Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

libelula

Medlem
smuts i sensor

Tack för alla tips!

Jag har nu iallafall hopp om att kunna lösa detta på ett smidigt sätt

Toppen

Miguel
 

transalp-01

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Jag gör det för en tia :)

Du tycker inte du har vettigare saker att lägga dina surt förvärvade pengar på ?

Läs inlägget som Enrico länkade till, det är en barnlek att göra det själv.

Man kanske skulle ta och öppna en sensorrengöringsfirma, det finns tydligen lättförtjänta pengar att göra på det.

/kent
En tia låter bra! Var bor du?

Barnlek eller ej men har man många leksaker så hinner man inte vårda dem alla oavsett hur enkelt det är. Jag har behov att andra sköter en del av mina leksaker för att jag skall hinna leka med alla...
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag kanske skall tillägga att Hama blåsbälg har jag sedan länge och jag använder den regelbundet. Tyvärr så får den inte bort allt smuts och en del blåser man mer runt än bort. Det blir ett antal blåsningar och tester för att kolla att allt försvinner, frånsett de fläcker som aldrig har försvunnit med blåsbälg. Därför behöver ialla fall jag lämna in ibland för att få sensorn riktigt ren om man inte vill hålla på att blaska och pensla själv.
 

epep

Aktiv medlem
Ett alternativ till att använda extremdyra saker tillverkade i USA, är att använda en en gummiblåsa från apoteket (ca 25 kr), isopropylalkohol 100ml (också från apoteket) (ca 50 kr), samt köpa en pensel med helt syntetiska borst (max ca 50 kr). Se till att penseln är ren - det ska inte finnas några ämnen som håller samman borsten som det finns på vissa penslar.
Därtill kan man köpa ett "block" linsrengöringspapper (30 kr) i närmaste fotobutik.
För att fästa linsrengöringspappret runt och som är mjukt och bra använder jag en bit mjuk plast (som ursprunligen suttit på en platkasse av typen som går att stänga).

Rengöringsmedlen för sensorrengöring som man köper innehåller väsentligen isopropylalkohol, eller möjligen metanol eller liknande, och ren sådan från apoteket borde vara precis lika bra.

En helt syntetisk pensel som rengörs ordentligt borde duga lika bra som 1000 kr-penslarna från USA.

Gummiblåsan från apoteket är kanske inte helt optimal att använda, men är tillräckligt bra vad jag testat.

Total kostnad: 135 kr.

Rekommenderar också att titta lite på de länkar som finns på nätet. Det kan minska ens kostnad med upp mot 1000 kr.

/erik
 

horcoff

Aktiv medlem
Håller med föregående.

Har inte läst igenom hela tråden, med risk för repetition om det nämnts tidigare.

För att kolla sensorn: Ta en bild på himlen med bländare f22, helst blå eller utanför mörka partier i molnen.
Prickarna du ser är "skit" på sensorn.
(Praktisk är det oftast på bländare f11 med bilder på himlen som det syns (för min del)).

Penslar har jag aldrig använt utan Digi-Pads direkt efter blåsan.(tror inte på det då man även med vätska får göra om det ibland flera ggr.)
Vill man kosta på sig en kraftigare blåsa för 99:- som även är bra att blåsa ren objektiven med också. Finns Hama blåsbälg 5610 hos Cyber Photo.

http://www.cyberphoto.se/

Apoteket eller inte som någon tidigare nämnde.

Från Zebra Media:
Jag använder ECLIPSE till 350D och 30D. och det fungerar utmärkt och är en engångskostnad på 149:- (eclipse eller eclipse 2 tror jag kvittar bara ett nytt försäljningstrix)
Digi-Pads är de bästa jag prövat och är mjuka och fina, 10st för 169:- (går sedan att sätta på egen duk)
Köp INTE Green Clean (wet+dry 3set) för 330:-, inte värt pengarna och de gjorde rent dåligt.

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5287

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5286

Största problemet för min del har jag upplevt på försommaren då frömjölet från bla. tallarna är igång. Grannen har några utanför och jag ser hur skrivbordet ser ut om fönstret stått öppet.
(har det varit mina då hade jag sågat ner dem ;=).
 

filip71

Aktiv medlem
Re: Håller med föregående.

horcoff skrev:
Har inte läst igenom hela tråden, med risk för repetition om det nämnts tidigare.

För att kolla sensorn: Ta en bild på himlen med bländare f22, helst blå eller utanför mörka partier i molnen.
ELLER ta en bild på 5cm avstånd på en vit datorskärm (t.ex. öppna Anteckningar och maximera fönstret).

Penslar har jag aldrig använt utan Digi-Pads direkt efter blåsan.(tror inte på det då man även med vätska får göra om det ibland flera ggr.)
Jodå penslar funkar faktiskt mycket bra. Men de kan vara dyra. Hur billiga penslar funkar vet jag däremot inte (men det borde rimligtvis inte vara så stor skillnad).

Vill man kosta på sig en kraftigare blåsa för 99:- som även är bra att blåsa ren objektiven med också. Finns Hama blåsbälg 5610 hos Cyber Photo.
För halva priset kan man köpa en liknande på Kjell & Co
http://www.kjell.com/?item=58347

--filip
 

horcoff

Aktiv medlem
"Lort" som inte går bort

Någon som vet varför.
Skada på sensorn.
Tog några foton på Racerbåtar idag och strecket på övre del har varit kvar helatiden sedan jag köpte den begangnad (07-07-14)1000 bilder.
 

Bokeh

Aktiv medlem
epep skrev:
Ett alternativ till att använda extremdyra saker tillverkade i USA, är att använda en en gummiblåsa från apoteket (ca 25 kr), isopropylalkohol 100ml (också från apoteket) (ca 50 kr)
/erik
Med dom tester jag gjort så funkar inte isopropylalkohol så bra, det torkar inte så snabbt som man önskar, men är man snabb och torkar efter med en torr svabb så funkar det säkert bra.

Eclips är nog ett smartare val trots allt, en flaska räcker väl kamerans livstid, annars så är dina rekomendationer bra för dom som vill spara en slant och är gör ren penslarna minitöst före användning, testa dom förslagsvis på ett filter eller liknande först.

/kent
 

horcoff

Aktiv medlem
Jag kör med Eclipse, men det långa strecket inom ringen är kvar sedan jag fick kameran.(köpt beg. nu).
De andra småprickarna kom bara till efter sista rengöringen. Jag var på och gnuggade extra i det området med Tops också.

Sitter det bakom glaset ?

Skickar med ett urklipp, där kan man se att på sidorna av det mörka strecket är det ljust, det brukar det väl inte vara eller ?

Det ligger lite dumt till i "himlen" så att säga.
 

Bilagor

horcoff

Aktiv medlem
filip71 skrev:
Det verkar svårt det här. Kan inte ge dig något annat dumt råd än att hålla kameran uppochner när du kör på f22. ;-)
Tyvärr så syns det ju redan runt bländare f11.

Går det inte att bara vända på sensorn ? ;-)

Jag är alltså nybörjare och nu testar jag bara hur man lyckas att få den svarta texten med citat.
 

nsvensson

Medlem
Skickar in några bilder från min egen CCD-rengöring. Upptäckte dammet när jag fotade solnedgång i skärgården. Trist.
 

Bilagor

Senast ändrad:

nsvensson

Medlem
Bestämde mig för att försöka göra rent själv. Dum som jag var läste jag inte på här innan utan jag tog fram min burk med tryckluft. PANIK. Fick kondenskladd på hela CCDn, inte roligt. Detta gav ett romantiskt (?) skimmer på alla bilder. Lärdom: aldrig mera burkluft i kameran.
 

Bilagor

nsvensson

Medlem
Funderade på att lämna in kameran men Expert ville ha hutlösa 995 kr för att skicka den till Nikon och dessutom skulle jag ju bli av med den i några veckor.

Åkte istället till Scandinavian, köpte en flaska Eclipse och ett paket VisibleDust Swabs. Lätt som en plätt att använda och 1/20 av priset per rengöring jämfört med att lämna in. Mycket nöjd.

Skimret och dammet borta till slut :)
 

Bilagor

Bokeh

Aktiv medlem
nsvensson skrev:
Funderade på att lämna in kameran men Expert ville ha hutlösa 995 kr för att skicka den till Nikon och dessutom skulle jag ju bli av med den i några veckor.

Åkte istället till Scandinavian, köpte en flaska Eclipse och ett paket VisibleDust Swabs. Lätt som en plätt att använda och 1/20 av priset per rengöring jämfört med att lämna in. Mycket nöjd.

Skimret och dammet borta till slut :)
Grattis !

Bra att du inte gav upp, i den situationen så hade nog dom flesta lämnat in kameran, mycket bra att du visar att det inte på långa vägar är hopplöst trots att man gjort en tabbe.

/kent
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Vill poängtera att jag är väl medveten om risker samt att jag vet vad som är rätt och fel. Däremot så hyser jag tämligen liten respekt till olika förhållningssätt.

jag struntar egentligen i om jag har damm på sensorn så jag har inte rengjort min kamera på över 1 år. I början var jag pedantisk med hur jag bytte objektiv osv, men det håller inte i längden. Nu stänger ajg aldrig av kameran vid byte av objektiv, jag håller inte kameran upp och ner och jag struntar i om jag är inne eller ute. Detta har resulterat i oräkneligt antal dammpartiklar på sensorn, det gick så långt att det började bli jobbigt och att klona bort i PS blev tidsödande när man måste klona bort runt 50 prickar på största bländaren! Spgeln var skitig så tittade man i sökaren så såg det ut som ett meteorit nedslag på motivet...

Lösning:

jag andades på sensorn, ej blåsa.
tog några tops och rengjorde på sensorn.
torkade rent med lite nya tops.
blåste bort ev topsrester med min bälgblås
rengjorde spegeln på samma sätt.

resultat:

Inte en dammfläck!

Jag har provfotograferat för att se att allt står rätt till, perfekt resultat och tro det eller ej, alla bilder blev klarare och skarpare!

Prova på egen risk! Resultatet är förbluffane bra.
Hade jag haft en splitterny 1Ds Mark II eller 1D Mark III kasnke jag hade varit lite mer försiktig, men min gammla traktor 20D tycks klara det mesta... ;)
 

MackePacke

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Jag kan väl slutligen berätta att jag en enda gång låtit någon annan göra ren sensorn åt mig, det var på en fotomässa, i Nikons monter kunde man kostnadsfritt lämna in kameran för sensorrengöring.

Där satt två stycken tånåringar och gjorde jobbet, när jag fick tillbaka kameran så var det skit på mattskivan, tänkte att det får jag väl ta bort själv när jag kommer hem, jag såg då hur en av pojkarna gjorde, han använde tryckluft och blåste runt i huset, jag fick då en klump i halsen, tänk om han lyckats blåsa skiten innanför skivan, in i prismat....

Mycket riktigt, det hade han naturligtvis gjort, så jag blev tvungen att montera bort mattskivan för att få bort det, slarvig som man är så råkade jag tappa skivan ner på golvet när jag försökte pillra ur den, skivan blev naturligtvis helt förstörd, så kameran fick ta en vända till lasses för isättning av ny skiva och rengöring av prismat, all skit gick inte att ta bort eftersom det skulle innebära bortmontering av fokussystemet, vilket skulle bli en dyr historia.

Sensorn då blev den ren... NEJ ! Den var inte renare än när jag åkte till mässan.

Så tänk efter en gång innan ni lämnar in kameran på mässor och dyligt, det är inte proffisionellt service folk som sköter det åt er där.

/kent

Haha! DET var ju ett skrämselinlägg om något! Först säger du att vi kan göra det själva. Sedan skriver du ett nytt inlägg där du varnar oss för att lämna det till någon som inte är "proffisionellt service folk".

Öh?
 
ANNONS