Gammal 2019-03-23, 16:07
Ronny Olsson

Damm på sensorn skrev: "Kin Gusta" svarade på min köpes-annons ang. ett Nikon 35 1.4G. Hans mamma hade ett till salu tydligen... Han hade dessutom 4-5 andra annonser med dyrare Canon saker ute som hans mamma också skulle sälja... Dessutom medlem i en dag. Solkar bluff.

"Hej, har du fått tag i något Nikon 35 objektiv?
Min mor har nämligen ett till salu.

Med vänliga hälsningar,
Kim"
Jaså är det hans mor nu :D

Tjenare Ronny.
Tjejen har en Sony FE 90/2,8 Marco G OSS i nyskick.
Köptes på Dustin Home 4/12 för runt 12900:-.
Kvitto samt garanti finns.
Är öppen för förslag när det kommer till priset.
Vid eventuellt intresse finns den i Göteborg vid en f2f affär.
Allt gott.

Med vänliga hälsningar,
Kim
Gammal 2019-03-23, 16:25
Rosse

Ronny Olsson skrev: Jaså är det hans mor nu :D

Tjenare Ronny.
Tjejen har en Sony FE 90/2,8 Marco G OSS i nyskick.
Köptes på Dustin Home 4/12 för runt 12900:-.
Kvitto samt garanti finns.
Är öppen för förslag när det kommer till priset.
Vid eventuellt intresse finns den i Göteborg vid en f2f affär.
Allt gott.

Med vänliga hälsningar,
Kim
Mejla tjejen och fråga vettja! Hon finns ju på samma adress som honom enligt Ratsit. Slår vad om att hon inte har en aning om hans bedrägeriförsök. Om nu inte polisen tänker göra nåt så kan man åtminstone försöka skämma ut honom genom att upplysa hans nära och kära med ett litet mejl, om vad han pysslar med :)
Gammal 2019-03-23, 16:32
Jonas Erik

Rosse skrev: Mejla tjejen och fråga vettja! Hon finns ju på samma adress som honom enligt Ratsit. Slår vad om att hon inte har en aning om hans bedrägeriförsök. Om nu inte polisen tänker göra nåt så kan man åtminstone försöka skämma ut honom genom att upplysa hans nära och kära med ett litet mejl, om vad han pysslar med :)
Har pratat med hans mamma . Hon har även pratat med tjejen.
Gammal 2019-03-23, 16:49
Rosse

Tummen upp
Jonas Erik skrev: Har pratat med hans mamma . Hon har även pratat med tjejen.
Snyggt jobbat!! Då har nätet förhoppningsvis en skojare mindre.
Hoppas han har kurage nog att anmäla sig själv och sedan betala tillbaka alla som han blåst. Eller så ser hans mamma till att han gör det :)
Gammal 2019-03-23, 17:45
PMD

PeterWem skrev: Jag anmälde auktionen i går kväll och i dag har det kommit fram att fokussystemet, precis som vi här misstänkte, inte fungerar.
Vilket väl gör objektivet oanvändbart? Om jag inte minns fel så är den manuella fokusen "by wire".
Gammal 2019-03-24, 09:58
MichaelB

PMD skrev: Vilket väl gör objektivet oanvändbart? Om jag inte minns fel så är den manuella fokusen "by wire".
Japp den är fokus by wire alltså tyvärr värdelös när focuenheten gett upp :-(
Gammal 2019-03-24, 13:17
ja-foto

Jonas Erik skrev: Har blivit blåst av denna användaren. Ser att han nu tagit bort sin annonser från fotosidan.

Jag krävde foto av körkort inför köpet. Vilket jag fick. Betalade in pengar via swish. Namnet på betalningsmottagaren stämmde överens med namnet på körkoret.

Pratade i telefon med denna Kim. Har även SMS konversationer. Kommer göra polisanmälan. Men lär väl knappast leda någonstans.
Blev nästan blåst av denne ’Kim’ förstår jag nu.
Jag la ut en köpes annons på ett rödfilter, och självklart hade han det, ett oöppnat b+w med ett nypris på 1100:-.
Jag skulle få det för ’4-500 hundra’ som han skrev.
Fine tänkte jag och bad honom bara skicka ett par bilder på filtret.
Men det gick inte, för han var hos flickvännen, men han skulle fråga sin mor ifall hon kunde ta ett par bilder, detta var i fredags och ännu har inga bilder dykt upp 😁

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=257442
Gammal 2019-03-24, 13:29
fieldcells

Trist hur "enkelt" det är när man inte har några skrupler.
Gammal 2019-03-24, 14:26
Photocon

Jag upprepar min gamla käpphäst gällande annonser på FS:
Endast betalande medlemmar med historik bör ha tillgång till köp&sälj.

Det skulle minska lurendrejeriet rejält. För icke betalande skulle man kunna tänka sig en karenstid där de visat aktivitet o lagt upp bilder. Betalt Medlemsskap lägsta nivå är ändå billigt.
Gammal 2019-03-24, 14:31
Jonas Erik

Photocon skrev: Jag upprepar min gamla käpphäst gällande annonser på FS:

Det skulle minska lurendrejeriet rejält. För icke betalande skulle man kunna tänka sig en karenstid där de visat aktivitet o lagt upp bilder. Betalt Medlemsskap lägsta nivå är ändå billigt.
Låter som en bra idé
Gammal 2019-03-24, 14:53
cardazio

Jonas Erik skrev: Låter som en bra idé
Skulle kanske börja kväva sidan. Jag lär inte vara den enda som skulle leta upp en annan plats om det inte vore för köp/säljdelen och då blir utbudet sämre för de som betalar. Men en varning i köp/säljannonsen för korttidsmedlemmar kanske?
Gammal 2019-03-24, 15:10
fieldcells

Photocon skrev: Jag upprepar min gamla käpphäst gällande annonser på FS:
Ett helt ovetenskapligt stickprov säger att 66% av säljarna inte är betalande medlemmar. Enda USP Fotosidan har idag är att det är gratis. Tar man bort det så har både Tradera och Blocket en drös fördelar till en bråkdel av kostnaden. Dessutom försvinner ett av de största incitamenten att ens besöka Fotosidan.
Gammal 2019-03-24, 15:29
Photocon

cardazio skrev: Skulle kanske börja kväva sidan. Jag lär inte vara den enda som skulle leta upp en annan plats om det inte vore för köp/säljdelen och då blir utbudet sämre för de som betalar. Men en varning i köp/säljannonsen för korttidsmedlemmar kanske?
Den varningen finns ju i sig självt, anser jag-fast du har ju kanske rätt i det kanske borde stå. Ang att betala medlemskap är ju lägsta nivån så pass billig och ger obegränsat antal annonser. Jämfört med Blocket blir det ju billigt eftersom man där får betala per införande.

Men har man bara tänkt sig att annonsera 1-2 ggr fattar jag inte varför man söker sig till FS överhuvudtagaet. FS är ju en i första hand en sida för just foto där fotografer möts. Köp och sälj är bara en medlemsservice som följer med som bonus.

Om FS å andra sidan huvudsakligen skulle bli en tummelplats för folk som vill kränga grejor blev den, enl min åsikt, rejält kastrerad.
Gammal 2019-03-24, 15:31
Photocon

fieldcells skrev: Dessutom försvinner ett av de största incitamenten att ens besöka Fotosidan.
I så fall är det illa! Jag menar att det finns en rad andra viktigare incitament att besöka FS. Var läser du tester, diskuterar, kollar andras bilder, publicerar egna på Blocket och Tradera i sådan utsträckning som på FS?
Gammal 2019-03-24, 16:27
mac60

Photocon skrev: I så fall är det illa! Jag menar att det finns en rad andra viktigare incitament att besöka FS. Var läser du tester, diskuterar, kollar andras bilder, publicerar egna på Blocket och Tradera i sådan utsträckning som på FS?
Tja när jag gick med så var allt gratis och tillgängligt för mig.
Sedan dess så kan jag få länkar skickade via email om rester men kan inte läsa dessa utan att vara betalande medlem, tycker att det är lite fel att skicka länkar som jag inte kommer in på utan att vara betalande medlem
Kan nu bara lägga upp 10 bilder ( om jag inte missminner mig )
Och lite andra grejer som jag inte kan komma till längre om jag inte betalar
Sedan förstår jag ju att alla vill ha något för sitt jobb och skall självklart inte behöva betala själv för att sköta sidan men det är väl därför annonserna kommer fram.
Har inte köpt något eller sålt men det kanske kommer senare
Så säg inte att man kan göra allt på FM UTAN att betala för sig, det var länge sedan det var så
Men jag uppskattar sidan och dess medlemmar vare sig dom betalar eller ej och även om det i vissa diskussioner kan bli lite sandlåda mellan småbarn ibland men det kan ju ha sin charm 😊
Mina små tankar om detta
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.