Gammal 2014-04-04, 15:06
Swansea90

Fråga Färgrymden för bidrag till Fotosidan Magasin
Hej!

Jag vill gärna ladda upp ett par bilder till Fotosidan Magasin (för bildkritik) men är i dagsläget lite av en nybörjare på bildbehandling (jag har installerat och börjat använda Lightroom 5 och Photoshop CC på min nyinköpta MacBook Pro).

Bilderna jag vill skicka in är tagna i RAW-format och kopierade in till LR som DNG. De fotograferades i färgrymden sRGB. Måste jag absolut konvertera färgrymden till Adobe RGB? Hur gör jag det lättast i så fall?

Hoppas på snabbt svar eftersom deadlinen infaller snart!
Gammal 2014-04-04, 15:52
froderberg
Administratör

När du fotograferar i råformat så har kamerans inställda färgrymd ingen betydelse. Det kallas råfil eftersom all rådata samlas i filen.

Det är först när råfilen ska konverteras till en färdig bildfil (jpg eller tiff) i kameran eller datorn som valet av färgrymd spelar roll.

Så ställ in att Lightroom exporterar en bildfil i AdobeRGB.
Gammal 2014-04-04, 17:00
Swansea90

froderberg skrev: När du fotograferar i råformat så har kamerans inställda färgrymd ingen betydelse. Det kallas råfil eftersom all rådata samlas i filen.

Det är först när råfilen ska konverteras till en färdig bildfil (jpg eller tiff) i kameran eller datorn som valet av färgrymd spelar roll.

Så ställ in att Lightroom exporterar en bildfil i AdobeRGB.

Tusen tack för snabbt svar - då har jag lärt mig något nytt! :)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.

B+W Filter