Gammal 2015-11-09, 00:07
Tommy Engström

Jag fotograferade Tre Kronor vs Tjeckien, Karjala Cup förra veckan, fotoplatserna intill spelarbåsen.

Med två stycken 6D, 70-200 f/2.8 II på ena och 300 f/2.8 IS I på den andra. Ganska snabba rörliga föremål. Funkade helt OK, min tredje hockeymatch. Använde enbart mittpunkten.

Det som stör mig mest är väl att bildbufferten är ganska klen, jämfört med en dedikerad sportkamera. Men prisskillnaden gjorde att jag hellre valde två 6D än t ex en 1Dx. Det där att bara byta kamera på några sekunder, utan att behöva byta objektiv i stressig miljö, är väldigt fördelaktigt. I och för sig kan man ha två 1Dx också, men då blir det en hel del dyrare...

6D är mycket kamera för pengarna, men kanske kan man avvakta lite om nu version II dyker upp "inom kort". Om inte annat kan det bli bra priser på den nuvarande om II känns för dyr.

Här en bild från matchen. 300 mm, f/4, 1/1000, ISO 5000
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	20151105karjalaövikmatchen26Small.JPEG
Visningar:	164
Storlek:	485.8 KB
ID:	139695  

Gammal 2015-11-09, 06:27
Pocca

Intressant tråd. Har både 6D och 7Dmk2. Tycker de kompletterar varandra klockrent. 6Dn för mer "konstnärliga"bilder (ni fattar). 7Dmk2an för sport, hunders lek och de flesta kort där barnen är involverade.
Gammal 2015-11-09, 08:37
Saltis

Jag köpte ett riktigt snabbt minneskort till min 6D och nu kan jag fotografera handboll i raw.
Bufferten är fortfarande 18 bilder men den töms mycket snabbare.
Gammal 2015-11-09, 12:34
MartinLammi

Grattis till din nya 6D, du har gjort ett mycket bra val om du frågar mig.
Gick själv från 70D till 6D och även om jag behållit 70D så används den mycket sällan idag, då jag tycker 6D gör allt mycket bättre, förutom action/sportfoto kanske även om 6D klarar det bra trots allt!

Kan vara så att detta redan tidigare nämnts i denna tråd, men den kanske största fördelen med full frame, förutom bla. 6Dns fina ISO egenskaper, är att du utnyttjar dina L objektiv till fullo och har samtidigt fler möjligheter till att få bra kvalitetsgluggar för alla brännvidder.

För ultravidvinkel finns det inget som slår 16-35 f4L i dagens läge, och på en 7D hade denna bara motsvarat en normalzoom. Varken Canons, Sigmas eller Tamrons 10-22/10-18/10-20 objektiv på en crop kamera kommer i närheten av 16-35 f4L på en full frame när vi pratar skärpa, kontrast, färger och bildstabilisering. Den nya och extremt dyra 11-24 f4L finns förvisso, men där pratar vi ändå om ett objektiv som är gjort för full frame och du utnyttjar inte de optiska egenskaperna (som du betalar extremt mycket pengar för) med en cropsensor. Lite som att filma i Full HD och sedan spela upp på en 720p skärm... ;)

Alternativen för normalzoom med stor/mellanstor bländare är också fler på en full frame kamera, med alla dessa 24-70, inte minst f4 IS modellen som är över förväntan om du frågar mig, plus 24-105 mm.. Visst har cropkameror alternativ också, såsom 17-55 2.8 eller Sigmas unika 18-35 1.8 Art som jag också ägt, men bortsett från dessa två så är det mest bara billiga kitgluggar man får leva med. Och stabiliserigen är viktigare än man tror, även på ultravidvinkel såsom normalzoom.

Samma sak med zoomobjektiv, där 55-250mm STM visserligen är bra på en crop, men jämför man den med en 70-200 f4L, 70-300 L eller de dyrare 70-200 2.8L så är skillnaden enorm. Och kör du dessa L gluggar på en crop så blir brännvidden mindre praktisk, och samtidigt får du sämre skärpa/kontrast mm då optiken inte utnyttjaa till fullo med en crop sensor.

Sen har vi alla dessa härliga snabba fasta objektiv såsom 50mm 1.2/1.4, 85mm, 135mm 2.0 osv som en crop kamera inte heller gör rättvisa, eller ens ger rätt brännvidd.

Det var framförallt det som gjorde att jag gick över till FF.
Besvara

Bokmärken

Taggar
aps-c , canon eos 6d , canon eos 7d mk ii , fullformat

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.

Elinchrom ELM8