Annons

Nikon på rymdfärjan!?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikB

Aktiv medlem
De har en stereo-Nikon också! Alldeles under det gula handtaget till vänster i bilden. Skulle tro att det är ett specialbygge... ;-)
 

ulltand

Aktiv medlem
Lorryquai skrev:
...Massor med döda pixlar och ränder...
Är det så att kameror som vi använder är programmerade att ta bort dessa döda pixlar?
Kanske döda pixlar är ganska vanligt, men vi ser dom aldrig?

Kanonkul bild iaf. Verkligen en hel del prylar dom har med.
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
AndersGbg skrev:
Thomas Reiter på rymdstationen ISS kör Nikon i alla fall:

http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/station/crew-14/html/iss014e08795.html

(Klicka på high-res för att kolla in alla roliga prylar på väggen)

Coolt med nikonprylar o så, men är det bara jag som reflekterar över hur jäkla stökigt det är ombord på stationen?? jag menar, om nu aftonbladets siffra på 900miljarder kr som hela projektet skulle kosta stämmer, så kunde de ju haft råd med en inredningsdesigner tycker man... :)
 

perjonsson

Medlem
Lorryquai skrev:

Kameran som tog denna bild behöver servas. Massor med döda pixlar och ränder.
I Rymden har du helt annat elektronik-slitage. Nu vet jag inte hur pass bra isolerad ISS är, men vanliga "consumer-grade"-komponenter överlever inte nödvändigtvis så länge i rymden. Typiskt går minnen jättesönder, och kan börja innehålla fel data.

Kan även tänka mig att man får slitage på sensorn i kameran också, även om den är optimerad för rymdbruk.

Strålning i rymden är otäckt, och kräver normalt specialval om saker ska överleva länge.
 
Johan Ahlbom skrev:
Coolt med nikonprylar o så, men är det bara jag som reflekterar över hur jäkla stökigt det är ombord på stationen?? jag menar, om nu aftonbladets siffra på 900miljarder kr som hela projektet skulle kosta stämmer, så kunde de ju haft råd med en inredningsdesigner tycker man... :)
Nästa generation av rymdfärjorna kommer vara bättre på den punkten, om Cecilia Hertz får som hon vill:
http://nyteknik.se/art/48357
 
ANNONS