Annons
Gammal 2018-02-19, 18:35
Kent Helgesson

afe skrev: D500 är nog inte så ovanlig bland de som fotograferar sport eller fågel (eller andra vilda djur). Fujis X-kameror har också blivit tämligen populära bland yrkesfotografer, och de har ju sensor i DX-format. Det beror helt enkelt på vad yrkesfotografen har för behov :)
Jag tänker mer pressfotograf kanske. Akut läge , dåligt ljus och att det skall gå fort.
Ljuskänsligheten och bruset blir ju en aning bättre med FX.

Jag har pratat lite om det här med en kompis som fotat yrkesmässigt i många år.
Hans slutsats är : Fx alla dagar i veckan....
Fågelfoto med DX kan jag förstå om man inte vill köra FX med glas som kostar som en halv villa i Täby.
Gammal 2018-02-19, 21:25
PMD

Hängbjörk skrev: Och är det pressbilder går det ju fortare att skicka mindre tunga DX-bilder.
Jo, det är förvisso sant, men DX-bilder är inte automatiskt lättare än FX-bilder. "Tyngden" beror mest på hur många pixlar sensorn har.
Gammal 2018-02-19, 23:07
JonasM.

Jag bytte från fx till dx, tvärt om alltså d700 till d500 för och nackdelar tar ut varandra med fx och dx men jag gillar d500 färger och autofokus och joystick, den har stor sökare med jag fotar i studio nästan alltid.
Gammal 2018-02-25, 20:00
martinot

PMD skrev: Jo, det är förvisso sant, men DX-bilder är inte automatiskt lättare än FX-bilder. "Tyngden" beror mest på hur många pixlar sensorn har.
Exakt (samt färgdjup). Det hänger inte direkt på sensorstorleken i sig.
Gammal 2018-02-28, 09:38
MVPernula

Per Hesselgren skrev: Jag har tittat i manualerna för D700, D750, D610 och D850 och det är ingen skillnad på "non CPU AI-lenses" man kan använda A och M på alla. Samma gäller D7100 men en del äldre DX kan bara köras med M tex D50 och D80.

Till trådskaparen- har du några objektiv till FF?
Mer eller mindre alla mina objektiv fungerar till FX och DX, den enda undantaget skulle vara min 18-55mm som jag fick med min tidigare D5100.
Gammal 2018-02-28, 09:41
MVPernula

Hängbjörk skrev: Min korta kommentar till Fx och Dx är väl att OM MAN HAR RÅD så är det roligt att ha en av varje.

Då kan man se hur objektiven beter sig när man byter (det blir t ex lättare att känna hur man kommer närmare djur och natur).

Och en fast 50 mm blir mer som ett porträttobjektiv på DX.

Eller tänker jag fel?

Frippe

ps
Det säger sig själv att det är bra med backup så fort som man fotar på uppdrag och måste kunna leverera...

Och är det pressbilder går det ju fortare att skicka mindre tunga DX-bilder.
Förstår dig helt!
I värsta fall skulle jag ändå ha kvar min D5100 som backup.
Ja 50mm på DX är mer porträtt om man frågar mig också, klart funkar det på FX utan problem också men inte riktigt samma känsla.
Gammal 2018-02-28, 09:48
MVPernula

JonasM. skrev: Jag bytte från fx till dx, tvärt om alltså d700 till d500 för och nackdelar tar ut varandra med fx och dx men jag gillar d500 färger och autofokus och joystick, den har stor sökare med jag fotar i studio nästan alltid.
Jajo, sen skiljer det sig ganska mycket i åren mellan de modellerna också.
SKulle nästan vara mer rättvist att jämföra D300 vs. D700, eller D750 vs D500.
För mig är det två helt olika generationer.

Men det var inte din poäng oavsett, finns klart fördelar och nackedelar hos båda.
Besvara

Bokmärken

Taggar
aps-c , fullformat , hjälp , nikon , uppgradering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:54.

B+W Filter