Annons

Uppgradera D800 till D810?

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag stod i kö på en D810 med leverans imorgon, jag tackade dock nyss ned. Min tanke var att uppgradera från D800, men skillnaden verkar inte vara så stor, en liten skillnad på jpeg?

Det är inet så relevant för mig eftersom att all "viktig" foto gör jag i RAW. Om det inte är någon större skillnad så känns det dumt att kasta ut 31 000 på en uppgradering, framförallt när de inte hade med Wifi eller gps..... De recensioner som finns är än så länge bristfälliga, sägs inte mycket om bilderna vid raw.... Så jag tänker vänta typ 2 år tills de kommer med en ny modell och satsa på lite mer kringutrustning istället.

Är det någon som skaffar en och kan berätta om jag har gjort bort mig nu? :) Är det någon skillnad i bildkvalite?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag står visserligen inte i begrepp att skaffa någon D810 (eller någon FF överhuvdtaget, eftersom jag är en s.k. fattigpensionär), men jag tycker definitivt inte att du har gjort bort dig. Jag har samma principiella uppfattning som du - anser inte att förbättringarna i D810 utöver D800 är så stora att de är värda 31.000 kr minus vad man kan få genom att sälja sin D800 (den senare säljs ju ny för 19.000 kr inkl. en Denver 9,7" surfplatta på CyberPhoto). Ifall man inte redan har någon D800 kan väl D810 vara mera värd att överväga.

Tja, sedan handlar det förmodligen inte om mer än NÅGON skillnad i bildkvalitet, som du skriver. Troligen inte så stor att den märks vid fotografering i praktiken, utan bara vid kritiskt fotande och utskrift av stora bilder. Säkert också mindre skillnader med RAW än med JPEG-bilder, som du förmodar.
 

lonian

Aktiv medlem
Det finns anledningar till varför jag skulle vilja ha D810, men jag anser inte att jag behöver byta ut min nikon d800. Däremot skulle jag, om jag haft råd köpa den för att ha 2st kameror och slippa byta objektiv hela tiden.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tänkte precis som du. Var frestad precis som dig att uppgradera då jag alltid har en svaghet för det nyaste och bästa. Men skillnaderna försvarar helt enkelt inte en uppgradering. Tror skillnaderna i raw-fotografering är minimala. Något vassare af men det klarar jag mig utan. Nästa modell lär dock bli grym, väntar på den istället.
 
ANNONS