Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägg upp dina obehandlade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

joppis

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Janne

Eftersom kameror har olika parametrar inlagda som kan tolkas av externa rawprogrammet så förstår jag fortfarande inte vad du vill med din begäran om att få en bild som inte är "påverkad". Din Nikon d2x och Nikons egen programvara har en tolkning, Camera raw har en annan. De metadata som följer med omhändertas olika. (därför vill Nikon att man skall använda deras eget rawprogram) Även rawprogrammen lägger en egen s-kurva , kontrastkurva eller så kan man välja en sådan själv. Är det en linjär uppräkning du är ute efter??? Dvs ingen kontrastpåverkan

Alla bilder är därför påverkade i en eller annan mening vad det gäller gamma, färguppräkning, skärpning, brusreducering, CA mm mm i rawprogrammet eller med hjälp av de metadata som hänger med från kameran.

Din kunskap om hur en digitalkamera fungerar verkar inte vara direkt uppdaterad , speciellt om du tror att kameran levererar en bild som inte är påverkad i en eller annan mening och motsvarar en "analog" bild.

Vi kan alltså inte följa din uppmaning
(hur gärna vi än vill) eftersom kameror och programvaror är olika


Mikael
Men snälla Mikael. Det handlar ju om att hålla sig inom ramen för vad som är skäligt när man säger "obehandlad". Vi kan väl bara komma överens om att man inte kan klistra in rådata från sensorn här på FS? Alltså "framkalla" din bild med minsta möjliga mån av efterbehandling. Vad är det som är så jobbigt? Jag tror inte jag har inte läst den andra tråden som Janne nämner i första inlägget utan såg denna tråd med nya ögon. Tyckte det var en kul idé. Ni måste ha haft en del dispyter i den andra tråden men varför inte hålla den diskussionen där? Jag kommer lägga in bilder här ikväll när jag kommit hem från jobbet! Bra initiativ Janne!
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Joel Höglund skrev:
Men snälla Mikael. Det handlar ju om att hålla sig inom ramen för vad som är skäligt när man säger "obehandlad". Vi kan väl bara komma överens om att man inte kan klistra in rådata från sensorn här på FS? Alltså "framkalla" din bild med minsta möjliga mån av efterbehandling. Vad är det som är så jobbigt? Jag tror inte jag har inte läst den andra tråden som Janne nämner i första inlägget utan såg denna tråd med nya ögon. Tyckte det var en kul idé. Ni måste ha haft en del dispyter i den andra tråden men varför inte hålla den diskussionen där? Jag kommer lägga in bilder här ikväll när jag kommit hem från jobbet! Bra initiativ Janne!
Vad är det för vits med det, berätta, varför inte köra enbart jpg från kameran istället??.Är det uppräkningarna från kamera eller extern programvara som skall ses/bedömmas/jämföras???
Mikael
 

Anders Östberg

Guest
Föreslår respektfullt att du ger upp här och använder din tid till något mer fruktbart. Dom som vill skapa och visa bilder på det här sättet kan väl få göra det. ;-)
 

Sleepless

Aktiv medlem
Så jävla tråkig inställning från vissa människor. Ta en bildjävel och lägg in i tråden utan att pilla med kurvor å sånt. Vad är problemet? Blir man så störd av den idéen så kan man väl gå och titta på tv eller nåt istället. Det måste alltid diskuteras och tjafsas hela jävla tiden. Det är så synd och förstör bara när folk som Janne försöker komma med roliga ideér till BILDtrådar.

Inte undra på att det är krig i världen.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
en bild...

100% crop oskärpt
E-300
ZD50-200mm/F2.8-3.5
Studio ver 1.51: High Function Mode med default-värden.

Brännvidd: 200mm
Känslighet: 200ISO
Slutare: 1/320s (auto)
Bländare: F4.5 (auto)
Vitbalans: Auto (auto)
Exp.mätning: ESP (auto)

Den återgivna bilden är på 400x400 pixels, dvs ytan utgör bara 1.9% av originalet som är på 3356x2500 pixels. Jag vill inte kalla bilden för obehandlad, eftersom jag ju har gjort en manuell RAW-konvertering, även om den i det här fallet kunde vara gjord i batchmode med default-inställningarna. Självklart har jag valt ut en bild med omtanke för att den ska se hyfsad ut i 100% crop. Hade den varit tagen med ISO100 hade den förmodligen dessutom haft en gnutta mindre brus.

Jag fotar RAW, främst för att kunna plocka max kvalitet ur exponeringarna, för att ibland rädda missöden med vitbalanseringen, samt att ha bättre kontroll över brusreduceringen. E-300 har ett svagare IR-filter, jmf med M8, så vitbalanseringewn kan vara nyckfull ibland, vilket gör att man ofta behöver göra en manuell WB-bestämning medelst en knapptryckning. E-300 har ingen annan brusreducering än för dark frame subtraction, så från ISO400 kan lite känsligt spakande med t.ex. NoiseWare behöva göras.

Nackdelen med att skjuta RAW, är dels att E-300 bara klarar 4 sådana i stöten, samt att man fyller CF-kortet så snabbt. Men med ett SanDisk Extreme III på 4GB, så klarar jag i alla fall en hel dag med RAW&JPEG utan att behöva byta kort.

Essens:
Jag tror inte en E-300 användare skulle komma på tanken att starta en tråd med aktuellt ursprung. Har man en tjurig E-300, så får man allt lära sig att jobba med RAW, annars tröttnar man nog på bildresultatet. Har man väl bemödat sig med att tämja en E-300, blir man dock någorlunda belönad med det genomgående goda bildresultatet. Som tur är, så är efterföljarna E-500, E-330 och E-400 väsentligt förbättrade gentemot de uppräknade svagheterna hos E-300.
 

Bilagor

Maverick

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nu börjar vi närma oss pudlens kärna - hur noggrann man är med att ställa in kameran inför varje exponering. För även om ingen vill medge det så är det de som det handlar här, eller hur?

För mig handlar det bara om att spika exponeringen, är den rätt - så fixar jag resten i efterhand. Så, nu var det sagt - så nu går jag och ställer mig i skamvrån ;)
Jag får nog leta rätt på ett jäkligt stort hörn, för när jag ska vara noggrann så ligger inte exponeringen "rätt". Klura på den...

/Maverick
(som på grund av att han inte tänker nollställa sina raw-konverterare kan delta i själva uppgiften)
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Kanske lägger upp en bild från 20D senare, men Janne, bara en fråga. På vilket sätt ska bilden förminskas? Valfritt?
1. Närmaste Granne
2. Bi-linjär
3. Bi-kubisk
4. Bi-kubisk mjukare
5. Bi-kubisk skarpare

Om man inte skärper något ser det ju inte så roligt ut i denna bildstorlek.
PS. jag föredrar alt 5.
 

Arleklint

Aktiv medlem
De får skärpa hur du vill. Att bilden måste skärpas är ju en effekt av att den förminskas.

Generellt sett är det mycket snack och lite bilder tycker jag ;)
 

philip svensson

Aktiv medlem
Den här tråden var ju rolig. jag hoppas alla har läst artikeln om bildbehandling som FS gjort, med samma RAW bild men olika fotografer som efterbehandlar den, det är ganska så intressant. det är väl ungefär det den här tråden handlar om, att en bild skapas inte bara genom att man tar kortet med kameran utan att den skapas också vid datorn i efterbehandlingen. Men jag tycker att Janne hade en kul idé där man ska lägga upp sina obehandlade bilder så får vi se vad alla tar för bilder, men detta säger ju inte så mycket när man inte ser slutresultatet... så för er som inte läst artikeln rekomenderar jag att göra det.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag skulle önska att det fanns en särskild bildpool/intressegrupp för bilder som är "direkt ur kameran". Här skulle det kunna ligga bilder som inte genomgått en mer eller mindre kraftig bearbetning i något bildbehandlingsprogram. Bildpoolen/gruppen kunde kanske tom heta just så. I uttrycket "direkt ur kameran" ingår för mig också (i princip) helt obeskurna bilder.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det jag retar mig på är att en hel del sätter ett likamedtecken mellan bildbehandling och manipulering.

Här, en bild fån Pentax K10D från RAW, framkallad med ACR från DNG auto avbockat. Tillsammans med jpg-filen ur kameran
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
citat: Men jag tycker att Janne hade en kul idé där man ska lägga upp sina obehandlade bilder så får vi se vad alla tar för bilder, men detta säger ju inte så mycket när man inte ser slutresultatet... så för er som inte läst artikeln rekomenderar jag att göra det. slut citat


Kommer att dra mig ur denna tråd men jag måste få kommentera vissa felaktigheter. Det finns inga obehandlade bilder, antingen har uppräkningen skett i kameran med de parametrar som ligger inlagda eller så räknas bilden upp externt med samma inställningar vilka är förmedlade via metadata eller så väljer man egna inställningar i programvaran.
Enda skillnaden om samma metadata används är i så fall programvarans förmåga att räkna fram en bild till det bättre eller sämre.Varför då inte lägga upp jpg bilder från kameran-de är desamma.
Vilket Jespers bild ovan illustrerar.

Mvh Mikael
 

forstheim

Aktiv medlem
För mig är bildbehandling när man gör ytterst små justeringar i ett bildbehandlingsprogram. Man kanske justerar konstrasten en aning, lägger på lite skärpa, eller tar bort störande dammpartiklar och dylikt. Manipulation för mig kan vara att beskära sin bild till kanske 60% av ursprunglig storlek, ändrar färger, retusherar bort en telefonstolpe etc.

Att jag har svårt att acceptera kraftig bildbehandling (eller snarare att bygga upp bilden i datorn) är förmodligen för att det kan vara så simpelt enkelt att göra vissa saker där. Exempelvis att beskära sina bilder till bästa tänkbara utsnitt är en sådan sak som i princip inte kräver ett dugg av fotografen. Att kunna åstadkomma samma utsnitt på plats genom att se det i sökaren är en helt annan grej tycker jag. Det kräver ett annat "fotografiskt öga" och en förmåga att också kunna ta snabba beslut i situationer/miljöer som kan vara allt annat än lugna. Samma sak är det med att känna sin kamera eller film och därefter utnyttja den på ett så optimalt sätt som möjligt. Att knäppa en massa bilder och sedan plocka in dem i datorn för att där "rädda" hälften av dem ger jag inte så mycket för faktiskt. Om vi nu diskuterar fotografiska bilder vill säga. Varför inte skapa en fotografisk bild direkt med kameran och därmed slippa lägga ner betydlig tid i ett bildbehandlingsprogram?

Det gick ju på filmens tid.. ;-)
 

Vevo

Aktiv medlem
Raw till jpg.
Vitbalansering gjord mot gråkort vid fototillfället.
Bilden är öppnad i ARC och rekommenderade inställningar använda. sRGB, förminskining och oskarp mask.
Exif finns kvar i bilden.
 

Bilagor

joppis

Aktiv medlem
JPEG från EOS 350D
Uppskärpning och kontrastökning direkt i kameran. sRGB. 75mm brännvidd. Bländare 5. ISO 100. Endast förminskad i datorn.
 

Bilagor

Bofoto2

Aktiv medlem
MWPhoto skrev:
Ja visst, men här är en i alla fall JPEG tagen i ADOBE RGB, nu i SRGB.AV 5.6TV 1/125VB Auto
Samma bild finns som den borde ses här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=859335&target=_blank#
Fin bild. Fin balans och glimten i ögat.
Bland det närmaste jag kommer är från Photokina på en tjej eller modell? Jpeg (hade bara ett 1Gb kort)SR (skak reducering) ton=bright autovitbalans 31mm(!) bl.6,7 1/15s och förminskad/uppskärpt:
 

Bilagor

ANNONS