Gammal 2019-08-31, 11:52
larsborg

fotobollfoto skrev: Må så vara. Men Greta fick med sig flera som strejkade av samma anledning.
I .
Strejka utan seriös kunskap, ger inget resultat, det var helt enkelt "coolt" att ansluta sig.
Unga tror sig kunna förändra världen, nej, så enkelt har det aldrig varit!
Gammal 2019-08-31, 13:38
fotobollfoto

PMD skrev: Drabbade den strejken någon annan än de strejkande?
Ja, den drabbar det samhälle som har bestämt att barn ska gå i skolan.

Men vill man så kan man ju kalla det demonstration istället.
Gammal 2019-08-31, 13:43
fotobollfoto

larsborg skrev: Strejka utan seriös kunskap, ger inget resultat, det var helt enkelt "coolt" att ansluta sig.
Unga tror sig kunna förändra världen, nej, så enkelt har det aldrig varit!
Det finns många unga som har förändrat vår värld på olika vis.

Facebook och Spotify är två exempel där skolungdomar skapat något stort och annorlunda
Gammal 2019-08-31, 16:34
gatosi

alfin skrev: Om Katja fortfarande läser tråden, så läs Compatibility update per 29 aug för din skärm:

https://www.eizoglobal.com/support/d...el/CX240#tab01

Läsa och läsa...
Men länken är noterad. Tack!
Gammal 2019-08-31, 16:56
larsborg

fotobollfoto skrev: Det finns många unga som har förändrat vår värld på olika vis.

Facebook och Spotify är två exempel där skolungdomar skapat något stort och annorlunda
Skolungdomar skulle ha skapat t.ex. Facebook och Spotify?
Var får du dina påstående ifrån?
Skoltidnimg för årskurs 9?
Startades snarare av innovativa tekniknördar, i relativt vuxen ålder, alltså inga yrvakna skolungdomar. -:) -:)
Gammal 2019-08-31, 17:45
PMD

fotobollfoto skrev: Ja, den drabbar det samhälle som har bestämt att barn ska gå i skolan.
Inte speciellt mycket, va?
Gammal 2019-08-31, 19:55
ErlandH

Flash Gordon skrev: När jag började dyka på 70-talets början var havet utanför platser som Måseskär, Vinga ,Kosteröarna fulla av liv.
Vid matade torskar på över metern utanf ör Måseskär med krossade sjöborrar för hand under 70-talet. Som röjdykare under 1977 var det många hundra dyk. Då fanns det mesta av detta fortfarande där.
Sedan som seglare och dykare besökte jag många av dessa platser och såg hur havet förlorade sitt liv.
Döda bottenhålor utan syre som bara luktar ruttna ägg. Till och med genom masken.
Där planktonen ligger som snö på botten. En miljö där inte mycket kan leva.
Intressant. Råkade lyssna på ett program i P1 häromdagen om Ivöfjorden där man beskrev ganska exakt motsatt utveckling. Hur havet som för några decennier sedan var helt dött nu sjuder av liv och stor artrikedom.
Gammal 2019-08-31, 20:00
ErlandH

larsborg skrev: Skolungdomar skulle ha skapat t.ex. Facebook och Spotify?
Var får du dina påstående ifrån?
Skoltidnimg för årskurs 9?
Startades snarare av innovativa tekniknördar, i relativt vuxen ålder, alltså inga yrvakna skolungdomar. -:) -:)
Daniel Ek var 19 när han kom på Spotify. Mark Zuckerberg var 19 när han lanserade Facebook.
Gammal 2019-08-31, 20:15
larsborg

ErlandH skrev: Daniel Ek var 19 när han kom på Spotify. Mark Zuckerberg var 19 när han lanserade Facebook.
Jag skrev "relativt vuxen ålder", är det någon skillnad?
Zuckerberg gick på universitet, ingen skolungdom, då är man ofta 19 år eller äldre. Facebook lånade sitt namn från en sk facebook, där de högskolestuderanden hade adresser till andra studerande på universitet.
Nu är vi väl klart utanför rubriken på tråden, "Digitalfotografi ....."?
Gammal 2019-08-31, 20:35
afe

Den här tråden har inte hållt sig till ämnet på evigheter, så det gör väl inte så mycket om den spårar ur ytterligare ;)
Gammal 2019-08-31, 20:49
larsborg

afe skrev: Den här tråden har inte hållt sig till ämnet på evigheter, så det gör väl inte så mycket om den spårar ur ytterligare ;)
-:) -:) Det börjar med Digitalfotografi, rullar in på Facebook, ...... fortsätter på ..... ?
Gammal 2019-08-31, 21:22
fotobollfoto

PMD skrev: Inte speciellt mycket, va?
Jag har kollegor som inte kunnat göra en familjesemester på samma sätt de brukat. Barnen vägrar flyga!

Det kallas Greta-effekten.
Gammal 2019-08-31, 23:27
PMD

fotobollfoto skrev: Jag har kollegor som inte kunnat göra en familjesemester på samma sätt de brukat. Barnen vägrar flyga!

Det kallas Greta-effekten.
Om samhället har bestämt att barnen ska gå i skolan så kan de väl inte ut och flyga på semester? Den där effekten tycks vara tvärtemot den drabbning du nämnde i #182.
Gammal 2019-09-01, 05:50
fotobollfoto

PMD skrev: Om samhället har bestämt att barnen ska gå i skolan så kan de väl inte ut och flyga på semester? Den där effekten tycks vara tvärtemot den drabbning du nämnde i #182.
Kanske inte tvärt emot precis.
Men jag gav exempel på en annan effekt som drabbar samhället och dess invånare
Gammal 2019-09-01, 07:54
Bengf

För att återgå till trådens ursprung som TS beskriver, så känner jag igen mig till flera delar, även förutom kalibrerings problemen då som tydligen kan förekomma. Jag upplevde dock inga större problem med det gamla analoga sättet, det var för mig ganska så enkelt, man väntade en vecka på 10X15 bilder ( hade visserligen en period med egna framkallningar och tog fram bilder i fotoklubbens utrustning, det var förstås rätt så omständligt och tog sin tid, krävde rätt så mycket tålamod förstås )

Dia-bilder blev ett nytt steg med inköp av projektor, dukar osv, strykbrädan fick bli ett skapligt höj och sänkbar detalj för projektorn. med datorns ingång så hände mycket då i början, med flera byten för utvecklingen var så snabb med stora skillnader nästan varje år, det kostade så klart pengar att försöka hänga med, en HP-skrivare med 2 patroner kunde dock hänga med ovanligt länge, men min dyra Canon skrivare börjar att krångla nu MG8250 med för klena patroner på 7ml ( 6st )

Bilder på skiva krävde nyköp av dvd spelare, som inte blev så bra på 28 tums TV, lite bättre med tidiga platt tv, men inte så värst bra det eller, som sagt mycket behövdes bytas, Ny Foto skärm blev det 2012 så den hänger med ännu, samtidigt som lokala affären byggde ihop en Dator med dyr SSD disk, klart man tänker när detta skall braka ihop, och skall jag se mig om efter ny skrivare. det kunde vara enklare förr, men mycket är också bra i dag, fast det kostar lite pengar.
//Bengt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:44.

Elinchrom ELB 500 TTL