Annons
Gammal 2019-08-17, 12:52
M7_21

PeterWem skrev: Har nu fått två svar från Länsstyrelsen. Ett snabbt och felaktigt och därefter de tre besluten för de tre slotten. För Drottningholm gäller:
Länsstyrelsen beslutar också om förbud mot att göra avbildningar (inkl. fotografering), beskrivningar eller mätningar inom slottet och i högvaktsförläggningen.

Flygfotoförbudet för Drottningholms slott ser ut att sakna grund, vilket bör vara anledningen till att flygfotoförbud inte upptagits i de två anmälningar som gjorts mot drönarpiloter. Mer kött på benen får jag efter att ha hört med rätt person för kungliga hemsidan om hur man tänkt.

För Stockholms slott har delar avbildningsförbud. Bland annat inne i slottet, på Logården och På inre borggården då avsteg från tillträdesförbudet inte är meddelat.

Ståthållarämbetet får skapa undantag för förbuden. T.ex. är det vid Stockholms slott skyltat vid Logården att det råder fotoförbud inom skyddsobjektet och inte utifrån och in.

Tidigare diskussion om Stockholms slott och fotoförbud har behandlats här https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110514
Tack för bra info!
Gammal 2019-08-17, 18:25
PMD

PeterWem skrev: För Drottningholm gäller:
Länsstyrelsen beslutar också om förbud mot att göra avbildningar (inkl. fotografering), beskrivningar eller mätningar inom slottet och i högvaktsförläggningen.
Bör man tolka "inom slottet" som att det råder avbildningsförbud innanför slottets väggar och att det är fritt fram att fotografera utomhus på slottsområdet?

Flygfotoförbudet för Drottningholms slott ser ut att sakna grund, vilket bör vara anledningen till att flygfotoförbud inte upptagits i de två anmälningar som gjorts mot drönarpiloter.
Syftar du på vad hovet hävdar på websidan som länkas till i inlägg #14?
Gammal 2019-08-17, 19:08
PeterWem

PMD skrev: Bör man tolka "inom slottet" som att det råder avbildningsförbud innanför slottets väggar och att det är fritt fram att fotografera utomhus på slottsområdet?

Syftar du på vad hovet hävdar på websidan som länkas till i inlägg #14?
Det finns en bilaga med karta över skyddsobjektet som jag inte fick tilldelad mig. Jag antar att det är markerat var gränsen börjar för objektet. För övrigt får undantag meddelas.
Svar ja på din andra fråga. Får väl ett svar i nästa vecka.
Gammal 2019-10-20, 11:53
PeterK

kingfisher skrev: Jag antar att 50meters begränsningen endast gäller när flygplatsen har öppet,
Måndag till fredag kl. 07.00–22.00,
lördag kl. 09.00–17.00 och söndag kl.12.00-22.00
Följande gäller från Bromma mornar:
Måndag - Lördag: Till och med 07:45
Söndag: till och med 11:45
Gammal 2019-10-20, 12:00
PeterK

Drönare Gustaf Adolfs torg
Någon som vet om man får flyga på Gustaf Sdoöfs torg utanför Rosenbad och operan? Jag behöver ta en bild ca 5 m upp i luften.
Gammal 2019-10-20, 19:07
PeterK

PeterK skrev: Någon som vet om man får flyga på Gustaf Sdoöfs torg utanför Rosenbad och operan? Jag behöver ta en bild ca 5 m upp i luften.
Gustaf Adolfstorg skall det vara.
Gammal 2019-10-21, 10:13
apersson850

Om inte annat går ett sådant foto att lösa med en trappstege och några som håller i.
Gammal 2019-10-21, 15:10
PMD

Eller med en fotomast om man har ont om vänner som vill hålla i.

Det är kanske lite i dyraste laget att köpa en mast för ett enda tillfälle, men det kanske går att hyra sådana?

Tillägg: På Tradera finns denna mast/stativ med utropspris 500 kr. Maxhöjd dryga 7 meter.
Gammal 2019-11-06, 13:16
scrappy

Gällande Bromma o helikoptrar i Gamla stan
Så här säger Brommatornet:
Bromma kontrollzon, CTR, är upprättad följande tider, dvs den tid då tornet är öppet:
Mån-fre 0645-2200 lokal tid.
Lör 0845-1700 lokal tid.
Sön 1145-2200 lokal tid.

Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga upp till 120 m.

OM ni ska flyga utanför de tider angivna ovan måste ni iaf kontakta tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan för Försvarsmakten.
Ring direkt till tornet tidigast 24 timmar innan ni avser flyga för att kontrolla eventuell extra öppethållning.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61

Tänk även på de områden som finns runt helikopterflygplatserna i Stockholm, dessa är aktiva H24.

Helikopterplattan är visserligen borttagen men flygplatsen är öppen enligt Arlanda helikopter så drönarkartan stämmer. De använder en boj på Riddarfjärden och helikopter med ponton kan landa där. Därför måste man kontakta Arlanda helikopter innan man flyger i området.
Gammal 2019-11-06, 18:40
M7_21

scrappy skrev: Så här säger Brommatornet:
Bromma kontrollzon, CTR, är upprättad följande tider, dvs den tid då tornet är öppet:
Mån-fre 0645-2200 lokal tid.
Lör 0845-1700 lokal tid.
Sön 1145-2200 lokal tid.

Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga upp till 120 m.

OM ni ska flyga utanför de tider angivna ovan måste ni iaf kontakta tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan för Försvarsmakten.
Ring direkt till tornet tidigast 24 timmar innan ni avser flyga för att kontrolla eventuell extra öppethållning.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61

Tänk även på de områden som finns runt helikopterflygplatserna i Stockholm, dessa är aktiva H24.

Helikopterplattan är visserligen borttagen men flygplatsen är öppen enligt Arlanda helikopter så drönarkartan stämmer. De använder en boj på Riddarfjärden och helikopter med ponton kan landa där. Därför måste man kontakta Arlanda helikopter innan man flyger i området.
191106
Stort tack för din info! Bra!
Gammal 2019-11-07, 09:32
PeterK

PMD skrev: Eller med en fotomast om man har ont om vänner som vill hålla i.

Det är kanske lite i dyraste laget att köpa en mast för ett enda tillfälle, men det kanske går att hyra sådana?

Tillägg: På Tradera finns denna mast/stativ med utropspris 500 kr. Maxhöjd dryga 7 meter.
Stort tack, jag köpte den :-)
Gammal 2019-11-07, 09:36
PeterK

Bromma
Jag kontaktade Bromma och det var inga problem. Dock hade jag lite problem med DJI men det löste sig också genom ansökan om upplåsning av Mavic 2.

Ett råd, vid ansökan på DJI siten, är att öka radien och höjden en del så du får mer flexibilitet samt kolla noga på svaret från DJI så dr öppnat upp korrekta koordinater och höjd.

På grund av det har jag Brommaplan kvar som förhoppningsvis sker i helgen.

Dessutom är jag mycket glad att jag köpte zoom vilket för mig = flexibilitet :-)
Gammal 2019-11-07, 10:13
scrappy

PeterK skrev: Jag kontaktade Bromma och det var inga problem. Dock hade jag lite problem med DJI men det löste sig också genom ansökan om upplåsning av Mavic 2.

Ett råd, vid ansökan på DJI siten, är att öka radien och höjden en del så du får mer flexibilitet samt kolla noga på svaret från DJI så dr öppnat upp korrekta koordinater och höjd.

På grund av det har jag Brommaplan kvar som förhoppningsvis sker i helgen.

Dessutom är jag mycket glad att jag köpte zoom vilket för mig = flexibilitet :-)
Tack! Vilket område är det som kräver upplåsning? Är det för att kunna flyga upp till 120m? Har du adressen till DJI-siten?
Gammal 2019-11-07, 11:27
PeterK

scrappy skrev: Tack! Vilket område är det som kräver upplåsning? Är det för att kunna flyga upp till 120m? Har du adressen till DJI-siten?

https://www.dji.com/se/mobile/flysafe/custom-unlock

Jag fotar just nu i Bromma för en bok jag skriver. Har flugit lite runt om i Bromma samt runt Tranebergsbron och Minneberg. Jag försökte utan unlock men fick ”NFZ” i appen. Efter att ha testat att låsa upp själv lyckades jag på Alvikstorget och Brommaplan, men hade glömt extrabatterier så jag kunde inte fota klart Brommaplan. Sedan dess har jag inte lyckats någonstans utan begäran till DJI.
Gammal 2019-11-07, 12:49
scrappy

Glad
PeterK skrev: https://www.dji.com/se/mobile/flysafe/custom-unlock

Jag fotar just nu i Bromma för en bok jag skriver. Har flugit lite runt om i Bromma samt runt Tranebergsbron och Minneberg. Jag försökte utan unlock men fick ”NFZ” i appen. Efter att ha testat att låsa upp själv lyckades jag på Alvikstorget och Brommaplan, men hade glömt extrabatterier så jag kunde inte fota klart Brommaplan. Sedan dess har jag inte lyckats någonstans utan begäran till DJI.
Tackar så vänligast! Då är du ju inom Bromma CTR mindre än 5km från flygplatsen. I Gamla stan (> 5km) borde det väl gå utan upplåsning?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.

Miops Capsule360