Gammal 2007-06-02, 20:34
JanOlofHärnström

Shit happens
Bifogade bilder
Gammal 2007-06-03, 12:11
niminex

Söker råd. Har smuts på sensorn
Tack Kent. Mycket bra inlägg och mycket bra länk!

Hej
Jag söker råd hur jag ska göra.
Kan jag få bort detta från min sensor själv.
Jag har provar med olika objektiv men konstaterar att detta tyvärr sitter på sensorn

Jag tror att det har hänt när jag bytte objektiv när det det var mycket fukt i luften och det rengnade.
Det är små runda ringar i nedre höger kanten av bilden.

Tror ni att detta går att få bort med något bra rengörings kit eller måste jag lämna in den.

Tacksam för råd.
Bifogade bilder
Gammal 2007-06-03, 12:26
KGS

Re: Söker råd. Har smuts på sensorn
niminex skrev:
De kan väl inte synas mycket i praktiken? De fläckar o grejor som syns på min bild ovan slår inte igenom i bilderna...
Gammal 2007-06-03, 13:12
Bokeh

Re: Söker råd. Har smuts på sensorn
niminex skrev:
Tack Kent. Mycket bra inlägg och mycket bra länk!

Hej
Jag söker råd hur jag ska göra.
Kan jag få bort detta från min sensor själv.
Jag har provar med olika objektiv men konstaterar att detta tyvärr sitter på sensorn

Jag tror att det har hänt när jag bytte objektiv när det det var mycket fukt i luften och det rengnade.

Tror ni att detta går att få bort med något bra rengörings kit eller måste jag lämna in den.

Tacksam för råd.
Om du inte får bort fläckarna med att blåsa så får du försöka med våtswabbning, jag rekomenderar dig att prova med Sensor Swab tillsammans med Eclipse rengöringsvätska.

/kent
Gammal 2007-06-03, 16:48
niminex

Jag Tycker i alla fall att detta är störande
Det mesta går ju att fixa med photo program.

Det bara retar mej att det finns där när det inte borde vara där.
se denna bild
Bifogade bilder
Gammal 2007-06-03, 17:02
niminex

Sensor Swab tillsammans med Eclipse rengöringsvätska.
Hej Kent
Tack för ditt svar... dock kom det lite fler frågor......

Något som heter exakt sensor swab hittar jag inte därimot finns det en massa olika som heter swab på slutet hoss scandinavianphoto

http://www.scandinavianphoto.se/prod...7&recurse=true

Vad ska jag välja...?

De har Eclipse rengöringsvätskan men vilken Swab produkt rekomenderar du ..som har lite erfarenhet av detta. Har aldrig gjort detta förut.

Tamsam för svar
Gammal 2007-06-03, 17:42
interpix

Så här brukar swabbarna se ut.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=774070
Gammal 2007-06-03, 17:55
Andreas K

Re: Sensorregöring, läs detta !!
Bokeh skrev:

Det är verkligen hög tid att avdramatisera det här med sensorrengöring nu, om ni tänker efter lite själva och inser vad det igentligen handlar om så förstår ni att det hela är en skrämselpropagranda för att tillverkarna skall slippa bli åtalade i USA av människor med tummen mitt i näven som aldrig öppnar en manual

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html
Hyffsat naiv inställning till orsaken till att folk är rädda för att rengöra genom att skylla på amerikanerna.
Anledningen är precis som med allting annat, utan insikt och kunskap så blir man osäker.
Och då väljer man den enkla vägen och låter någon som vet göra jobbet.

Av alla fotografer som jag mött här i USA så har jag bara träffat 2 som skickar in sina kameror för rengöring. Och då har det varit Canon 1DsMk2 som är grymt svår att få ren i hörnen.

Dessutom så bör man vara noga med att kolla vilken typ av sensor och kamera modell som man har.
Canon 5D har t.ex UV beläggningen på utsidan och lämpar sig inte för alla typer av rengöring.

Men i grunden så håller jag med om att med lite kunskap och sunt förnuft så kan vem som helst rengöra sin sensor.
Gammal 2007-06-03, 18:21
christianhylse

men alltså...det är väl extremt få privatpersoner som skickar iväg sin DSLR för rengöring?
Jag skulle aldrig i livet göra det, frakter hit och dit och väntan-väntan-väntan på att någon annan (kan ju vara vilket slarver som helst) ska rengöra den.
och vad ska jag göra under de här veckorna? utan kamera?
jag erkänner att jag också fick panik första gången smutsen dök upp på blåa himlar men det är ju så extremt lätt att klona bort prickarna i Photoshop. Och minst lika lätt att blåsa bort dammet med en vanligt, liten blåsbälg.
--
hela det här "problemet" känns väldigt överinfekterat. Jag skulle uppskatta att jag byter objektiv runt 15-20 gånger i veckan, ofta fler gånger, och visst finns där lite damm (det finns på ALLA sensorer) men det är faktiskt inget att bry sig om.
Gammal 2007-06-03, 18:40
RG

Borde det inte gå att göra något enkelt photoshop macro för att få klona bort smutset?
Canon har ju någon programvara till 400D borde det inte någat annat företag göra en liknande programvara och sälja?
Gammal 2007-06-03, 18:43
RG

jag försökte göra ett macro men det gick inte att spela in lagningspenseln varför går inte det?
Gammal 2007-06-03, 19:08
Andreas K

I Adobe Lightroom så kan du klona bort damm fläckar på en bild.
Sedan synkroniserar du damm borttagnings funktionen på samtliga bilder som du vet har samma mönster.

Sedan får du gå igenom och göra lite finjusteringar men oftast är dom väldigt små.

Mvh, Andreas
Gammal 2007-06-03, 19:18
RG

Varför funkar dte inte att spela in klonstämpel eller lagningspensel i photoshop?
Gammal 2007-06-03, 19:24
Maxieboy

Robin Gyllander skrev:
Varför funkar dte inte att spela in klonstämpel eller lagningspensel i photoshop?
Adobe har väl inte räknat med att du har exakt samma motiv på alla dina bilder... Det är bättre att ta skiten vid roten än att försöka åtgärda det i efterhand, på alla bilderna. Photoshop CS2 kostar trots allt ca 20 sensorrengörningar.
Gammal 2007-06-04, 07:59
RG

Men finns det ingen som har gjort en liknande programvara som finns med 400D?
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.

B+W Filter