Annons
Gammal 2018-06-01, 14:19
mimasan

PMD skrev: Manuellt inställd slutartid och bländare, med auto-ISO är rätt bekvämt. Det borde väl gå att köra så med din kamera?
Ja det går att välja att ställa in både tid och bländare manuellt. Men jag gör det vädligt sällan, bara då det är nåt som där inte automatiken fungerar som jag vill. För detta så funkade automatiken suveränt, jag har inget att säga om exponeringen och hur kameran valde den. Det var enbart frågan varför inte lägsta isotal valdes och det har vi nu nog troligen lösningen till redan här ovanför
Gammal 2018-06-01, 14:30
apersson850

Canon har en funktion som heter Highlight tone priority. Den ökar området mellan mörkast och ljusast på syntetisk väg. Lägsta inställbara ISO blir då 200, istället för 100 (eller 50 på vissa modeller).
Det låter onekligen som att det är nåt motsvarande du har igång då.

Intressant det här med hur man uppfattar design. Den ser ut som en Volvo 240, eller som hur kameror som är lika gamla som Volvo 240 brukade se ut. Gammalmodig, helt enkelt.
Gammal 2018-06-01, 14:35
mimasan

apersson850 skrev: Canon har en funktion som heter Highlight tone priority. Den ökar området mellan mörkast och ljusast på syntetisk väg. Lägsta inställbara ISO blir då 200, istället för 100 (eller 50 på vissa modeller).

Intressant det här med hur man uppfattar design. Den ser ut som en Volvo 240, eller som hur kameror som är lika gamla som Volvo 240 brukade se ut. Gammalmodig, helt enkelt.
jag skulle nog hellre valt att jämföra med en Amazon, men med modern teknik och egenskaper. Så vacker :)
Gammal 2018-06-01, 16:37
mimasan

apersson850 skrev: Canon har en funktion som heter Highlight tone priority. Den ökar området mellan mörkast och ljusast på syntetisk väg. Lägsta inställbara ISO blir då 200, istället för 100 (eller 50 på vissa modeller).

Däremot så i en Canon-kamera så ser jag motsvarande i bilmodeller en toppmodern Toyota Prius 😂😂😂
Gammal 2018-06-01, 19:08
apersson850

En Amazon hade ju former, inte vinkelhakedesign.

Allt som går att jämföra med en Toyota är ju ännu värre, så nu blev jag nog tvungen att slänga min Canonutrustning. Om den liknar en Toyota är det ju inte ens lönt fråga om någon vill ha den...
Gammal 2018-06-01, 20:10
alfin

apersson850 skrev: Intressant det här med hur man uppfattar design. Den ser ut som en Volvo 240, eller som hur kameror som är lika gamla som Volvo 240 brukade se ut. Gammalmodig, helt enkelt.

Gammalmodig låter så vulgärt i sammanhanget, vi föredrar att kalla designen klassisk. Som en Leica ungefär, fast ändå inte.
Gammal 2018-06-01, 20:44
mimasan

alfin skrev: Gammalmodig låter så vulgärt i sammanhanget, vi föredrar att kalla designen klassisk. Som en Leica ungefär, fast ändå inte.
Ja klassisk design är det. Precis som Leica en kopia och vidareutveckling av designen från Contax. 👍🏻
Gammal 2018-06-01, 21:01
mimasan

apersson850 skrev: En Amazon hade ju former, inte vinkelhakedesign.

Allt som går att jämföra med en Toyota är ju ännu värre, så nu blev jag nog tvungen att slänga min Canonutrustning. Om den liknar en Toyota är det ju inte ens lönt fråga om någon vill ha den...
Kasta den hitåt så kan jag hjälpa dig att förstöra eländet på nåt sätt!!
Gammal 2018-06-02, 00:37
PMD

mimasan skrev: Precis som Leica en kopia och vidareutveckling av designen från Contax. 👍🏻
Det är tvärtom. Fast Contax sneglade inte så mycket på Leicas design utan gav sig f*n på att göra en bättre kamera, helt enkelt. Och bättre kanske den blev, men inte pålitligare.
Gammal 2018-06-02, 11:30
SallyIV

..för att återgå till ämnet ;-)

Det kan vara så att inställningen för mätområdet, spot/area, medelvärde har del i detta - även om exponeringarna såg bra ut?

-J!
Gammal 2018-06-02, 14:31
A I Nikolis

Herre gud vad mycket tjat!... Kan vi hjälpa Henrik med att lösa problemet istället för att berätta för honom hur han ska eller inte ska fota?

JA, det beror, som några redan förklarat, på att du antingen ställt den så kallade "Dynamic range"-inställningen på 200%, alternativt "Auto" så att den ibland valt 200% själv. Vidare spekulation är onödigt.

Exakt hur kameran processar bilderna beroende på sådan inställning är jag inte säker på, men det har något att göra med att den över- eller underexponerar råfilen och sedan kompenserar när den skapar en JPEG. Vid 100% är lägsta ISO 200, alltså bas-ISO. Vid 200% låser den sig vid lägst ISO 400, och vid 400% kör den ISO 800 som lägst.

Fotar du i RAW ska du alltså själv sätta inställningen på 100 för att slippa krångel med ISOn. Om du vill öka det dynamiska omfånget i JPEG-bilderna så kan du istället göra detta genom att ställa både "Highlight tone" och "Shadow tone" på -1, detta uppnår typ samma resultat utan att krångla med ISOn. Kort och gott, Fujis "Dynamic range" funktion är korkad och leder till massa förvirring.

iSolen.se skrev: Jag har inte den kameran men en rad andra Nikon har denna funktion. Min står på "fast" just nu, dvs man får dubbla slutartiden mot brännvidden och man kan ta i ett steg till om man vill ha det ännu snabbare.
Fuji har tyvärr inte den möjligheten att skifta på det sättet som Nikon har. Ställer man på Auto längsta slutartid så kör den alltid med 1,5x brännvidden, alltså med ett 50mm objektiv ställer den 1/75s som längst osv. Så det är nästan som "Fast" hos Nikon.
Gammal 2018-06-02, 14:34
mimasan

ztenlund skrev: Blir det inte så här på Fuji om man har de där dynamiska omfångslägena aktiverade?
Den var som jag trodde ställd på Auto, valde nu 100%.

Tack för hjälpen alla som skrivit här :)

Henrik
Gammal 2018-06-02, 15:03
pemrby

Misstänker att en del av svaret kring det utökade dynamiska omfånget och att kameran väljer en högre iso går att finna i denna artikeln:
https://photographylife.com/iso-invariance-explained
Gammal 2018-06-02, 15:16
iSolen.se

A I Nikolis skrev: Herre gud vad mycket tjat!... Kan vi hjälpa Henrik med att lösa problemet istället för att berätta för honom hur han ska eller inte ska fota?

JA, det beror, som några redan förklarat, på att du antingen ställt den så kallade "Dynamic range"-inställningen på 200%, alternativt "Auto" så att den ibland valt 200% själv. Vidare spekulation är onödigt.

Exakt hur kameran processar bilderna beroende på sådan inställning är jag inte säker på, men det har något att göra med att den över- eller underexponerar råfilen och sedan kompenserar när den skapar en JPEG. Vid 100% är lägsta ISO 200, alltså bas-ISO. Vid 200% låser den sig vid lägst ISO 400, och vid 400% kör den ISO 800 som lägst.

Fotar du i RAW ska du alltså själv sätta inställningen på 100 för att slippa krångel med ISOn. Om du vill öka det dynamiska omfånget i JPEG-bilderna så kan du istället göra detta genom att ställa både "Highlight tone" och "Shadow tone" på -1, detta uppnår typ samma resultat utan att krångla med ISOn. Kort och gott, Fujis "Dynamic range" funktion är korkad och leder till massa förvirring.

Fuji har tyvärr inte den möjligheten att skifta på det sättet som Nikon har. Ställer man på Auto längsta slutartid så kör den alltid med 1,5x brännvidden, alltså med ett 50mm objektiv ställer den 1/75s som längst osv. Så det är nästan som "Fast" hos Nikon.
Lösningen på många programproblem och dessa allt mer avancerade program samt att när det går undan ofta har "fel" program är att hålla det enkelt.

T ex, om man har starka åsikter om bländare och tid, inte vara rädd för manuella läget med autoiso.

Bra att TS problem löstes med en annan inställning än den förväntade. Tycker fortfarande det låter jättekonstigt med 1/25000 och ISO400 och att det skulle vara något eftersträvansvärt.
Gammal 2018-06-02, 20:45
afe

iSolen.se skrev: Bra att TS problem löstes med en annan inställning än den förväntade. Tycker fortfarande det låter jättekonstigt med 1/25000 och ISO400 och att det skulle vara något eftersträvansvärt.
Inte alls konstigt med DR-auto och stor bländaröppning. Bas-ISO är ju dessutom bara ett steg lägre på den kameran (200). Däremot finns det förstås inte någon anledning att använda DR-funktionen om man fotograferar i råformat.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:08.

Tether Tools Case Air