Annons

Hm...en läxa för livet

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Efter att ha tillbringat julhelgen framför datorn och spanat in kameran på nätet med stort K slog jag till. Fick visserligen övertyga min hustru att nu skulle vi sluta gå till fotograf, jag skulle själv ta bilder på våra barn. Min hustru var tveksam och inte inte blev det bättre när jag talade om vad kameran skulle kosta...

Nåväl, i väg till posten och försökte få Ica personalen att lämna ut paketet trots att jag ännu inte hade fått avin. Jag hade kollat att man kunde hämta ut paket bara man har kollinummret. Ok, efter 20 minuters övertalning och växande kö bakom mig fick jag tag i paktet.

Hem, öppna paktet och ta ut Leican, montera objektivet...vilken känsla. Äntligen hade jag en superkamera som tar perfekta bilder...

Så kom då första helgen. Jag laddade kameran med första filmen och blev kanske stressad av hustru och tre barn som väntade fullt påklädda i hallen. -Jag skall bara ladda kameran, ropade jag för femte gången..

Vilket väder. Perfekt för fotografering. Tog nästan 20 kort på diverse motiv. Var helt övertygad om att allt stod rätt till. Väl hemma skulle jag spola tillbaka filmen och ta ut den.

Visst, filmen hade förmodligen inte fastnat på spolen. Därav 19 svarta bilder och en bild som föreställde kökslampan.:-(


Nu vet jag att det inte är kameran det hänger på utan minst lika mycket på fotografen.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Känner tyvärr igen mig

Jag har 'lyckats' göra precis samma sak. Tyvärr inte bara en gång utan flera. Dessutom har jag 'fotat' utan att ha film i kameran. Det blir jättebra bilder då kan jag berätta....
 

Roben

Aktiv medlem
Thomas, det blir ju samma film och framkallningskostnad. Billigare blir det om du gör 20 exponeringar PER ruta på hela rullen.
Då pratar vi ekonomi... ;-)
 

Fegraeus

Aktiv medlem
GAah! fasen vad surt.
Har själv gjort exakt samma tabbe.
Lärde mig av en vis man (pappa vet bäst) efter att jag dragit ungefär samma historia att alltid titta på veven när du drar fram filmen, så man ser att rullen verkligen rullar.

/Henrik Fegraeus
 

lotelo

Aktiv medlem
Alltid kul att läsa andras misstag=) Någon gång kanske jag törs erkänna varför mina fyra första rullar i Mamiyan blev oexponerade också om man får läsa andras tabbar lite oftare(fast filmen satt i rätt)..
 

Estethia

Aktiv medlem
jag är så glad att jag först gick i konstskola där det fanns åtminstånde ett par klantskallar *ler*... sen i fotoskola med en klantis och sen var jag fotolärare på högstadiet och gymnasiet.
så snacka om att jag fick lära mig av andras misstag.. hehe.

däremot brukar jag mobbas av min man för en grej. jag och batterier går inte ihop. vet inte hur många gånger jag stått med tomma batterier i blixt eller kamera och inte ett enda friskt batteri i väskan. och det har hänt till på råga på bröllop dessutom. *fniss*
snacka om dum man känner sig.. ;o)
jag räddades dock på ett bröllop tack vare att brudgummens dotter jobbade i fotobutik och rusade hem från kyrkan, hämtade butiknycklarna, åkte till butiken och fixade batterier åt mig.. men jag missade själva plåtningen som skulle vara vid en romantisk sjö.. behöver jag säga att jag skämdes som en hund? ;o)
 
ANNONS