringen.

Min dotter har kanske påverkats av mina upplevelser men är också ett utslag och inställning.
Tänkande människor under 30 är i dag skrämda för hur de skall kunna rädda den värld deras föräldrar gett dem i arv.

Dottern hoppas nu när hon tagit sin Master kunna jobba med Sustainable development. Hennes mål är att jobba med detta inom FN och globalt.
Tror hon kommer lyckas med det. Hon är smart och hennes driv är enormt.

Jag läser en del inlägg här som jag tror Trump kunde twittrat.

Läs bara detta som är ett lite inlägg jag fick från National Geographic i veckan .
Det regnar in olika rapporter av det här slaget hela tiden.
Naturen och vårt klot reagerar snabbare än vad FN's prognoser för 20 år sedan kunde tänka sig. Speciellt på våra breddgrader och högre upp.
Jag vill inte att världen skall dö som jag såg våra delar av kusten dog. Den har givetvis inte återhämtat sig.
Detta är ett krig mot vår miljö där vi är de som måste kapitulera.
Annars vinner miljön och klotet.
En stor temperatur höjning kan nästan göra jorden obeboelig för mängder av arter varav vi är en.
Att sedan komma tillbaka till en ny jämvikt på nuvarande nivå kan ta 100 000 år eller mycket mer.
Många kommentarer om miljön verkar okunniga Eller som Trump. Nonsens. Fake news.
Dessa personer bedömer jag som mindre pålästa eller ointelligenta.

Fakta av de rapporter som nu kommer in är inte fake news. De faktiska mätvärden som nu kommer in är mycket mer alarmerande än de prognoser som funnits.
Fotoindustrin är en liten del av detta. Tror jag i morgon skall skapa en tråd om hur kameraindustrin kan göra produkter som är mer hållbara. Kanske kan vi byta sensor till en bättre med högre upplösning. Kanske byta ut AF processorn i en spegellös för F ihop med sensorn.
Måste vi byta ut hela huset för att få bättre prestanda?

Detta är ett exempel av de reportage som ständigt rullar in
Snygga bilder. Jag lovar.

https://www.nationalgeograpör bättre prestanda hic.com/environment/2019/08/arctic-permafrost-is-thawing-it-could-speed-up-climate-change-feature/?cmpid=org=ngp::mc=crm-email::src=ngp::cmp=editorial::add=Science_20190821&rid=AF8D25CD12A02D1EC17475D17CF3388D
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja men det är mycket problematisk det med. Staten Sverige har givit miljöbilspremier i form av skattereduktion till individer som köpt miljöbilar för att få individer att köpa fordon som är mindre skadliga för klimatet och sedan när man kollar vad som hänt efter ett tag så upptäcker man att dessa individer i en förvånande grad tydligen sålt dessa vidare till Norge eftersom de kunnat göra sig en bra slant på den affären. Hur tror vi att en erfarenhet som denna i framtiden kommer kunna motivera svenska skattebetalare som subventionerat dessa bilar till ytterligare ekonomiska uppoffringar . Det har är ju faktiskt kopplat till en alternativkostnad där något annat inte blev finansierat istället.

Vi måste faktiskt göra mer rätt än hittills om inte detta ska gå överstyr. Visst kan även detta gynna klimatet men jag tror faktiskt att svenska skattebetalare förväntar sig att dessa bilar ska rulla på svenska vägar. Norge får väl subventionra sina bilar med sin oljefond. Det borde de väl ha råd med.
Om vi skall göra världen dräglig för också vara barnbarn så är det en enorm omställning. Det är inte en evolution utan en revolution som krävs.

Hur den planen skall se ut kan ingen skriva i förväg. Den måste hela tiden justeras efter vad som är möjligt politiskt av vad är data från vetenskapen.
Om Brexit är komplicerat får man nog uppskatta detta minst 100 gånger värre.
Vet ni hur det ser ut på våra stränder numera i Västsverige.
Där vi har plast i tjocka lager av plast produkter. De är definitivt inte bara svenska
Dessa mals ner i stormarna till mikroskopiska små partiklar som plantkon och annat vi äte Sväljer silar dessa för de tror det är plankton. Dessa äts sedan av fiskar. Vi äter sedan fiskar deller musslor är koncentrationen blir värre.
OM 30 år kommer det finnas fler plastpartiklar i havet än det finns levande organismer räknat i ton.
Någon som ser ett bekymmer?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Vi måste faktiskt göra mer rätt än hittills om inte detta ska gå överstyr. Visst kan även detta gynna klimatet men jag tror faktiskt att svenska skattebetalare förväntar sig att dessa bilar ska rulla på svenska vägar. Norge får väl subventionra sina bilar med sin oljefond. Det borde de väl ha råd med.
Till slut handlar det om att inte elda upp fler dinosaurier (i form av olja och kol). För att ersätta fossilbränsle behöver man alternativ som är realistiska.

Se David MacKays föreläsning om realiteterna när det gäller förnybar energi: "How the Laws of Physics Constrain Our Sustainable Energy Options".

Vid 9:38 säger han något som är en nyckelfras i det här sammanhanget: "I'm not anti-renewables. I love renewables, but I am also pro-arithmetic".
 

MattiasL

Aktiv medlem
Sjukt störande när man inte kan kalibrera. Jag upptäckte just det själv, men tänker att nog sjutton måste det finnas en väg runt det?

I övrigt tycker jag att saker äntligen lugnar ner sig lite. Jag jobbar med en fem år gammal kamera med optik som är mellan fem och fyrtio år gammal, och känner mig inte ett dugg begränsad av den. Min nuvarande telefon är en begagnad iPhone 7, för de nyaste modellerna var otroligt dyra och gav inget mervärde för mig.

Kanske lite hopp iallafall :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så här ser västsverige ut varje vår efter höst och vinter stormar. Detta nöts ner till microplast några micrometer stora partiklar.
Tycker ni det är OK. Jag gör det inte. Den västkust jag älskade att dyka längs finns inte i dag. Finns ihelt enkelt inte längre.Det har inte blivit bättre utan sämre.
Är detta den värld vi vill våra barn skall ärva?
 

Bilagor

MattiasL

Aktiv medlem
Nej, fy sjutton. Jag slog ett slag för "plogging" (plockning/jogging) i min amerikanska hemstad. Vi var fyra som gav oss ut. Det slutade med att vi drog en soptunna runt ett kvarter och fyllde den halvvägs. Jogga fick vi göra någon annan gång.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sjukt störande när man inte kan kalibrera. Jag upptäckte just det själv, men tänker att nog sjutton måste det finnas en väg runt det?

I övrigt tycker jag att saker äntligen lugnar ner sig lite. Jag jobbar med en fem år gammal kamera med optik som är mellan fem och fyrtio år gammal, och känner mig inte ett dugg begränsad av den. Min nuvarande telefon är en begagnad iPhone 7, för de nyaste modellerna var otroligt dyra och gav inget mervärde för mig.

Kanske lite hopp iallafall :)
All kalibrering och profilering är egentligen ganska lika. Det som brukas hårdvarukalibrering är mer automatisk och anpassad till skärmen. Det är fortfarande både en kalibrering och en profilering. Kalibreringen är att mäta upp skärmen och profileringen att skapa en profil som anpassar nyanserna till vd de borde vara.
För skärmar möjliga till hårdvaruprofilering sker detta till skärmen.
När det inte är möjligt sker detta i grafikkortet.
Det senare alternativet är oftast jobbigare och har fler fallgropar där något kan gå snett och ge sämre resultat. Fast rätt utfört är skillnaden inte stor.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej, fy sjutton. Jag slog ett slag för "plogging" (plockning/jogging) i min amerikanska hemstad. Vi var fyra som gav oss ut. Det slutade med att vi drog en soptunna runt ett kvarter och fyllde den halvvägs. Jogga fick vi göra någon annan gång.
På många platser i Lyseklis kommun plockar man ett ton plast per per hundra meter strand. Det som kan brytas ner av naturen lämnar man kvar.
Då skall vi vi komma ihåg att mycket av av den plast som kommit i land har hamnat i stormarna, Eller blåst upp i bussarna samt brutits ner av uv-ljuset vilket gör plasten skör och det blåser sönder i små bitar. Detta hamnar på fälten där fåren betar på sommaren på grund av de många örterna som fåren som slaktas till påsk betar . Vår fina psåsktlamm är kanske inte så fint.

En ny rapport gjord av en doktorand visade på att vi hade lika många microplastpartiklar på vissa stränder som det fanns sandpartiklar. Igen uppmätta värden och inte prognoser.
Åtminstone ser jag ett problem.
Olja javisst där ser man ett problem-. Det här sannolikt värre.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Nu börjar nog detta bli väldigt OT för både tråden och forumet, men OK jag kör ändå.

Tycker själv mycket om havet och naturen, och ogillar när folk skräpar ner. Plasten i haven är ett stort problem. Finns ju enorma områden i Stilla Havet där miljardtals ton plastsopor snurrar runt, för att sedan brytas sönder i små plastpartiklar som förgiftar fiskar och andra djur, och i slutänden oss människor.

Men som Pär, Sten-Åke mflr. berört lite innan; vad är orsak och konsekvens, och vilka åtgärder skall vi ta till som verkningsfullt löser de riktiga (ofta globala) problemen?

Här i Sverige, men ibland även här inom EU, så har vi ofta en viss naiv syn på det hela. Vi verkar tro att problemen är svenska eller europeiska, och verkar inte förstå det här med globala problem. Varken nedskräpning i haven eller CO2 i luften, bryr sig om några gränser.

Vad gör vi här då för att fixa plastnedskräpningen i haven? Jo, vi förbjuder barnen att använda plastsugrör på kalsen!

Suck...

En intressant och tankeväckande kommentar om dagens miljöpolitik, som i bästa stunder är verkningslös för miljön, men ibland tom. är kontraproduktiv: https://youtu.be/cWsnJ_JtDpA
 

Bengf

Aktiv medlem
Så här ser västsverige ut varje vår efter höst och vinter stormar. Detta nöts ner till microplast några micrometer stora partiklar.
Tycker ni det är OK. Jag gör det inte. Den västkust jag älskade att dyka längs finns inte i dag. Finns ihelt enkelt inte längre.Det har inte blivit bättre utan sämre.
Är detta den värld vi vill våra barn skall ärva?
Det är svårt att ta in denna otroliga nedskräpning i haven som sker, redan under 60-talet när jag som 12-årig skolpojke åkte på skolresa till Kolmården så var det en elev som slängde ut en flaska från bussen, läraren upptäckte det hela, bussen fick stanna och eleven fick gå ut och hämta flaskan, jag glömmer aldrig denna händelse, sedan må jag säkert ha slarvat i bland. det var inte ovanligt annars förr i tiden att det slängdes saker i sjön, man dumpade rätt så mycket, det var liksom tillåtet på något sätt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja men det är mycket problematisk det med. Staten Sverige har givit miljöbilspremier i form av skattereduktion till individer som köpt miljöbilar för att få individer att köpa fordon som är mindre skadliga för klimatet och sedan när man kollar vad som hänt efter ett tag så upptäcker man att dessa individer i en förvånande grad tydligen sålt dessa vidare till Norge [...].
Det i sig är ju inte sämre för miljö och klimat på jorden än om bilarna stannat kvar i Sverige. Och fortfarande bättre än om det var en fossilbil som såldes ny

Men jag håller med om att central styrning via skatter mm är en väldigt trögrörlig och svårprognostiserad styrform. Effekten av ett beslut blir uppenbar långt efter beslutet.
 
ANNONS