Annons
Gammal 2014-01-24, 00:02
Modun

Att fotografera med stroboskop som enda ljuskälla?
Hej,

är det någon som har erfarenhet av att fotografera under förhållanden där stroboskop är enda ljuskällan (blixtrande disco, modevisning etc)? Har du i så fall tips eller knep för hur man får till vettiga exponeringar?

Jag ser framför mig en rad problem med att få till bra bilder under dessa förhållanden. Kort slutartid borde rimligtvis resultera i slumpartade resultat. Lång slutartid kan vara svårt utan stöd eller stativ.

Jag är tacksam för all input.
Gammal 2014-01-24, 00:04
Fjellreven

Lång slutar tid kan nog ändå funka hyfsat, då stroben fryser objekten. Dock blir det jobbigt om det går av 2-4 strobar efter varandra =D
Gammal 2014-01-24, 07:01
eskil23

Fjellreven skrev: Lång slutar tid kan nog ändå funka hyfsat, då stroben fryser objekten. Dock blir det jobbigt om det går av 2-4 strobar efter varandra =D
Det kan å andra sidan ge oerhört häftiga resultat. Oftast är det just det som man använder strobar till i fotosammanhang; Att ge multipla exponeringar. Om man inte vill förlita sig på ljuset från en oförutsägbar strob så är det nog säkrast att använda blixt.
Gammal 2014-01-24, 07:07
Rommel

Använd egen blixt för att frysa det du vill frysa. Stroben kommer ge det härliga diskokänslan. Leta i forumet efter mingelfotografering.

/Stefan
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:07.

Miops Capsule360