Annons

Bästa fotomagasinen 2019

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabbsan

Ny medlem
Jag hittade en tråd från 2002 där någon frågade om de bästa magasinen och av de svenska gillade många FOTO. Dock upptäckte jag ganska snabbt att den lades ner 2015.
Så jag undrar vad ni föredrar idag? Helst av de svenska, engelska fungerar bra det med men är ute efter en prenumeration vilken kan vara knepigare med utländska.

Jag har ägt en DSLR i över 10 år men har använt den i perioder, mest sommartid. Kan en del men samtidigt känns det som att jag har ingen aning om vad jag håller på med. Så tänkte att ett fotomagasin i brevlådan regelbundet kanske kan få upp motivationen mer och skapa ett lite mer passivt lärande. Det mesta kan man ju kolla upp på nätet men det blir mest när det är något specifikt jag undrar över.
Så tidningar som är på en extremt avancerad nivå är väl kanske inte det jag är ute efter.
Så vad rekommenderar ni?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag använder Readly och läser mina fototidningar, svenska, engelska, tyska via en Ipad. Du får väldigt många tidningar för de 99:- det kostar per månad. Annars så tycker jag Kamera & Bild sant Fotosidans magasin är de som är bäst.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Skulle tro att om målet är att lära sig (tekniken bakom) fotografering, är väl böcker ett bättre alternativ, än tidningar !? Själv har jag avslutat alla prenumerationer (utom på en), då de flesta är så väldigt koncentrerade på nya kameror och tekniktester. Jag är av den uppfattningen att (i mitt fall) spelar det ingen roll om jag köper en nyare kamera (eller gluggar) än det jag redan har, då begränsningarna i mitt bildskapande inte ligger i tekniken (hårdvaran), utan begränsningen ligger hos den som (för det mesta) befinner sig bakom sökaren, i mitt fall jag själv.

Så mitt tips är att satsa på några bra böcker istället för att bara (luras att) köpa nyare prylar, i tron att det på något sätt skulle få en (medioker) amatör att få till bättre bilder, det är bara att lura sig själv, (tycker jag i alla fall). Naturligtvis utgår jag från mig själv, för tydlighetens skull.

Det som kommer att ske är att man tar likadana bilder som med den äldre utrustningen, men med en nyare (och dyrare) kamerautrustning. Bildresultatet skulle säkert inte gå att urskilja ens för ett tränat öga, mellan den nyaste och en kamera som har ett tiotal år bakom sig, om dom var tagna av samma fotograf vid samma tillfälle och på samma motiv, utsnitt, upplösning, och övriga inställningar.

Jag skrev inledningsvis att jag avslutat alla mina prenumerationer utom en, och vilken är det som jag fortfarande prenumererar på, kanske den uppmärksamme frågar sig !? Jo, jag prenumererar på en tidskrift som heter CAMERA NATURA av i huvudsak två skäl; Mitt fotografiska intresse är (tyvärr) ganska begränsat till natur och landskapsfotografi. Det andra skälet är att CAMERA NATURA är så underbart befriad från allt vad teknik heter, och man koncentrerar sig på BILDEN istället, och därför har jag valt att fortsätta min prenumeration på nämnda CAMERA NATURA.

Precis som TS är inne på, så finns det mesta man kan tänka sig behöva på nätet, och om hon vill spara en slant vill jag slå ett slag för en sajt som heter https://photographylife.com/ (på engelska). Där finns nog det mesta hon behöver för att utveckla sin teknik inom det fotografiska (och även en massa tester), helt kostnadsfritt. Prenumerera på photographylife (kostnadsfritt) och lägg dina pengar på CAMERA NATURA istället ;-).
 

Gabbsan

Ny medlem
Skulle tro att om målet är att lära sig (tekniken bakom) fotografering, är väl böcker ett bättre alternativ, än tidningar !? Själv har jag avslutat alla prenumerationer (utom på en), då de flesta är så väldigt koncentrerade på nya kameror och tekniktester. Jag är av den uppfattningen att (i mitt fall) spelar det ingen roll om jag köper en nyare kamera (eller gluggar) än det jag redan har, då begränsningarna i mitt bildskapande inte ligger i tekniken (hårdvaran), utan begränsningen ligger hos den som (för det mesta) befinner sig bakom sökaren, i mitt fall jag själv.

Så mitt tips är att satsa på några bra böcker istället för att bara (luras att) köpa nyare prylar, i tron att det på något sätt skulle få en (medioker) amatör att få till bättre bilder, det är bara att lura sig själv, (tycker jag i alla fall). Naturligtvis utgår jag från mig själv, för tydlighetens skull.

Det som kommer att ske är att man tar likadana bilder som med den äldre utrustningen, men med en nyare (och dyrare) kamerautrustning. Bildresultatet skulle säkert inte gå att urskilja ens för ett tränat öga, mellan den nyaste och en kamera som har ett tiotal år bakom sig, om dom var tagna av samma fotograf vid samma tillfälle och på samma motiv, utsnitt, upplösning, och övriga inställningar.

Jag skrev inledningsvis att jag avslutat alla mina prenumerationer utom en, och vilken är det som jag fortfarande prenumererar på, kanske den uppmärksamme frågar sig !? Jo, jag prenumererar på en tidskrift som heter CAMERA NATURA av i huvudsak två skäl; Mitt fotografiska intresse är (tyvärr) ganska begränsat till natur och landskapsfotografi. Det andra skälet är att CAMERA NATURA är så underbart befriad från allt vad teknik heter, och man koncentrerar sig på BILDEN istället, och därför har jag valt att fortsätta min prenumeration på nämnda CAMERA NATURA.

Precis som TS är inne på, så finns det mesta man kan tänka sig behöva på nätet, och om hon vill spara en slant vill jag slå ett slag för en sajt som heter https://photographylife.com/ (på engelska). Där finns nog det mesta hon behöver för att utveckla sin teknik inom det fotografiska (och även en massa tester), helt kostnadsfritt. Prenumerera på photographylife (kostnadsfritt) och lägg dina pengar på CAMERA NATURA istället ;-).
Ja helt klart är böcker bättre om man rent ska lära sig. Eller ännu hellre kurser (som ej finns att hitta i närheten heller såklart :/) Men jag är intresserad av ett magasin/tidning för det är viss del underhållning och viss del lärdom av saker jag kanske annars inte skulle kollat upp. Något mer avslappnat jag kan sitta på soffan och bläddra igenom, det man egentligen har sådana tidningar till. Dock brukar det väl finnas artiklar ibland där de som inte är super erfarna kan lära sig något. Jag är inte heller särskilt intresserad av kamera- och utrustningstester, sådant kollar man väl upp vid de få tillfällen man är intresserad av något nytt.
Camera Natura låter ju intressant då mitt intresse också ligger i naturfoto, ska kolla upp den. :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Camera Natura låter ju intressant då mitt intresse också ligger i naturfoto, ska kolla upp den. :)
Kan kort nämna att jag köpte ett ex. av samtliga (tillgängliga) utgåvor som kommit ut sedan starten på ett bräde, (det blev fyra (4) kartonger, om det är någonting som kan hjälpa dig i någon riktning vad det gäller ett beslut för din del 😂😉.

F ö kan jag nämna att CAMERA NATURA kallas för världens vackraste tidskrift 😉.
 

PMD

Aktiv medlem
Men jag är intresserad av ett magasin/tidning för det är viss del underhållning och viss del lärdom av saker jag kanske annars inte skulle kollat upp. Något mer avslappnat jag kan sitta på soffan och bläddra igenom, det man egentligen har sådana tidningar till. Dock brukar det väl finnas artiklar ibland där de som inte är super erfarna kan lära sig något. Jag är inte heller särskilt intresserad av kamera- och utrustningstester, sådant kollar man väl upp vid de få tillfällen man är intresserad av något nytt.
Jodå, det brukar förekomma artiklar i fototidningar om hur man gör både ditten och datten, så jag tycker nog att din idé om "passivt lärande" är bra. Notera dock att när du har läst en bra fototidning i flera år så börjar den typen av artiklar kännas lite onödiga ("det där kan jag ju redan"), men då får du helt enkelt koncentrera dig på artiklar om prylar eller kanske artiklar om fotografer. :)

Sen FOTO lades ner har jag inte prenumererat på någon fototidning, men en period (eller snarare flera perioder) prenumererade jag på Kamera&Bild och den kan jag nog rekommendera för dina ändamål.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tycker också Readly är bra, tidningarnas Spotify. Det är inspirerande att bläddra i olika fotomagasin, plocka lite här o där. Sedan finns det andra magasin, lite beroende på vad man är intresserad av. Det finns också olika editions, tex svartvitt foto, redigering mm. Är man intresserad av inredning, bröllop, natur och porträtt finns det hur mycket som helst. Även fototidningar riktade till pros.

Är man intresserad av Kamera & Bild finns det 83 nummer tillgängliga. Det finns alltså väldigt mycket att plöja igenom :)

Vill man lära sig mer om tex redigering är Youtube riktigt bra, finns hur mycket som helst.
 

Bengf

Aktiv medlem
Efter åratal av prenumerant av Foto, även någon kort tid med Kamera & Bild och vissa lösnummer av andra exemplar, så har jag kört länge nu med Fotosidans Magasin, som har en bra blandad mix av reportage, och fotoskolor och inte minst alla objektiv tester. Visst man kan hitta det mesta på nätet, vilket man också spanar in tills ögona blöder, jag är uppvuxen med tidningar och tycker det är trevligt, har aldrig sett något provocerande mellan teknik, kamera tester och läran om bilder, det ena behöver inte utesluta det andra tycker jag. Önskar förstås pensions rabatter så man vet inte hur länge man kan hänga med, det är ju avgifter till både höger och vänster i dag, telefon,internett, och TV-kanaler, det kostar att hänga med. Får Dagens Arbete en gång per månad, och häpnas över dom fina bilderna som fins med.
 
ANNONS