Annons
Gammal 2019-08-26, 18:39
Spesam

Analogt och skanning, varför?
Jag har inte fotat analogt på 15 år, men har två bra kameror så nu tänkte jag att jag skulle använda dem. Jag har noterat att många som fotar analogt scannar filmen sedan. Varför det? Varför vill man ha en digital bild av ett analogt foto?

Andra bra tips för vad man gör med sin analoga framkallade film emottages. Det var ett tag sedan jag höll på med detta.
Gammal 2019-08-26, 19:16
Tonyeagle

Kanske för...
Öpir skrev: Jag har inte fotat analogt på 15 år, men har två bra kameror så nu tänkte jag att jag skulle använda dem. Jag har noterat att många som fotar analogt scannar filmen sedan. Varför det? Varför vill man ha en digital bild av ett analogt foto?

Andra bra tips för vad man gör med sin analoga framkallade film emottages. Det var ett tag sedan jag höll på med detta.
Kanske för att presentera på nätet eller för att beställa en kopia gjort på ljuskänsligt papper? Beställer du via de vanliga tjänsterna så gors kopiorna på vanligt fotopapper. Givetvis kan du beställa inkjetkopior också men detta är inte standard utan dyrare. Kanske en del tycker att uttrycket i det analoga originalet är bättre? Det är upp till dig att bedöma!
Gammal 2019-08-26, 19:23
jonas18z

Öpir skrev: Jag har inte fotat analogt på 15 år, men har två bra kameror så nu tänkte jag att jag skulle använda dem. Jag har noterat att många som fotar analogt scannar filmen sedan. Varför det? Varför vill man ha en digital bild av ett analogt foto?

Det väl inte många som gör analoga förstoringar idag och då kan du lika gärna scanna den om du vill visa.
Gammal 2019-08-26, 19:30
Tonyeagle

De flesta
De flesta förstoringar idag göts analogt! Men via digitalt inskickade bilder! Man belyser ljuskänsligt papper med en typ av ljuskanon och framkallar med vätskor precis som förr i tiden.
Gammal 2019-08-26, 22:16
moderskeppet

Är det inte lite som med musik? Du kan plocka fram ett gammalt analogt instrument bara för du uppskattar känslan/tonen/stilen det ger dig. Men, du kan ändå sprida resultatet digitalt, du behöver inte ge ut det på kassettband.

Typ.

Då sker en digitalisering någonstans i processen. Skaparen väljer var den linjen går.
Gammal 2019-08-27, 07:48
Colonel Bogey

Öpir skrev: Jag har noterat att många som fotar analogt scannar filmen sedan. Varför det?
Jag kan förstå det. Den analoga processen från film till bra förstoring är jobbig, en värld för sig. Dels bara ha ett mörkrum, det är några kvadratmeter att avvara och en hel del utrustning att hålla igång. Sen är det svårt, kopist var ett respekterat yrke. Trots att jag höll på rätt intensivt i kanske 20 år kom jag inte i närheten av vad en god kopist kunde göra. Och sedan strulet med färgkopiering! Få inställningarna rätt, rätt temperatur på baden etc etc.

Att framkalla en rulle svartvitt själv är en baggis och färgfilm går fortfarande att lämna in. Om man sen kan scanna in negativen med OK kvalitet så har man kontroll på resten av processen med några drag i reglagen på sitt bildbehandlingsprogram i stället för timtals experimenterande med provremsor.

Men respekt till dom som gör det fortfarande!
Gammal 2019-08-27, 08:15
Canalog

Colonel Bogey skrev: Jag kan förstå det. Den analoga processen från film till bra förstoring är jobbig, en värld för sig. Dels bara ha ett mörkrum, det är några kvadratmeter att avvara och en hel del utrustning att hålla igång. Sen är det svårt, kopist var ett respekterat yrke. Trots att jag höll på rätt intensivt i kanske 20 år kom jag inte i närheten av vad en god kopist kunde göra. Och sedan strulet med färgkopiering! Få inställningarna rätt, rätt temperatur på baden etc etc.

Att framkalla en rulle svartvitt själv är en baggis och färgfilm går fortfarande att lämna in. Om man sen kan scanna in negativen med OK kvalitet så har man kontroll på resten av processen med några drag i reglagen på sitt bildbehandlingsprogram i stället för timtals experimenterande med provremsor.

Men respekt till dom som gör det fortfarande!
Bra formulerat David! Och jag håller med dig helt...vi som i verkligheten har sett i a f en del av den gamla analoga världen, tycker många av oss att det är roligt att fota analogt igen - jag också!
/B
Gammal 2019-08-27, 09:34
apersson850

Jag begriper det inte. Jag ser på mig själv att jag har blivit bättre på att fotografera på grund av att jag har råd att öva mer, nu när det är digitalt och inte kostar kronor för varje bild, utan bara ören.

Jag vill inte skapa bilder bara för att det ska vara så svårt som möjligt. Då kunde jag ju försökt mig på oljemålningar eller nåt sånt istället. Jag vill att det ska vara effektivt att kunna skapa bilder som berättar den historia jag vill få fram. Jag vill kunna öva för att få just den bilden, i just det ögonblicket. Jag vill ha feedback så jag ser att det där blev inte heller rätt, så på det igen med någon annan metod. Eller att där satt den, precis som jag ville ha den.
Gammal 2019-08-27, 10:47
Sven Blomquist

Tysk sanning
Varför göra något enkelt när man kan göra det komplicerat, vackert och svårt1?
Gammal 2019-08-27, 12:40
fotobollfoto

Sedan jag blev digital för tio år sedan känner jag ingen längtan tillbaka. Visst var det roligt förr (det analoga), men det är minst lika roligt nu (det digitala).
Jag har en analog EOS 500 som funkar med alla mina objektiv, men känner ingen lockelse att stoppa film i den.

Vad som lite grann ligger och gror dock, är tanken att skrämma liv i pappas Nikon F2. Det skulle vara kul att så där med finmekanikens hjälp skapa bilder. Eller åtminstone kul att försöka igen. Möjligen. Lite lockande. Det är ju en fantastiskt fin pjäs gamla F2
Gammal 2019-08-27, 12:51
Erik Schalin

Jag har längtan tillbaka till mörkrummet men .... nej
O att fota digitalt för att scanna o printa digitalt. Ser ingen mening med det.

Handlar mer om att kunna säga att man fotat analogt.
Sen finns de dem som säger att de jobbar noggrannare för att de har färre rutor.
O så finns de dem som kommer hem med flera tusen bilder från ett bröllop. O vissa som visas upp av dessa skulle jag aldrig få för mig att hänga på en vägg.
Gammal 2019-08-27, 12:51
Spesam

apersson850 skrev:
Jag vill inte skapa bilder bara för att det ska vara så svårt som möjligt. Då kunde jag ju försökt mig på oljemålningar eller nåt sånt istället. Jag vill att det ska vara effektivt att kunna skapa bilder som berättar den historia jag vill få fram. Jag vill kunna öva för att få just den bilden, i just det ögonblicket. Jag vill ha feedback så jag ser att det där blev inte heller rätt, så på det igen med någon annan metod. Eller att där satt den, precis som jag ville ha den.
Ja, precis och det var därför som jag fotat digitalt. Jag hade inte lärt mig fota alls annars. Men nu vill jag testa på old school.
Gammal 2019-08-27, 12:55
Spesam

fotobollfoto skrev: Vad som lite grann ligger och gror dock, är tanken att skrämma liv i pappas Nikon F2. Det skulle vara kul att så där med finmekanikens hjälp skapa bilder. Eller åtminstone kul att försöka igen. Möjligen. Lite lockande. Det är ju en fantastiskt fin pjäs gamla F2
Ja, det är här det analoga kommer in i bilden. Jag har en Miranda från 70-talet. Man måste ställa in allt själv och jag vill minnas att bilderna blir skarpa och fina.
Gammal 2019-08-27, 13:09
fotobollfoto

Spesam skrev: Ja, det är här det analoga kommer in i bilden. Jag har en Miranda från 70-talet. Man måste ställa in allt själv och jag vill minnas att bilderna blir skarpa och fina.
... och skulle jag då ta några rullar med Nikonen då skulle jag absolut digitalisera negativen efteråt. Apropå ämnet för tråden. Det är ju i den digitala världen som mina bilder blir tillgängliga för betraktning.
Gammal 2019-08-27, 15:33
PMD

Spesam skrev: Ja, det är här det analoga kommer in i bilden. Jag har en Miranda från 70-talet. Man måste ställa in allt själv och jag vill minnas att bilderna blir skarpa och fina.
Det är kul med finmekanik. Det kan vara ett nöje att hantera och manövrera en välbyggd helmekanisk kamera, men om skarpa bilder är det primära så föreslår jag en kamera med autofokus. Det finns mängder av sådana på begagnatmarknaden till låga priser. Systemkameror med AF har ju funnits i cirka 35 år.
Besvara

Bokmärken

Taggar
analogt , scanning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.

Elinchrom ELB 500 TTL